Brorsan, Krabban och Lädret av Linus Gårdfeldt är en av årets romaner som är nominerade i kategorin skönlitteratur i Augustipriset 2024.
Samtliga nominerade är:
Årets svenska skönlitterära bok
Brorsan, Krabban och Lädret, Linus Gårdfeldt, Albert Bonniers Förlag
I Linus Gårdfeldts myllrande diktsamling Brorsan, Krabban och Lädret samlas alla de som blivit kvar. Bland burkmunnar och sönderrostade jordbruksredskap hörs alltjämt vemodiga klanger, fulla av liv och ett stilla motstånd. Med stor språkkänsla och musikalitet framkallar poeten ett ömsint porträtt av ett Värmland i all sin storslagna enkelhet.
Hyper, Agri Ismaïl, Albert Bonniers Förlag
London, New York, Dubai. Agri Ismaïl skär med precision rakt in i samtiden och ställer frågor om pengar och rotlöshet. Hyper är ett drabbande drama om en flyktingfamilj på drift i kapitalismens kulisser. Med stor berättariver och öga för detaljer formas en idéroman som aldrig står i vägen för det rika persongalleriet.
Samma, mamma, Hanna Rajs, Albert Bonniers Förlag
Samma, mamma är en sällsynt sorgesång till en nyligen bortgången mamma. Hanna Rajs slängiga språk och okonstlade rim för en till synes tröstlös kamp mot såväl den akuta saknaden som själva poesins bevekelsegrunder. För sorgen, tycks hon säga, är allt annat än litterär, men resultatet är inte desto mindre ett skimrande stycke litteratur.
Den första boken, Karolina Ramqvist, Albert Bonniers Förlag
Ur en scen med ett älskande par på Jamaica växer en berörande berättelse fram om omöjlig kärlek, maktstrukturer och ett skrivande liv. I Karolina Ramqvists roman Den första boken är minnen skickligt sammanflätade och varje mening laddad med intensiv närvaro. Det är en fängslande kärlekshistoria och ett litterärt hantverk som övertygar.
Kungen av Nostratien, Tony Samuelsson, Wahlström & Widstrand
En modstulen proletärförfattare får i uppdrag att fylla ut ett antal oförklarliga luckor i en bästsäljande författares manus. Så inleds Kungen av Nostratien, en vindlande bladvändare som rör sig lika säkert mellan genrer som på Stockholms gator. Tony Samuelsson skriver med skärpa och humor om vänskap, klass och inte minst om kampen för att finna ett språk.
Hundnätter, Mirja Unge, Norstedts Förlag
Med mörka penseldrag målar Mirja Unge ett levande samhällsporträtt där byns normer är djupt rotade, byrackor löper fritt och folköl dricks i bilen på väg till pizzerian. Hundnätter, en deckare utan detektiv, är ett språkligt maskineri som knycker och drar längs slitna vägar. Plötsligt och obarmhärtigt träder glesbygdens komplexa verklighet och råa skönhet fram i ljuset.
Årets svenska fackbok
Fängslade öden. Tjuvar och bedragare i 1800-talets Sverige, Bonnie Clementsson, Historiska Media
Bonnie Clementsson ger en levande och djupgående inblick i livet för tjuvar och bedragare i 1800-talets Sverige. Boken bygger på sjutton självbiografier av straffångar som avtjänade livstidsstraff på Carlstens fästning. Clementsson gör ett varsamt urval ur fångarnas livsöden och sätter skickligt in deras livserfarenheter i ett sammanhang. Med en inträngande bild av Sverige för 200 år sedan och väl motiverade illustrationer skapar Clementsson en känsla av att kliva rakt in i 1800-talet, där levnadsvillkor, rättvisa och straff ofta var brutala och obevekliga. Boken ger inte bara ett lärorikt perspektiv på tidens rättsvillkor, utan också en gripande inblick i överlevnad och mänskligt lidande.
De hemliga breven. Den politiska familjen och vardagens samtal, Kaj Fölster, Bosse Lindquist, Janken Myrdal, Albert Bonniers Förlag
De eldfängda breven blev sprängstoff för alla som är någorlunda bekanta med familjen Myrdal. Men boken innehåller mycket mer än så. För familjen Myrdal är mycket mer än en vanlig familj söndersliten av sonen Jans infama berättelse om sin barndom. Det får man klart för sig med Bosse Lindquists lysande essä om Alva och Gunnar Myrdals centrala roll i det svenska folkhemsbygget och de senare debatterna om den sociala ingenjörskonsten. Där ryms även andra frågor bortom familjetragedin, som den om autofiktionens sanningsanspråk eller dilemmat med att leva ett jämställt liv, till och med för Alva Myrdal som ju stod bakom en stor del av den svenska jämställdhetspolitiken. Det är en stark och gripande skildring av några av förgrundsgestalterna i 1900-talets moderna historia.
Oland. Sveriges glömda Hollywoodstjärna, Kim Khavar Fahlstedt, Appell Förlag
Han drömde om att introducera Strindberg på den amerikanska teaterscenen, men i stället sveptes Werner Ölund från Västerbotten med i det tidiga 1900-talets Hollywoodvåg. Som Warner Oland blev han en uppburen filmstjärna och spelade mot såväl Greta Garbo som Marlene Dietrich. Men Oland hamnade i ett rollfack som kom att bli en förbannelse och ett konstnärligt fängelse. Han blev vita dukens mest kända ”oriental”, en rasistisk stereotyp som Hollywood älskade, men som orsakade storpolitiska bråk. Kim Khavar Fahlstedt låter Olands hittills okända livsöde växa till en laddad berättelse om emigration, drömmar och om filmindustrins inflytande på våra föreställningar om världen och varandra.
Ett liv värt att leva. Varför självmord blev människans följeslagare, Christian Rück, Albert Bonniers Förlag
En bok om självmord i historien, kulturen och i våra samveten. Christian Rück, professor i psykiatri vid Karolinska Institutet, skriver nyanserat, med stor insikt och en befriande självklarhet om detta oerhört svåra ämne. Det är skenbart anekdotiskt, men de korta berättelserna om människor som tagit, velat, fasat för att avsluta sitt liv bildar en helhet. Den här boken resonerar med dig som har berörts av livets svärta, med dig som stod bredvid, med dig som har läst och hört om det men inte berörts direkt. En bok som lyckas ta sig förbi och igenom alla de tabulager som ligger kring ämnet.
Varje tugga är en tanke. Svensk matkultur under 800 år, Richard Tellström, Natur & Kultur
Vad blir det för mat? Den frågan är vi säkert många som både ställt och ställts inför. Men vad styr egentligen vad vi lägger på tallriken? Richard Tellström bjuder i sin bok in till en fascinerande resa genom den svenska måltidshistorien från 1200-talet och framåt. Med kunskapande utstickare från det dukade bordet visar Tellström hur maten vi äter speglar det omgivande samhället och dess utveckling, hur en middagsbjudning kan vara ett kulturellt statement. I en tid präglad av snabbmat och Instagramvänliga tallriksmodeller erbjuder Tellströms bok ett fördjupande och tillgängligt perspektiv att försjunka i mellan måltiderna.
Skogen. I folktro, sägner och sagor, Tora Wall, Bokförlaget Stolpe
Tora Wall utforskar i sin bok skogens centrala roll i svensk folktro. Genom årtusenden har skogen inte bara varit en viktig naturresurs, utan också en plats för mystik och magi. I detta imaginära landskap frodas övernaturliga väsen som skogsrån, troll och älvor. Människor har skapat traditioner och ritualer kring träd, växter och djur. Boken visar upp en förtrollad värld fylld av symbolik och berättelser. Med utgångspunkt i sägner och sagor skildrar Wall en naturmiljö där verklighet och fantasi möts, något som förstärks av den omsorgsfulla formgivningen och det rika illustrationsmaterialet.
Årets svenska barn- och ungdomsbok
Barrbarnet, Klara Bartilsson, Natur & Kultur
Klara Bartilsson bemästrar till fullo sagans inneboende kraft att göra det abstrakta fullt synligt och begripligt. Här väcks omgivningens empati till liv av den barrbeklädda Barrbro, vars ändlösa barrande är både hotfullt och berörande. Att öppna Bartilssons bilderbok är som att kliva in i en spegelvärld, olik vår till det yttre men med samma spelregler. Här som där kan man aldrig överskatta betydelsen av en kram.
En djungelsaga, Jenny Bergman & Lotta Geffenblad, Natur & Kultur
En försvunnen pappa förvandlar det trygga hemmet till en vild djungel att gå vilse i. Jenny Bergmans text är lika allvarsam som underfundigt humoristisk och Lotta Geffenblads färgexplosioner till illustrationer roar och oroar om vartannat. Tillsammans briljerar de i bilderbokskonst och låter sömlöst text och bild förföra läsaren. En djungelsaga är en påminnelse om att allt blir bra till slut, även när inget mer blir sig likt.
Chop chop. En tapper jordbos berättelse, Linda Bondestam, Förlaget M
Linda Bondestam tänjer på bilderboksformatet, både omfångsmässigt och tematiskt, med detta dystopiska robotepos. Beväpnad med lika delar humor och underfundig samhällskritik tecknar hon fram en nära förestående framtid, där både människors och robotars existenser ifrågasätts. Att Bondestam själv skulle vara utbytbar behöver ingen frukta, detta mästarprov visar att hon kan leverera. Chop chop!
Brorsans kompis Robban, Maja Hjertzell & Joanna Hellgren, Lilla Piratförlaget
Ibland uppstår perfekt balans mellan ord och bild, som när Maja Hjertzells tonsäkra text ges utsökt visuell klädsel av Joanna Hellgren. Med absolut gehör fångar de tillsammans det sköra som vänskap är, det alldeles särskilda bandet och omsorgen mellan syskon, och den fascination som den lille känner för de störres värld. Upphovspersonerna bluffar aldrig, denna hjärtevärmande berättelse tål att synas.
Utan att passera gå, Lova Lakso, Rabén & Sjögren
Lova Lakso jonglerar skickligt med aktuella samhällsfenomen i sin kraftfulla ungdomsroman. Resultatet känns både som en smocka och som en smekning. Berättelsen om två utsatta ungdomar som mot alla odds finner stöd i varandra pulserar av slående formuleringskonst och samtidsnerv. Lakso lyckas med konststycket att skildra samhällets minst smickrande sidor och samtidigt fylla läsaren med hopp.
Ingen utom jag, Sara Lundberg, Natur & Kultur
Sara Lundberg bjuder på en utvecklingsroman i miniatyr när hon utforskar bilderboksmediet med säregen skärpa och eftertänksamhet. Kluckandet från det solvarma vattnet förför både läsaren och bokens huvudperson, som med groende agens flyter iväg från mammans trygghet mot det nya och outforskade. Illustrationerna ges maximalt spelrum och orden får effektfullt stå tillbaka för ett bildberättande på allra högsta nivå.
Lilla Augustpriset
Tulpanerna är döda, Sofia Blomqvist
Bensinen är svindyr, dieseln rinner nerför läpparna och vapen är vassa i denna krängande konfrontation med världen. Det är en överraskande diktsvit, som inte leder läsaren vid handen, utan slungar fram starka bilder och utsagor. Det trasiga är lika viktigt som det hela och det slitna minst lika användbart som det nya i en poesi som sveper med sig Nato, Saab, Ulrike M, Lysistrate, med mera på sin väg mot uppmaningen: ”VÄGRA, DESERTERA / ta tulpanen i munnen”.
Ashran och Stjärnkretsen. Barndomen, Alexander Elliot Borell
Tre barn, menade för ett enat öde. Vi möter dem bland nebulosor, tumörer och pärlplattor, allt skickligt sammanflätat i drabbande strofer. Här ryms sorgen, leken, oron och det fantastiska, här ryms barndomens allvar och ordens jubel. Det här är en mycket egensinnig sagodikt där stjärnstoff faller från raderna – en triumf för språkets gränslösa möjligheter och litteraturens obändighet.
Babyland, Lykke Eder-Ekman
I Babyland flackar läsaren tillsammans med det unga jaget genom en Stockholmstillvaro där skönhet, hierarkier, konst och droger är nödvändigheter att navigera i. Ungdom ställs mot konstnärligt självförtroende, feminism mot biologism. Antagonisten kontrollerar världen genom blekrosa tygskynken medan protagonisten är ett cirkusdjur i andras händer. Det är en välskriven och driven text, en kortnovell om kärlek eller icke-kärlek som blir en nästintill cynisk coming of age-berättelse under några få månader i början av hösten.
Tallarna, Hedvig Halldenius
En välskriven, kärnfull och språkligt säker novell med cirkelkomposition. Vi släpps rakt in i ett mångårigt, sönderfallande äktenskap där hustrun, som också är novellens berättare, befinner sig vid ett slags töjbar bristningsgräns. Hon hanterar sin belägenhet genom att inleda en otrohetsaffär av ovanlig art. Hennes starka längtan att få somna i tystnad är både sorglig, begriplig och absurd.
Ökensvindel, Marcus Hägglund
Ökensvindel har en enkelt kraftfull och suggererande prosa som på ett skickligt sätt väver samman vänskapen, världen och bönen. Mitt i pubrundans sorl lyckas texten omfatta både det lilla och det stora, både humorn och allvaret. Men viktigast av allt: Genom den utmärkta dialogen och textens återhållsamma ton skiner det egentligt viktiga igenom, ärendet. Ökensvindel är litteratur vill nå ut i världen, och in i läsaren.
De okända biograferna, Noel Malmsten
Genom väl avvägda beskrivningar av ett måleriskt Buenos Aires får läsaren följa en svensk utbytesstudent på väg ut på staden. Men betraktelserna av det argentinska samhällets olika kulörer och öden sugs från ett ögonblick till ett annat ned i en borgesianskt invecklad berättelse om mat, vetande, föräldraskap, och begär. Det är en svår konst att på ett greppbart vis frammana världens överflöd av detaljer, företeelser, förvecklingar, preciseringar och minnen. Den konsten får vi prov på här.