• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

melodifestivalen

IPhoneapp är mediernas konkurrensmedel – ESC är en tävling om vilken journalist som är sämst på att blogga

5 februari, 2010 by Rosemari Södergren

melodifestivalen
Jag har väl inte riktigt vant mig vid den nya digitala världen. Eftersom jag alls reflekterar över det här. Men nu är den här i full fart och Melodifestivalen är ett konkret exempel.
Svenska Dagbladet har letat upp de tio sämsta bidragen genom festivalens historia – på Youtube. Något som väl skulle varit otänkbart för några år sedan.

Melodifestivalen har engagerat mig alla år, utom några år då jag var i övre tonåren och tyckte det var kommersiell smörja.
Nu ser jag att Expressen introducerat en IPhoneapplikation inför starten av Melodifestivalens första omgång i Sverige, nu på lördag.

Lagom till att årets melodifestival drar i gång släpps den perfekta appen för alla schlagerfantaster. Ladda ner den i din iPhone eller Ipad och du kan se alla tv-klipp hur många gånger du vill, läsa de senaste schlagernyheterna, hålla koll på artisterna och sätta egna betyg på låtarna. Dessutom får du en uppdaterad lista på vilka artister som är klara för slutfinal och andra chansen.

Applikationen är gratis och här kan du hämta den till din dator och föra över till din IPhone eller IPod.

Det är intressant att se hur medierna nu satsar minst like mycket på annat än journalistiken i sin jakt på läsare/besökare för att kunna få annonsörer.

Jag noterar också att blogg för gammelmedier som Aftonbladet i det här sammanhanget mest handlar om att i kortform kunna förmedla skvaller, som när nu Tobbe Ek ”bloggar” från repetitionerna från första omgången av den svenska uttagningen till Melodifestivalen, om en klänning och om ljussättning. Jag har sagt det förr och säger det igen: för gammelmediernas journalister handlar bloggande om att spruta ur sig korta flamsiga ytliga meddelanden, inte att på något sätt ha interaktion med läsarna/besökarna.
Jag menar, kommer Tobbe Ek att på något sätt läsa kommenterar som han eventuellt får på sina korta ytligheter? Varför måste bloggande just innebära sämre texter än annars och mindre innehåll?

Det finns inte en gammelmedie som inte har en bloggare på plats nu på Melodifestivalen. DN har som vanligt Mattias Dahlström, som väl om någon ger den typiske ytlige journalistbloggaren ett ansikte.
Här är ett blogginlägg av honom (ja i sin helhet):

Nja. Känns inte helt bekväm framför kameran, inte dansarna heller. SPOILER: Den Andra chansen-plats jag tippat åt honom i morgondagens tidning hänger väldigt, väldigt löst.

Kvällstidningarnas bevakning inför Melodifestivalen har i alla år varit kändis- och skvallerfixerad, som rapporterna om bråken mellan Ola och Måns. Men det här liksom till paketet. Melodifestivalen är yta och nöje och tidsfördriv. Men jag har svårt för de extremt urvattande bloggrapporterna. De tillför ingenting.

Som gammal kampsportare är jag extra nyfiken på hur karatekollegan Dolph Lundgren ska fixa sitt programledarskap.

Och nu ska jag tjuvlyssna på bidragen på SVT:s sajt.

I Norge pågår också uttagning och kanske blir det en hårdrockande band som vinner där. Här berättar Verdens gang om diskussionen där, ska det vara drittmusikk eller extremmusikkekstremmusikk som tävlar för Norge?

Relaterat:
DN: Ovisst i Örnsköldsvik
DN: Så snickras en succé.
Svenska Dagbladet
Aftonbladet.

Läs även andra bloggares åsikter om Melodifestivalen, iphone, youtube, journalistik

Arkiverad under: Scen Taggad som: iphone, Journalistik, melodifestivalen, YouTube

Sveriges näststörsta musiktävling laddar med att presentera en mängd artister

1 december, 2009 by Rosemari Södergren

Andreas Johnson ställer upp i den svenska uttagningen till Melodifestivalen. Det var ett av beskeden när SVT presenterade en mängd av de artister som ska tävla om att få representera Sverige.

Salem Al Fakir och Anders Ekborg känns som två oväntade deltagare som väl alltid gör bra ifrån sig. Kalle Moraeus & Orsa spelmän var ju oväntat. Synd att de inte spelar tillsammans med hårdrockbandet Mustasch – det gör de ju faktiskt på Mustasch senaste album. Det hade varit kul och kanske något som kunde överraska.

Jihde, programledare för Idol brukar ju envist upprepa att Idol är den största svenska musiktävlingen. Har han rätt eller fel? Det är svårt att avgöra.
Melodifestivalen är stor på sitt sätt och Idol på sitt. Idol lockar ju tusentals amatörer som söker dit. Melodifestivalen har fler etablerade artister och vinnaren tävlar utomlands och den tävlingen har fler tittare än svenska Idol-finalen. Så det beror på hur man ser det. Men det är flest som tävlar i Idol, så då kanske Jihde har rätt.

Göteborgsposten berättar om Andreas Johnsons comeback:

Två år efter floppen med Carola är Andreas Johnson tillbaka i Melodifestivalen. I deltävlingen i Sandviken möter han bland andra Anna Maria Espinosa.

Färdiga artister till Melodifestivalen:

Örnsköldsvik 6 februari:
Jenny Silver, A place to stay
Jessica Andersson, I did it for love
Pain of Salvation, Road salt
Frispråkar’n, Singel
Anders Ekborg, The savior
Linda Pritchard, You’re making me hot-hot-hot
Salem Al Fakir, Keep on walking
Erik Saade, Manboy

Sandviken 13 februari:
Dogge Doggelito och Andra Generationen, Hippare hoppare
Hanna Lindblad, Manipulated
Anna-Maria Espinosa, Innan alla ljusen brunnit ut
Ola Svensson, Unstopable
Kalle Moraeus & Orsa spelmän, Underbart
Andreas Johnson, We can work it out
Mist, Come and get me now
En joker tillkommer

Underbara Anders Ekborg:

Andreas Johnsson berättar om sitt bidrag.


Relaterat:
Dagens Nyheter, Aftonbladet 1, Aftonbladet 2, webb-tv 1, webb-tv 2, Gnälliga Markus Larsson på Aftonbladet, Aftonbladet 3, Aftonbladet 4, Svenska Dagbladet och Expressen.

Läs även andra bloggares åsikter om Melodifestivalen, nöje, musiktävling, tv, Anders Ekborg, Andreas Johnsson, Salem al Fakir

Arkiverad under: Musik Taggad som: melodifestivalen, Musiktävling, nöje, tv

Låtskrivarna ville inte ha Rikard Wolff – därför diskas låten från Melodifestivalen

27 november, 2009 by Rosemari Södergren

rikardwolff
Det är bråk mellan låtskrivare och Sveriges Television.
För andra gången har ett bidrag till Melodifestivalen 2010 diskats. Det handlar om låten ”Åt helvete för sent” som SVT vill att Rikard Wolff ska sjunga – vilket låtskrivarna vägrarberättar Göteborgsposten.
Nu har ju förstås inte hört låten ifråga. Men Rikard Wolff är en grymt bra artist. Fast å andra sidan kanske han inte är en självklar vinnare av Melodifestivalen.
Så jag kan förstå om låtskrivarna hellre vill ha en artist som mer säkert drar röster, som Carola eller The Ark, till exempel.
Men det är just när det är det oväntade som något stort kan hända. När vi kör på säkra hästar då går det åt skogen. Bara den som vågar ”gambla” vinner.

Relaterat: Expressen och Aftonbladet.

Läs även andra bloggares åsikter om Melodifestivalen, Rikard Wolff

Arkiverad under: Scen Taggad som: melodifestivalen

Måndagen den 19 oktober kl 9.00 släpps biljetterna till Melodifestivalens samtliga tävlingar

13 oktober, 2009 by Rosemari Södergren

melodifestivalen2
Måndagen den 19 oktober kl 9.00 släpps biljetterna till Melodifestivalens samtliga genrep, deltävlingar, Andra chansen och finalen i Ericsson Globe.
Peter Jihde brukar ju som ett mantra upprepa i Idol att tv4:s Idol är Sveriges största musiktävling. Det retar förstås Melodifestivalens general Björkman. Och nu ser jag i pressmeddelandet att handsken är upptagen, att striden är igång. Jag talar om kampen att utnämnas till den största svenska musiktävlingen. Rubriken på pressmeddelandet från Melodifestivalen är nämligen:
BILJETTSLÄPP TILL SVERIGES STÖRSTA MUSIKFEST – MELODIFESTIVALEN!!

Rätt dåligt att använda både versaler och två utropstecken.

Här är pressmeddelandet:
Med start i början av februari sprider Melodifestivalen glitter, glamour och feststämning på plats i sex städer och i alla TV-sofforna runt om i hela landet under sex veckor.

Måndagen den 19 oktober kl 9.00 släpps biljetterna till Melodifestivalens samtliga genrep, deltävlingar, Andra chansen och finalen i Ericsson Globe.

Melodifestivalen 2010:
Genrep: fredag 5 februari, Swedbank Arena, Örnsköldsvik
Deltävling 1: lördag 6 februari, Swedbank Arena, Örnsköldsvik

Genrep: fredag den 12 februari, Göransson Arena, Sandviken
Deltävling 2: lördag 13 februari, Göransson Arena, Sandviken

Genrep: fredag 19 februari, Scandinavium, Göteborg
Deltävling 3: lördag 20 februari, Scandinavium, Göteborg

Genrep: fredag den 26 februari, Malmö Arena, Malmö
Deltävling 4: lördag 27 februari, Malmö Arena, Malmö

Genrep: fredag 5 mars, Conventum, Örebro
Andra chansen: lördag 6 mars, Conventum, Örebro

Genrep: fredag 12 mars i Ericsson Globe, Stockholm
Final: lördag 13 mars i Ericsson Globe, Stockholm

Arkiverad under: Scen Taggad som: biljetter, melodifestivalen

Sex städer utvalda för Melodifestivalens deltävlingar – och Björkman sitter kvar som general

27 augusti, 2009 by Redaktionen

malena-ernman290
Örnsköldsvik, Sandviken, Göteborg, Malmö, Örebro och Stockholm – det är de sex städer som kommer att visa Melodifestivalens deltävlingar 2010.
Tusan vad tiden rullar undan. Det var ju igår som Malena Ernman tävlade för Sverige. Eller? Det känns så.
Och nu är förberedelserna i full gång inför nästa omgång.

Christer Björkman presenterade de sex städerna och han är tydligen fortfarande festivalgeneral och har SVT:s fulla förtroende, trots att han misslyckats rätt fatalt med att få fram spännande nya låtar som har någon chans där ute.
Malena borde i och för sig haft chansen, men hon hade dåliga rådgivare på slutet tror jag. För hennes kläder och stil var mycket tuffare i uttagningen än när hon var i finalen.

Första omgången av deltävlingarna för att ta ut det svenska bidraget går i Örnsköldsvik, som var värd för en delfiinal senast 2007.
Nästa ort med delfinal är Sandviken i Gästrikland, som i somras har invigt en ny arena, Göransson arena. Det ska vara en så kallad mulitarena som har plats för 10.000 personer. Delfinal tre och fyra blir i Göteborg och Malmö.
Örebro däremot ska ta hand om sista ursäkta, andra chansen. Stockholm och Globen har finalen, förstås, som alltid.

Schemat för Melodifestivalen 2010:
Örnsköldsvik: 6/2 – Deltävling 1 – Swedbank Arena
Sandviken: 13/2 – Deltävling 2 – Göransson Arena
Göteborg: 20/2 – Deltävling 3 – Scandinavium
Malmö: 27/2 – Deltävling 4 – Malmö Arena
Örebro: 6/3 – Andra chansen – Conventum Arena
Stockholm: 13/3 – Final – Globen

Relaterat: Aftonbladet, Trollhare, Schlagerpinglan, Sveriges Television, Expressen, Göteborgsposten.

Läs även andra bloggares åsikter om melodifestivalen, ESC, tv, nöje, schlager, Christer Björkman, Malena Ernman

Arkiverad under: Scen Taggad som: ESC, melodifestivalen, nöje, schlager, tv

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 3
  • Sida 4
  • Sida 5
  • Sida 6
  • Sida 7
  • Sida 8
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Disclosure Day Betyg 4 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Titel: Svinen Författare: John Ajvide … Läs mer om Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Victor Rydström Tack för maten … Läs mer om Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Comic Con Stockholm Summer 2026

Comic Con Stockholm Summer 2026 Mässor … Läs mer om Comic Con Stockholm Summer 2026

Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Masters of The Universe Betyg 3 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Scary Movie Betyg 1 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Åttafaldigt GRAMMY-nominerade Death Cab … Läs mer om Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Born to Fight Betyg 3 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

The Furious Betyg 2 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

Filmrecension: Couture – spretar för mycket

Couture Betyg 3 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Couture – spretar för mycket

Väldigt vital och emellanåt berörande tribut – Göteborg Jazz Orchestra hyllar 100-åringen Miles Davis

1/6 2026 Park Lane i Göteborg Även … Läs mer om Väldigt vital och emellanåt berörande tribut – Göteborg Jazz Orchestra hyllar 100-åringen Miles Davis

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in