• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Mona Sahlin

Vad hjälper det om Reinfeldt skulle vara en trevlig prick när hans politik gör att min långtidsjuka vän blir utan sjukpeng?

5 april, 2010 by Rosemari Södergren


Högerregeringen får bra siffror i en ny förtroendemätning, men ingen vill rösta på dem. Enigt regeringsorganet DN:

Mer än hälften av dem som deltagit i Skops mätning, 54 procent, anser att regeringen gör ett mycket eller ganska bra jobb, medan 25 procent anser att den gör ett mycket eller ganska dåligt jobb.

Fast ändå ligger högerregeringen illa till i opinionsmätning om vem som väljarna tänker rösta på. Det är en tröst, fast också knepigt.

Mona Sahlin har fortfarande dåligt resultat i förtroendemätningar, men nu börjar också förtroendet för högerns statsminister Fredrik Reinfeldt att dala, från DN:

Enligt Sifo-mätningen, beställd av Aftonbladet, tappar partiledarna i förtroende bland väljarna. Bland dem som tappar mest finns moderatledaren Fredrik Reinfeldt: andelen som har stort eller mycket stort förtroende för honom landar på 56 procent, minus 7 procentenheter.

Opinionsmätningar och förtroendemätningar spretar åt alla möjliga håll. En slutsats jag dock tror vi kan dra är att förtroendet för traditionella politiker minskar. Med tanke på att om förstagångsväljarna hade bestämt hade Miljöpartiet närmat sig 20 procent och Piratpartiet hade kommit in i riksdagen står politikerna inför en stor utmaning: att ge de yngre generationerna utrymme i den politiska debatten, släppa in dem i de politiska finrummen.

Paul Ronge tar upp en annan aspekt, han menar att medier styr en mobba-mona-mobb:

Pressen på Sahlin är stenhård och denna närmast lustmördande söndagskrönika av DN:s Peter Wolodarski visar vad det ytterst handlar om. Fortfarande, snart 15 år senare, så är det Toblerone du först får upp, efter Wikipedia, när du googlar Mona Sahlin.

Det som är positivt är att hittills visar alla opinionsmätningar att väljarna kommer att rösta bort högerregeringen. Trots att människor verkar ha högre förtroende för Reinfeldt än för Sahlin. Väljarna är uppenbarligen vuxna människor som kan skilja på person och politik. Jag menar: vad hjälper det om Reinfeldt skulle vara en trevlig prick när hans politik gör att min långtidsjuka vän blivit utan sjukpeng och nu med svår MS måste stå till arbetsmarknadens förfogande?

Men trots detta är det kan vi som vill ha en rödgrön regering inte blunda för att Mona Sahlin får låga förtroendesiffror. Det kan visa sig vara som med Bengt Westerberg, tidigare FP-ledare, som också länge hade dåliga siffror i förtroendemätningar men sedan uppnådde Westerberg-effekten.

Själv förstår jag inte vad det är som gör att Mona Sahlin inte går hem i tv-rutan. Jag tycker att hon är förvånansvärt bra och gillar henne mycket mer än jag Göran Persson. Första gången jag träffade Göran Persson och jag blev presenterad för honom som LOs webmaster sade han: ”Webbfolk gillar jag inte.”

Så jag är inte den som bara säger att någon är bra för att den står på samma sida av politiken som jag. Men jag tycker att Mona Sahlin är bra. Jag kan hålla med om att hon inte har samma aura och glöd omkring sig som då under 1990-talet, före Toblerone-affären. Jag tror ändå att om hon blir statsminister kan det bli drag under galoscherna, eller vad man ska säga. Att hon kan växa in i rollen och bli populärare.

Fast de som har ansvar för hennes valkampanj bör ändå analysera det här, fråga människor utanför rörelsen hur de uppfattar Mona Sahlin och varför. Som Paul Ronge lyfter fram, det är några som har ansvaret för att göra det här jobbet:

Men för att det ska bli en riktigt intressant match i valet tror jag att Sahlins rådgivare och stab måste hjälpa henne att hitta tillbaka till den ledare hon en gång var. Jag trodde att Bo Krogvig, Karin Pettersson och Ann Helsén var ett riktigt dreamteam för att fixa detta. Hittills har jag ju inte fått rätt …

Relaterade bloggar:

Moderata karameller, Röda Berget och Peter Andersson och moderaten Kent Persson och Svenssonliv.

Relaterat: Svenska Dagbladet.

Läs även andra bloggares åsikter om politik, opinonsmätningar, Piratpartiet, Mona Sahlin, förtroende, Reinfeldt

Arkiverad under: Kulturpolitik Taggad som: förtroende, Mona Sahlin, opinonsmätningar, piratpartiet, Politik

Reinfeldt lovar att debattera med Mona Sahlin- men vägrar vara i studion samtidigt

7 september, 2008 by Rosemari Södergren

Det här har jag precis fått reda på av välunderrättade käller:

Idag (söndag) skulle egentligen Reinfeldt och Mona mötts i Agenda. Reinfeldt vägrar dock infinna sig i studion tillsammans med Mona. SVT Agenda låter då Reinfeldt få komma ensam.

I sitt tal i Vaxholm i år sade Reinfeldt att han var ”redo och sugen” att ta debatten med Sahlin. Men när det väl gäller ställs det alltså krav från moderaternas sida på SVT för att han ens ska medverka. Inte mycket till debatt alltså och det är svagt av SVT att låta Reinfeldt sitta oemottsagd, och SVT har ju dessutom ett public servic-uppdrag.

Beatrice Ask gjorde likadant när det gällde en debatt med Bodström och då backade även SVT:s agenda. Ask fick sitta solo i studion.

Det finns flera frågor att ställa i denna sak:

1. varför vägrar konsekvent Reinfeldt att debattera med Mona Sahlin, trots löften om att just ta debatten
2. hur kan public service-media gå med på en tågordning där den borgerliga regeringen tillåts bestämma vem som ska medverka i programmen?

Uppdatering: Nu har Aftonbladet samma nyhet. Ett bra tag efter Kulturbloggen:)

Andra bloggar om: tv, Reinfeldt, Mona Sahlin, Agenda, högerregeringen, debatt, SVT

Arkiverad under: Scen Taggad som: Mona Sahlin, Reinfeldt, tv

Allsång mot högern och Mona Sahlin och tåget

9 augusti, 2008 by Rosemari Södergren

Mona Sahlin lovade en storsatsning på klimatet i sitt sommartal. Sahlin vill investera i järnvägar och höghastighetståg mellan storstäderna. Men det som gav mest bifall från publiken var då hon pratade a-kassa och andra socialdemokratiska hjärtefrågor. Ur Dagens Nyheter från Mona Sahlins tal idag i Vitabergsparken.

Själv var jag där, fast bara på programpunkterna före Sahlins tal. Inte för att jag ville gå före talet utan för att jag var tvungen att skynda till jobbet.

Talet i Vitabergsparken på Söder i Stockholm hölls i samband med allsång mot högern. Det har blivit en tradition med allsången nu. Men oturligt hade det gått ut fel tid i en del utskick, fick jag berättat för mig från några ur arrangörsgänget. Därför kom många precis lagom till talet och missade en del av allsången. Allsången var OK, men om fler hade varit där hade det förstås blivit mycket mer fart på den. Det är kul att sjunga tillsammans och vi borde göra det oftare.

Tyvärr var det därför inte helt fullsatt under allsången och dessutom valde allsångledaren att vi skulle sjunga rätt svåra sånger, så riktigt fart på allsången blev det tråkigt nog inte, den här gången.

En hel hög bloggare var på plats – och jag pratade bloggfrågor och FRA-frågor med flera. Erik Laakso var där och hade tillsammans med Peter Karlberg koll på fanan där det stod ”Socialdemokrater mot FRA-lagen”. Det är en viktig kamp. Om s kommer tillbaka till regeringsmakten måste vi se till att inte ledningen faller i samma fälla som högerregeringens ledning gjort, att tro sig veta bättre än folket. Hur någon kan tro att vi skyddar ett folk genom att avlyssna det, det är en gåta.

Men det Sahlin sade i talet om att satsa på snabbare tåg, är bra. Om vi ska rädda klimatet på allvar måste det till fler alternativ till bil. Sedan måste priserna vara så att det blir ett alternativ för de med lägre löner också. Tågbiljetter är fortfarande rätt dyra. Det nya med att biljetter auktioneras ut är förresten krångligt och jag vet många äldre pensionärer som tycker det är jättekrångligt. Visst är snabbare tåg bara en liten detalj, men det är i detaljer vi ser hur väl något är tänkt.

Jonas Morian var också där och Anders Löwdin, liksom Lotta Grönblad.

Här är några bilder från gruppen från Senegal som uppträdde före allsången.

Här är ett klipp från en del ur allsången:

Och här är ett klipp med dansare och trumslagare från Senegal som uppträdde:

Relaterat:

Svenska Dagbladet
Aftonbladet

Arkiverad under: Scen Taggad som: FRA-lagen, Klimat, Miljö, Mona Sahlin

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Sida 2
  • Sida 3

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Disclosure Day Betyg 4 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Titel: Svinen Författare: John Ajvide … Läs mer om Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Victor Rydström Tack för maten … Läs mer om Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Comic Con Stockholm Summer 2026

Comic Con Stockholm Summer 2026 Mässor … Läs mer om Comic Con Stockholm Summer 2026

Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Masters of The Universe Betyg 3 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in