VERNISSAGE. Vivian Maier, (1926-2009) ”In her own hands” Kulturhuset, Stockholm
Med en kamera runt halsen dokumenterade Vivian Maier gatulivet i New York och Chicago. Hon tog under 30 år, samtidigt som hon försörjde sig som barnflicka, närmare 120 000 bilder som hon inte visade för nästan någon medan hon levde.
När Maiers fotoskatt upptäcktes efter hennes död rönte det enormt stor uppmärksamhet världen över. Utställningen Vivian Maier: In her own hands utgör en omläsning av Maiers produktion; med utgångspunkt i ett stort antal nyligen framkallade filmrullar presenteras ett urval som inte har visats tidigare.
I början av 1950-talet tog hon anställning som guvernant i Chicago. Ett yrke hon kom att hålla sig till i fyrtio år. Hon levde obemärkt fram till 2007 då hennes fotografiska gärning upptäcktes: mer än 120 000 negativ, filmer i formaten super-8 och 16 mm, olika inspelningar, diverse fotografier och mängder av oframkallad film.
Vivian Maier fotograferade allt från gator, människor och föremål till miljöer. Hon skildrade det vackra i det ordinära, sökte de osynliga sprickorna och synliggjorde det banala. De anonyma människorna var hennes värld och motiv. Med sin blick och kamera snuddade hon vid dem en sekund.
Själv befann sig Maier oftast i mitten av den händelse som hennes kameraöga fångade. I bildens utkant framträder ibland spegelbilden av hennes ansikte, ibland faller hennes skugga på marken, ibland anar vi hennes egen silhuett någonstans. Under alla år som Vivian Maier levde med kameran som sällskap tog hon ett stort antal självporträtt och det med en ihärdighet som närmast är att beskriva som en besatthet.
Vivian Maier framkallade inte särskilt många av sina filmer och förvandlade få av sina negativ till papperskopior. Hon har därmed inte själv gett de utställda fotografierna deras slutgiltiga uttryck eller titel. Plats- och datumangivelser är hämtade från handskrivna anteckningar från Vivian Maiers arkiv.
I utställningen visas även filmerna Finding Vivian Maier (2014, 84 minuter, av John Maloof och Charlie Siskel) och Vivian Maier: Who took nanny’s pictures (2013, 68 minuter, av Jill Nichols).
Samtliga verk kommer från John Maloofs samling i Chicago. Utställningen är producerad av diChroma photography, Madrid, Spanien. Curator: Anne Morin.
(Texten är till stora delar återgiven ur Kulturhusets pressmaterial).
Foto: Vivian Maier. © Vivian Maier/Maloof Collection, Courtesy Howard Greenberg Gallery, New York. Self-portrait, New York, 1953.
Vivian Maier. © Vivian Maier/Maloof Collection, Courtesy Howard Greenberg Gallery, New York. Armenian woman fighting on East 86th Street, September, 1956. New York, NY.
Foto från utställningen: Lars Wickberg