Natali Felicia på Stockholm Music and Arts, Eric Ericsonhallen
1 augusti 2015
Betyg 3
En halvtimmas konsert i den avkristnade kyrkan på Skeppsholmen som döpts till Eric Ericsson-hallen med en helt nybakad talang, är vad jag har utgå ifrån. 20-åriga Natalie Bergqvist skriver, om jag fattat rätt, egna kompositioner. I programmet presenteras hennes musik som drömsk, mörk och filmisk.
För mig och säkert för flertalet i den nyfikna publiken var hon helt okänd. Har ändå hyllats internationellt utan att ha hunnit göra en fullängadare.Hon börjar med sin debutsingel ”Used to be”, Hon och det könsblandade bandet framför genomgående snyggt ihopsnickrade melodier till ett takfast komp. Efter ett tag undrar jag vad hon vill säga. Hon gör inte tillräckligt mycket avtryck. Men det finns potential till något stort, bara hon hitta sitt egna uttryck.
Efter tre-fyra låtar kom en ballad som visade prov på avsevärt självförtroende. Och det framgår tydligt att hon har önskvärda röstresurser. Balladen ackompanjeras av en sirlig lyssnarvänlig gitarrslinga. Natali rundade av spelningen i den helt fullsatta hallen med först ett suggestivt stycke som skulle kunna vara signerat gänget bakom Mapei. Sist gör hon vad som ska släppas som nästa single i veckan. Denna låt är i halvlångsamt tempo och definitivt drömsk. Tyvärr får vi inte veta vad låtarna heter och hennes tankar om dem. Och när kvartetten går ner från scen för att tacka uppfattar jag inte vad medlemmarna heter. Det är sådant den unga lovande damen behöver förbättra. Den kommentar jag snappade upp handlade om hur fantastiskt det var att stå i en fin kyrka med sitt band.
Tycker att ljudet var väl högt och lite burkigt, diskanten dränktes av syntetiska ljudlanskap. Det var som ni insett tunga synttrummor och syntar som låtarna byggdes kring, inte speciellt mycket gitarr.
Ska bli intressant att följa Natali Felicia, även om hon ännu inte känns riktigt färdig som artist.
Foto: BeA Nilsson