Clara Sola
Betyg 4
Svensk biopremiär 26 november 2021
Visas på Stockholms internationella filmfestival 2021
Regi Nathalie Álvarez Mesén
En stark analys av det patriarkala samhället och hur dess strukturer kraftfullt kan utövas av kvinnor som får möjlighet att sätta sig över andra – men också en magisk berättelse. Beroende på hur betraktaren känner och uppfattar filmen är Clara Sola antingen mycket mörk eller så lyses den upp av glimtar av hopp. Som alla riktigt, riktigt bra filmer är den öppen för många tolkningar och allt sägs inte rent ut.
Clara Sola utspelas i en avlägsen by i Costa Rica. Clara är 40 år och är född med en sned rygg. Det sägs inte exakt vad det är med ryggen med det ser ut som någon slags puckelrygg. Hon kan få en operation gratis som rättar till ryggen. Men i Claras hem är det hennes mamma som bestämmer, som är patriarken. Mamman har sett till att Clara fått ett rykte i bygden om att ha en särskild förbindelse med gud. Den heliga jungfrun Maria sägs kunna verka genom Clara och människor kommer långväga ifrån för att bli helade av Clara. Mamman ser givetvis till att upphöjelsen av Clara för med sig ekonomisk vinning för familjen. För att bilden av Clara som helig ska förbli stark vill mamman absolut inte att Clara opereras och blir som en av alla andra kvinnor. Mamman håller hela familjen i ett stenhårt grepp.
Clara trivs inte med sin roll. Hon överlever sin situation genom att ha en nära relation med natur och djur. Hon känner en inre längtan efter att få vara en vanlig kvinna. Men hon vet inte hur hon ska göra för att kunna leva som en vanlig kvinna. En dag kommer en yngre man, Santiago, till deras hus och ska ta hand om familjens insamlingar hos turister. Claras längtan efter kärlek eller erotik blir starkare. Hennes systerdotter Maria, som är 14 år, inleder ett sexuellt förhållande med Santiago. Clara spionerar på dem för att se hur de har sex.
Filmen handlar dock om mycket mer än så. Berättelsen är välgjord och ingenting i handlingen är förutsägbart. Den är mystisk, magisk, vacker och unik och samtidigt realistisk, på ett påtagligt sätt men också symboliskt.
Clara Sola var uttagen till den prestigefyllda tävlingssektionen Quinzaine des Réalisateurs
på festivalen i Cannes i juli i år.
Den långfilmsdebuterande regissören Nathalie Álvarez Mesén kommenterade filmens uttagning till Cannes:
– Vi är överlyckliga! Så många filmer som jag älskar har mött världen för första gången just i den här fina sektionen. Kvinnor som ärver patriarkala samhällstraditioner till efterföljande generationer är något som jag växte upp med. Detta fenomen har varit en stor fråga för mig och dess utforskning är en av anledningarna till att Clara Sola blivit till.
Jag vill se fler filmer i regi av Nathalie Álvarez Mesén.