Korsett
Betyg 1
Svensk biopremiär 24 mars 2023
Regi Marie Kreutzer
Medverkande Vicky Krieps, Colin Morgan, Finnegan Oldfield m fl.
Något av det mest plågsamma jag sett. En lång plågsam resa mot ett ytterst förutsägbart slut.
Kejsarinnan Elizabeth av Österrike, även kallad ‘Sisi’, är dessutom drottning av Ungern. Hon är avgudad för sin skönhet och känd för sitt inspirerande mode. År 1877 fyller hon 40 är och de räknas som officiellt som en gammal kvinna. Hon är inte längre ung och vacker. I början kämpar hon för att upprätthålla sin image genom att knyta sin korsett hårdare och hårdare. Eller nja, hon gör ju inte detta själv. Hon har förstås tjänstefolk som går knyta hårdare och hårdare – och tjänstefolk som får stå ut med hennes temperament. Hon är en kvinna helt fast i bilden av att en kvinnas värde bara sitter i skönheten.
Det liksom helt omöjligt att tycka synd om henne eller att sympatisera med henne. Hon är gynnad. Enormt gynnad. Hon äger egna slott att resa till. Hon är bulimiker och anorektiker, det är uppenbart. Hon är dessutom heroinmissbrukare. Det är svåra tillstånd som kräver stöd och hjälp. Men då hon samtidigt är så jag-fixerad och helt struntar i att finnas till för sina barn är det helt omöjligt för mig att identifiera mig med att eller känna sympati för ‘Sisi’.
Hon är trots allt en stenrik kvinna som har alla möjligheter att göra bra saker. Istället deppar hon ner sig totalt, bland annat för att hennes själsfrände och nära vän, en manlig kusin, inte vill ha sex med henne, eftersom han är homosexuell. Visst är det en tid då kvinnor inte släpptes in i maktens rum men det fanns ändå mycket hon skulle kunna engagera sig i. Jag tycker det är ointressant att följa en så gynnad kvinnas situation. Om en sådan film ska engagera mig måste det finnas något allmängiltigt i berättelsen, men det kan jag inte hitta.
Jag vet att på sina håll är filmen uppskattad. Den var nominerad till Un Certain Regard vid Cannes filmfestival 2022 och vinnare av Un Certain Regard för Bästa skådespelare till Vicky Krieps 2022 och dessutom bästa film på London filmfestival 2022.