• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

melodifestivalen

Spännande att Pernilla Andersson ska tävla i Melodifestivalen men risken finns att folket skickar ett dansband till Melodifestivalen

7 oktober, 2010 by Redaktionen


Pernilla Anderssons album Ö släpptes den 8 September. Albumet som är Pernilla Anderssons femte album på sex år har bland annat beskrivits som en mixa av den trailliga radiohiten ”Johnny Cash och Nina P” och det betydligt mörkare Gramminsnominerade albumet ”Ashbury Apples”. Trots framgångarna med det engelska albumet i fjol bytte hon tillbaka till svenska igen
”Ö” är producerat av Pernilla Andersson själv, men för första gången har hon även anlitat en medproducent: David Nyström och hon har ett helt nytt band bakom sig förutom nyss nämnda Nyström på klaviaturer spelar även bassisten Jerker Odelholm och trummisen Olle Dahlstedt på skivan. Bara Pernillas eviga sidekick – Fredrik Rönnqvist på gitarrer är med från förr.

Men trots att hon själv kallar ”Ö” för ”Harry Nilsson möter Fleetwood Mac i Twin Peaks” så låter det väldigt mycket Pernilla Andersson.

Pernilla är gift med Dregen från Backyard Babies[6]; de bor på ön Runmarö i Stockholms skärgård. I samband med giftermålet lade hon till efternamnet Dregen.

Nu är hon alltså en av fyra som ska tävla i den svenska uttagningen inför Melodifestivalen 2011.

Aftonbladet:
Melodifestivalen 2011 börjar ta form.

Fyra artister är redan klara för tävlingen.
Lasse Stefanz.
Linda Bengtzing.
Pernilla Andersson.
Swingfly.

Men jag får lite jobbiga vibbar. Svenska folket kanske röstar Lasse Stefanz till Melodifestivalen?

Relaterat: Expressen

Arkiverad under: Scen Taggad som: ESC, Lasse Stefanz, melodifestivalen, Musik, Pernilla Andersson

Anna Bergendahl blir en flopp i Melodifestivalen, men Idol-Bagge gör succé, enligt Ladbrokes

25 mars, 2010 by Rosemari Södergren

Anna Bergendahl som tävlar för Sverige i finalen i Eurovision Song Contest i Norge har en fin röst och framför en vacker ballad. Men jag har svårt att tro att en sådan sång har någon chans i den stora finalen. Enligt spelbolaget Ladbrokes är chansen att hon vinner inte stor.


Däremot verkar Azerbaijans bidrag ”Drip Drop”, framförd av 17-åriga Safura och skriven av svenske Anders Bagge som bland annat medverkat i Idol juryn, ha större chansen. Den som satsar på det bidraget som vinnare får oddsdn 2,75. Anna Bergendahls bidrag ger 17 gånger pengarna om hon vinner.

Aftonbladet
verkar dock tro på Anna Bergendahl och pratar om hennes hemliga segervapen, hennes koreograf:

Anna Bergendahl har ett hemligt supervapen inför Eurovision song contest i maj.

Hennes personliga koreograf är också huvudkoreograf för hela Eurovision song contest.

Men jag tror inte koreografi hjälper och jag tror att vad människor är beredda att satsa pengar säger mer om hur det kommer att gå.

Ett press/bloggmeddelande från Ladbrokes:
Den 29 maj är det dags för den stora finalen som vi alla har väntat på, Eurovision song contest 2010 avgörs i Oslo. Sveriges Anna Bergendahl har många ballader att slåss mot och det kan bli tungt för henne, en seger ger fina 17 gånger pengarna. Favoriten är istället Azerbaijans bidrag ”Drip Drop”, framförd av 17-åriga Safura och skriven av svenske Anders Bagge som bland annat medverkat i Idol juryn, till odds 2,75.

Israels bidrag ser ut att vara den låt som kan ha en chans till att utmana favoriten till 5 gånger pengarna.

”Det är väldigt mycket ballader med i årets startfält och vi tror inte att Anna Bergendahls låt kommer att sticka ut nog mycket utan kommer att försvinna i mängden. Istället står Azerbaijans bidrag i en egen klass och de får mest troligt ett stort stöd från Östeuropa så det är nog bara för Bagge att lägga ytterligare en utmärkelse till samlingen”, säger Andreas Gillberg, Sverigechef Ladbrokes Norden.

Vinnare Eurovision i Oslo 2010:

Azerbajdzjan 2,75
Israel 5,00
Norge 10,00
Kroatien 11,00
Tyskland 13,00
Danmark 13,00
Armenien 15,00
Belgien 17,00
Grekland 17,00
SVERIGE 17,00
Vitryssland 21,00
Irland 21,00
Turkiet 26,00
Frankrike 26,00
Slovakien 34,00
Albanien 41,00
Island 41,00
Spanien 41,00
Ukraina 41,00
Moldavien 51,00
Rumänien 51,00
Storbritannien 51,00
Cypern 67,00
Serbien 67,00
Bosnien Herzegovina 67,00
Georgien 67,00
Finland 81,00
Litauen 81,00
Malta 81,00
Ryssland 81,00
Bulgarien 101,00
Estland 101,00
F,Y,R, Macedonia 101,00
Lettland 101,00
Holland 101,00
Polen 101,00
Portugal 101,00
Slovenien 101,00
Schweiz 101,00

Mer på Ladbrokes webbplats.

Läs även andra bloggares åsikter om Eurovision, Melodifestivalen, Norge, Anna Bergendahl, Idol-Bagge

Arkiverad under: Scen Taggad som: Eurovision, melodifestivalen, Norge

Twitter var väl det roligaste med Andra chansen

7 mars, 2010 by Rosemari Södergren

Nu verkar den vanliga schlagerpubliken ha bänkat sig framför Melodifestivalssändningarna i SVT. När det blev dags för andra chansen tog skrällarna slut. Det var de gamla säkra namnen som gick vidare.

Okey att det kunde vara en halvskräll att hårdrockstjejerna i Crucified Barbara slog ut soultjejen Pauline, men vi får inte glömma att vi har ett enormt stort hårdrocksintresse i Sverige. Det räckte dock inte till för att Crucified Barbara skulle ta sig till finalen i Globen. Jag tror att årets hårdrocksbidrag var inte tillräckligt bra för att engagera hårdrockspubliken.
Det är säkert ett faktum att om ett riktigt, riktigt bra hårdrockband ställde upp i uttagningen till Melodifestivalen med en riktigt, riktigt bra låt – då skulle det bandet och den låten sopa mattan med alla andra bidrag.
Tänk om Mustach hade varit med, det svenska hårdrocksbandet som ska vara förband åt Kizz i sommar.
Mustasch har förresten med Kalle Moraeus på en av låtarna på sitt senaste album.
Det hade varit något: ett bra svenskt hårdrocksband, assisterat av Kalle Moraeus på fiol.

Det är detta som saknas i år, låtar som sticker ut, låtar som vågar göra något annorlunda på ett bra sätt. Mustasch tillsammans med Kalle Moraeus och Orsa Spelmän kunde varit något sådant.

Nu gick inte Kalle och hans spelmän vidare till Globen även om de vann sin första duell. Tur var väl det, att de inte gick till Globen. Vem vet vad svenska folket kunde fått för sig då? Visst är deras sång gulligt bra och den växer med lyssningar. Men den hade varit chanslös i den stora finalen i Norge. Vi skulle uppfattas som ett uselt försök till att kopiera förra årets vinnare, den norske vitryske pojken med fiol.

Nu blev det två riktigt traditionella schlagerbidrag som gick vidare: Pernilla Wahlgren med en upptemp-schlager och Jessica Andersson med en ballad-schlager. Två låtar som låter som svenska schlagerbidrag låtit i flera decennier. Inget nytt, inget som sticker ut, inget som kommer att ha någon chans i den stora finalen. Jag är dessutom rätt säker på att inget av dessa två bidrag kommer att ens ha någon vinnarchans i den svenska finalen nästa lördag.

Lite förvånande var det kanske att Alcazar som för en gångs skulle hade en bra låt inte gick vidare.
—
För övrigt har Twitter gjort Melodifestivalen ännu roligare. Massor av mina Twitterkontakter skickar ut korta kommentarer under programmens lopp. Det är som att ha fått ett stort gäng till att snacka med och kommenterar bidragen med. Riktigt underhållande stundtals.
Nu pratar jag inte om SVT.s variant på Twitter, där de valt ut två ur sin personal på deras webbplats och på SVT Text-tv förmedlar sina tankar. Derass Twitter ä r vanlig megafonjournalistik. Nu pratar jag om alla andra som använder Twitter och skickar ut kommentarer under sändningen och där det går att svara på deras kommentarer och diskutera. Twitter som socialt medium, inte som megafon.

Traditionella medier om andra chansen:
Aftonbladet 1, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Läs även andra bloggares åsikter om Melodifestivalen, Twitter, hårdrock, Crucified Barbara, Pernilla Wahlgren

Arkiverad under: Scen Taggad som: melodifestivalen, Twitter

Spelarna stensäkra – Anna Bergendahl vinner melodifestivalen

3 mars, 2010 by Redaktionen


Kulturbloggen skrev om det för några dagar sedan redan: mycket pekar på att idol-Anna vinner den svenska uttagningen till Melodifestivalen. Nu kommer ett pressmeddelande från spelbolaget Ladbrokes och allt tyder på Anna Bergendahl:

Efter att spelarna har lagt spel efter spel på Anna Bergendahl som vinnare efter helgens sista delfinal har Ladbrokes fått sänka oddsen från 13,00 till 3,00. Hela 90 % av spelarna är ense om att det är hon som är vinnaren och Sveriges representant i Oslo.

Förutom Anna Bergendahl är det Eric Saade som väcker en del spelares intresse, vinst för honom ger 4,25 gånger pengarna. Salem Al Fakir har varit tidigare favorit men det är ett svagt intresse för honom från spelarna till 4,25 gånger pengarna.

”Melodifestivalen är ett område som alltid intresserar våra spelare och trots att TV-siffrorna har dalat jämfört med tidigare år så ser vi ett ökat intresse för spel kring melodifestivalen detta år”, säger Andreas Gillberg, Sverigechef Ladbrokes Norden.

Aktuella odds vinnare melodifestivalen:

Anna Bergendahl 3,00

Eric Saade 4,25

Salem Al Fakir 4,25

Timoteij 4,50

Darin 6,50

Peter Jöback 11,00

NEO 21,00

Andreas Johnson 26,00

Ola 31,00

Crucified Barbara 34,00

Pernilla Wahlgren 41,00

Alcazar 51,00

Pauline 51,00

Kalle Moraeus & Orsa spelman 51,00

Pain of Salvation 67,00

Jessica Andersson 67,00

Läs även andra bloggares åsikter om spel, odds, Melodifestivalen, idol-Anna, Anna Bergendahl

Arkiverad under: Scen Taggad som: melodifestivalen, odds, Spel

Dolph och Salem vann

6 februari, 2010 by Rosemari Södergren

salem-ignorethis-480
Hurra för Salem al Fakir. Han behöver inte hälla på sig tio lager glitter. Han har stil i sig själv. Även när han sitter stilla bakom en flygel äger han scenen med sin naturlighet.

Det var bra att han tog den ena platsen direkt till Globen. Den andra platsen i Globen tog Ola och tja, det spelade inte så stor roll: ingen av de övriga har någon reell chans i den stora finalen. Olas låt känns likadan som många andra svenska hitlåtar som aldrig slår internationellt och Jessicas ballad var som så många andra ballader, som Sanna Nielsen och så många liknande artister med låtar som aldrig kan slå riktigt i den stora finalen.

Men innan dess hände det något. Innan vi fick resultaten och fick veta vilka som tog sig till andra chansen trädde Dolph in på scen och rev av ett nummer där han också visade att han kan trumma.

På Twitter öste de in tweets: Skicka Dolph till Norge.

Om de hade varit en tävling mellan de tre programledarna hade han avgjort vunnit den, Dolph. Lugnare och inte så flamsig som de andra två, Måns och Christine.

Men kan någon förklara varför SVT först säger att de vill ha med Twitter, men sedan gömmer Twitterflödet på Text-tv?
Uppdatering: Det var till och med värre än så. SVT gömde inte bara undan Twitterflödet utan det flöde de hade bestod av några av deras egen utvalda personal som fick kommentera. Alltså inte äkta Twitter. Jardenberg skriver om det:

Alltså, jag förstår att man måste göra något slags urval. Men två twittrare är inte ”Twitter om Melodifestivalen”. Twitter är lite större än @annika_lantz och @ebbavonsydow, jag lovar. Kolla på #mel2010 så får ni se…

Melodifestivalen minut för minut med Markus Larsson – fast allvarligt talat: att låta Markus Larsson skriva minut för minut är totalt ute. Det suger.
Den som vill ha sändningen minut för minut följer den på Twitter förstås. Riktiga Twitter alltså och inte den gömda text-tv-varianten.

Relaterat: 5 plus till Dolph.

Dagens Nyheter
Svenska Dagbladet
Göteborgsposten

Läs även andra bloggares åsikter om melodifestivalen, Salem al fakir, Dolph, Salem, Örnsköldsvik

Arkiverad under: Musik Taggad som: melodifestivalen

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Sida 2
  • Sida 3
  • Sida 4
  • Sida 5
  • Sida 6
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 8
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Disclosure Day Betyg 4 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Titel: Svinen Författare: John Ajvide … Läs mer om Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Victor Rydström Tack för maten … Läs mer om Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Comic Con Stockholm Summer 2026

Comic Con Stockholm Summer 2026 Mässor … Läs mer om Comic Con Stockholm Summer 2026

Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Masters of The Universe Betyg 3 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Scary Movie Betyg 1 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Åttafaldigt GRAMMY-nominerade Death Cab … Läs mer om Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Born to Fight Betyg 3 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

The Furious Betyg 2 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

Filmrecension: Couture – spretar för mycket

Couture Betyg 3 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Couture – spretar för mycket

Väldigt vital och emellanåt berörande tribut – Göteborg Jazz Orchestra hyllar 100-åringen Miles Davis

1/6 2026 Park Lane i Göteborg Även … Läs mer om Väldigt vital och emellanåt berörande tribut – Göteborg Jazz Orchestra hyllar 100-åringen Miles Davis

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in