• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

YouTube

Universal kanske får backa i fallet med den dansande bebisen

2 mars, 2010 by Rosemari Södergren

En av de knäppaste tvisterna om upphovsrätt är väl den när en ung mamma stolt spelade in när bebisen tog några danssteg till radion. Låten som hördes i radion var Princelåten ”Let’s Go Crazy”.
Universal blev upprörda och stämde mamman – plus att de krävde att Youtube skulle ta bort videon.

Det är så knäppt för det var inte mycket ur låten som hördes ens.

Men mamman, Stephanie Lenz, var tuffare än Universal räknade med och hon lade sig inte platt till marken när den stora giganten klampande in. Hon vände sig till Electronic Frontier Foundation, EFF, och fick hjälp mot Universal.

Ett första steg till rättvisa togs nu i en domstol i Kalifornien, berättar ETC:

Försvaret var att det var ”skäligt” att använda låten på detta sätt, samt att Universal gjort sig skyldigt till en överträdelse genom att tvinga Youtube.
Nu har en domstol i Kalifornien gett Lenz delvis rätt. Hon har inte haft uppsåt att bryta mot lagen, konstaterar man. Vilket öppnar för att hon i ett första skede kan få åtminstone sina kostnader för processen betalda.

Via EFF:s hemsida hittar jag videon,som tydligen kommit tillbaka på Youtube. Fast om det är denna video bråket handlar om blir Universals beteende hur obegripligt som helst.

Relaterat: SVD: Ny tid kräver ny upphovsrätt.

Läs även andra bloggares åsikter om upphovssrätt, Youtube, Prince, Lenz, Universal

Arkiverad under: Kulturpolitik Taggad som: upphovssrätt, YouTube

Otryggheten på webben – vad gör vi åt den? Och kidnappningen av Twitterkonton?

27 februari, 2010 by Rosemari Södergren

rickroll

Under ett antal timmar försvann en av You Tubes mest spelade och tipsade videoklipp: Rick Astleys ”Rickroll”-video. Källa DN.

Jag vet inte om den som lagt ut just den videon på Youtube får betalt för annonsvisningar. Vi som har svenska Youtube-konton kan ju inte få inkomster på det sättet, men den som har bankkonto i USA och har registrerat sitt Youtube-konto i USA kan tjäna rätt bra på annonsvisningar på Youtubeklipp. Men det här sättet att få inkomster är osäkert i högsta grad. Helt plötsligt kan innehållet bara försvinna.

Det finns en stor osäkerhet med alla de här nya gigantiska portalerna: Twitter, Facebook, Youtube med flera. Vi lägger mycket av vårt liv i deras händer. Men vi har ingen trygghet i relationen till den. Rätt som det är kan vi bli avstängda, utslängda utan förklaring. Och de flesta av dessa gigantiska sajter har usel kundsupport.

Senaste veckan har jag fått en mängd direktmeddelanden från Twitter-vänner där det stått:

hi, i’m 24/female/horny… i have to get off here but message me on my windows live messenger name Paris455love@hotmail.com

Samma meddelande har kommit från flera av mina kontakter på Twitter. Helt klart har någon kidnappat deras konton på något sätt.

Vi är rätt utsatta i händerna på dessa globala jättesajter – och vi är rättslösa mot dem.

Jo, självklart är det utopiskt att tro att det inte är sårbart på webben. Ett hundra procent säkert system finns inte, det skulle tvärtom strypa utvecklingen av webben i så fall. Eller stryka webben totalt. Men jag tycker ändå vi måste sätta oss ned ibland och fundera på hur utsatta vi är och hur rättslösa vi är i förhållande till Twitter, Google, Facebook med flera giganter.

Här är i alla fall den försvunna videon, nu åter på Youtube.

Läs även andra bloggares åsikter om twitter, youtube, rickroll

Arkiverad under: Scen Taggad som: Twitter, YouTube

IPhoneapp är mediernas konkurrensmedel – ESC är en tävling om vilken journalist som är sämst på att blogga

5 februari, 2010 by Rosemari Södergren

melodifestivalen
Jag har väl inte riktigt vant mig vid den nya digitala världen. Eftersom jag alls reflekterar över det här. Men nu är den här i full fart och Melodifestivalen är ett konkret exempel.
Svenska Dagbladet har letat upp de tio sämsta bidragen genom festivalens historia – på Youtube. Något som väl skulle varit otänkbart för några år sedan.

Melodifestivalen har engagerat mig alla år, utom några år då jag var i övre tonåren och tyckte det var kommersiell smörja.
Nu ser jag att Expressen introducerat en IPhoneapplikation inför starten av Melodifestivalens första omgång i Sverige, nu på lördag.

Lagom till att årets melodifestival drar i gång släpps den perfekta appen för alla schlagerfantaster. Ladda ner den i din iPhone eller Ipad och du kan se alla tv-klipp hur många gånger du vill, läsa de senaste schlagernyheterna, hålla koll på artisterna och sätta egna betyg på låtarna. Dessutom får du en uppdaterad lista på vilka artister som är klara för slutfinal och andra chansen.

Applikationen är gratis och här kan du hämta den till din dator och föra över till din IPhone eller IPod.

Det är intressant att se hur medierna nu satsar minst like mycket på annat än journalistiken i sin jakt på läsare/besökare för att kunna få annonsörer.

Jag noterar också att blogg för gammelmedier som Aftonbladet i det här sammanhanget mest handlar om att i kortform kunna förmedla skvaller, som när nu Tobbe Ek ”bloggar” från repetitionerna från första omgången av den svenska uttagningen till Melodifestivalen, om en klänning och om ljussättning. Jag har sagt det förr och säger det igen: för gammelmediernas journalister handlar bloggande om att spruta ur sig korta flamsiga ytliga meddelanden, inte att på något sätt ha interaktion med läsarna/besökarna.
Jag menar, kommer Tobbe Ek att på något sätt läsa kommenterar som han eventuellt får på sina korta ytligheter? Varför måste bloggande just innebära sämre texter än annars och mindre innehåll?

Det finns inte en gammelmedie som inte har en bloggare på plats nu på Melodifestivalen. DN har som vanligt Mattias Dahlström, som väl om någon ger den typiske ytlige journalistbloggaren ett ansikte.
Här är ett blogginlägg av honom (ja i sin helhet):

Nja. Känns inte helt bekväm framför kameran, inte dansarna heller. SPOILER: Den Andra chansen-plats jag tippat åt honom i morgondagens tidning hänger väldigt, väldigt löst.

Kvällstidningarnas bevakning inför Melodifestivalen har i alla år varit kändis- och skvallerfixerad, som rapporterna om bråken mellan Ola och Måns. Men det här liksom till paketet. Melodifestivalen är yta och nöje och tidsfördriv. Men jag har svårt för de extremt urvattande bloggrapporterna. De tillför ingenting.

Som gammal kampsportare är jag extra nyfiken på hur karatekollegan Dolph Lundgren ska fixa sitt programledarskap.

Och nu ska jag tjuvlyssna på bidragen på SVT:s sajt.

I Norge pågår också uttagning och kanske blir det en hårdrockande band som vinner där. Här berättar Verdens gang om diskussionen där, ska det vara drittmusikk eller extremmusikkekstremmusikk som tävlar för Norge?

Relaterat:
DN: Ovisst i Örnsköldsvik
DN: Så snickras en succé.
Svenska Dagbladet
Aftonbladet.

Läs även andra bloggares åsikter om Melodifestivalen, iphone, youtube, journalistik

Arkiverad under: Scen Taggad som: iphone, Journalistik, melodifestivalen, YouTube

[RYKTE] YouTube kan snart ersätta kabel-tv

16 december, 2009 by Redaktionen

tv

Mashable, igår: Det verkar som om YouTube kan bli ett verkligt hot mot kabel-tv bolagen.

Redan nu kan du ju se TV på YouTube men planerna är gå ett steg längre för att kunna erbjuda ännu mer a la carte-video. Alla bolag är inte nöjda med att bara dela annonsintäckter.

Enligt ryktet skall Google lämna sin traditionella modell att gratis strömmande video där ersättning till upphovsrätsinnehavaren tas från annonsintäckter i anslutning till videon.

Google lär förhandla med flera film-bolag om att erbjuda video mot betalning, berättar Wall Street Journal (varning betalvägg).

Inte mig emot. Fler och fler använder sig av TVs Playkanaler och ser TV över webben och Playkanalerna erbjuder en hel del. Comhems grundutbud för 39 spänn(där jag bor i Nacka) är bedrövligt. Comhems olika programpaket är också svindyra och broschyren är dessutom obegriplig.

Om det nu blir något av Googles förhandlingar tror jag att TV kan få ett nytt liv på webben.

Hur det blir i slutänden är förstås svårt att säga. Ett problem lär vara att Google vill ta mindre betalt för strömmad video än vad till exempel iTunes tar för att ladda ner ett TV-program. Det kan få till följd att bolagen måste gå tillbaka och omförhandla tidigare avtal. Frågetecken, frågetecken, men det är vi vana vid när det gäller sådana här förhandlingar.

Något som kan tala för att det blir affär är att bolagen idag upplever svårigheter att sälja DVD-filmer och att det blir nödvändigt att hitta nya intäcktsmodeller.

Skulle du betala för att se TV-serier på YouTube? Lämna en kommentar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om YouTube, Google, video, webb-TV, Playkanaler, Comhem

Arkiverad under: Scen Taggad som: Comhem, Google, Playkanaler, Video, webb-tv, YouTube

Paramore på Fryshyset, The Mars Volta på Cirkus och Raveonettes på Strand

1 december, 2009 by Redaktionen

raveonettes-lug
Paramore på Fryshyset, The Mars Volta på Cirkus och Raveonettes på Strand, vilken krock. Det var omöjligt för en musiknörd att få tiden att räcka till på måndagskvällen utan att kunna dela sig i tre delar.

Här kan vi ju tröstlyssna på det danska indiehjältarna i The Raveonettes, på deras sida på Myspace.

Duon Raveonettes berättar om sig själva på sin hemsida:

The Raveonettes are a Danish rock duo consisting of Sune Rose Wagner (on guitar, instruments, vocals) and Sharin Foo (on bass, guitar and vocals). Their music is characterized by close two-part vocal harmonies inspired by The Everly Brothers coupled with hard-edged electric guitar overlaid with liberal doses of noise.

The Mars Volta kan du förstås också tröstlyssna på ifall du missade dem, på deras Myspace.
De har en rätt cool hemsida också.

Lite fakta om The Mars Volta från wikipedia:

The Mars Volta (TMV eller bara Mars Volta) är ett amerikanskt Grammy Award-vinnande rockband från El Paso, Texas.[1] Bandet bildades 2001 av gitarristen Omar Rodríguez-López och sångaren Cedric Bixler-Zavala båda från Hardcorebandet At the Drive-In. Bandet kombinerar flera genrer bl.a punk, jazz fusion, funk och latinamerikansk musik i sitt sound. Både de själva och många fans tycker dock det är tröttsamt att de ständigt ska delas in i olika genrer, framför allt som ambitionen med The Mars Volta var att skapa musik bortom genrernas världar. De är kända för sina energiska och improviserade liveshower, sina svårförståliga kryptiska texter, sina elektroniska ljudeffekter, sin ambientmusik och sina konceptbaserade studioalbum. 2009 vann bandet en Grammy i kategorin ”Best Hard Rock Performance” för låten ”Wax Simulacra.”[2] Dom blev kallade rockmusikens ”Bästa Prog rock band” 2008 av musiktidningen Rolling Stone.[3] De har hittills spelat sex gånger i Sverige, varav en gång som förband till Red Hot Chili Peppers. Deras senaste spelning i Sverige var på Arvikafestivalen den 2 juli 2009 av Expressen så fick de 4/5 i betyg.[4] Den 30 november spelar de på Cirkus i Stockholm.[5]

Tack fans till Paramore och The Mars Volta som redan hunnit lägga in filmklipp från konserterna på Youtube:

Paramore – The Only Exception LIVE In Stockholm 30/11/09

Mars Volta Live – stockholm, Cirkus, 30 november 2009

Läs även andra bloggares åsikter om rockmusik, Stockholm, filmklipp, youtube, indie, Danmark, The Mars Volta, Paramore, The Raveonettes, Strand

Arkiverad under: Musik Taggad som: Danmark, indie, Rockmusik, Stockholm, YouTube

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Sida 2
  • Sida 3
  • Sida 4
  • Sida 5
  • Sida 6
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 8
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Disclosure Day Betyg 4 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Titel: Svinen Författare: John Ajvide … Läs mer om Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in