• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Medier

Att göra politik av Tyskland-Grekland-matchen var bara så löjligt

23 juni, 2012 by Rosemari Södergren

Tyskland vann, ganska väntat, stort över Grekland i kvartsfinalen i EM.
Den tyske förbundskaptenen Joachim Löw sade i intervjuer före matchen: ”Det är bara en fotbollsmatch”.

Men det kunde inte medier inse. Nu skulle det haussas upp. ”Kampen om Euron” och då menade medier det ekonomiska Europasamarbetet och det påpekades om och om igen att Europas fattigaste land nu skulle möta Europas rikaste land och grekerna skulle kunna få revansch på den tyska förbundskanslerna Angela Merkel som varit pådrivande för de tuffa lånevillkoren för konkursdrabbade Grekland.

Stopp och belägg. Stackars de grekiska fotbollsspelarna att inte bara ha det sportsliga uppraget att försöka ta sig till semifinal – de fick dessutom ett politiskt uppdrag som de inte ens bett om och inte valts till.

I nyheterna rapporterades att många greker till och med bad till gud om en seger. Jösses.
Vad gud är och hur gud kan påverka livet och människorna kan diskuteras och filosoferas över. Det tänker jag inte göra här. Men att någon gud inte går in och styr i människors fotbollslekar är väl ganska uppenbart.

Ett stort fotbollsarrangemang som EM samlar människor från många nationer. Förutom rena underhållningsvärdet är det bra när människor från olika nationaliteter samlas kring något. På så sätt är fotbolls-EM politiskt. Jag kan också ha synpunkter på att det internationella fotbollsförbundet bör undvika att lägga stora mästerskap i diktaturer. Men längre än så är det idiotiskt att dra in politiska aspekter i sportens värld. En fotbollsmatch är en fotbollsmatch – och mötet mellan det tyska landslaget och det grekiska handlade inte om eurosamarbetet eller om Angela Merkel. Att göra politik av Tyskland-Grekland-matchen var bara så löjligt. Medier borde skämmas.

Vilket lag den tyske förbundskaptenen har förresten. Fram till kvartsfinalenhar han haft reserverna i anfallstrion, men nu har han plockat fram stjärnorna med Klose spetsen. Att de flesta svenska sportjournalister inte har koll utan satt och ifrågasatte det och efterlyste Gomez visar bara än en gång att de svenska sportjournalisterna blir mer och mer okunniga. Förmodligen rekryteras de mer för att de ska se bra ut i tv, vara snygga och så vidare.

Missa inte: Nio fina bilder från kvartsfinalen Tyskland-Grekland

Mer om fotbollsmatchen i Expressen.

Läs även andra bloggares åsikter om fotboll, Tyskland, Angela Merkel, medier, mediekritik, Löw, Klose, fotbolls-EM, kvartsfinal, sport

Arkiverad under: Krönikor Taggad som: Angela Merkel, Fotboll, fotbolls-EM, Klose, kvartsfinal, Löw, mediekritik, Medier, Sport, Tyskland

DN gör pajaskonst av Ullenhags resa till utanförskapet och förvärrar för de som lever i utanförskapet

17 juni, 2012 by Rosemari Södergren

Integrationsminister Erik Ullenhag gjorde en resa till utanförskapet för ett tag sedan. Ni har säkert läst och hört om när han flyttade sitt kontor en vecka från fräscha innerstan i Stockholm till miljonprogramsförorten Rinkeby.

Veckobesöket i utanförskapet har kommenterats friskt i såväl traditionella som sociala medier. Nu visar det sig att ovanpå detta spektakel har Dagens Nyheter följt ministern denna vecka och det reportage finns i söndagens pappersupplaga av Dagens Nyheter. Så klart. Varför lägga ut det på webben så alla kan läsa? Nej håll det till de som har ekonomi nog att prenumerera på papperstidningen.

Det blir ännu mer spektakel och ren ytlighet när det visar sig att ministern alltså låtit den stora morgontidningen följa med under veckan. Hur tydligt blir det inte att allt bara är ett spel för gallerierna? Rent av ett cyniskt spektakel som förvärrar för de som lever i utanförskap.

Genom att Dagens Nyheter följt med under Ullenhags försök till att kika in i det säregna tillståndet utanförskap kan jag konstatera:

Områden som Rinkeby har mycket klart och tydligt nu fått en av att det är ett område av utanförskap. Rinkeby och dess invånare är alltså tydligt och klart placerade i facket utanförskap. Detta gör det ännu tyngre för de som bor i sådana områden, de är ännu mer stämplade och utpekade.

Tyngre och ber skamligt blir det samtidigt för alla oss som nligt högerregeringens kategoriindelning tillhör utanförskapet men inte bor i detta område.

Att Dagens Nyheter hakade på och följde Erik Ullenhag denna vecka av tillfälliga besök i utanförskapets land visar också hur chefer på redaktioner som DN ser på människor i utanförskap. DN gör pajaskonst av Ullenhags resa till utanförskapet och förvärrar för de som lever i utanförskapet. De fina folket, de välbärgade och framgångsrika: ministern och DN-reportern och fotografen reser tillsammans ut till utanförskapet på ett tillfälligt gästbesök.

Jag tror inte att Ullenhag medvetet vill förlöjliga alla oss som tillhör utanförskapet – han drivs säkert av filantropisk välvilja. Men genom att släppa in mediers fulla bevakning gör han sitt lilla besök till en enda medieföreställning.

Redan ordet utanförskap är läskigt, skrämmande, obehagligt. Redan genom att plaera människor i en sådan kategori försvårar politiker för alla oss som klassas inom detta.

Enligt siffror i DN är 35 procent av de som är inskrivna på arbetsförmedlingen utrikes födda. Det betyder att det finns 65 procent som klassas in under utanförskapet som inte är födda utrikes. Jag kan lova herr Reinfeldt att det finns en och annan som är ”etniskt svensk” bland dessa. Det finns många i dagens samhälle som har funktionshinder av olika slag, fysiska och psykiska, och som arbetsgivare inte anställer. Det finns människor som blivit arbetslösa efter att de fyllt 50 år – och dessa människor blir inte heller anställda. Det finns människor som får svåra sjukdomar och är långvarigt sjukskrivna och hamnar utanför sjukförsäkringssystemet efter ett tag.

Det stora problemet med samhället är fördomarna och att de arbetsgivare som sitter på välbärgade häckar alltid i första hand väljer att anställa män i trettioårsåldern och att politiker måste kategorisera och stämpla grupper och områden istället för att se möjligheter. Sätt igång massor av utbildningar och kurser som kan leda till jobb, underlätta för att starta eget företag – se människan och tro på den enskilde individens kraft om han eller hon får chanserna.

Sluta att dela in i vi och dom, riv stängslen mellan innanförskap och utanförskap – eller: förresten släng bort det usla ordet utanförskap.

Läs även andra bloggares åsikter om integration, Erik Ullenhag, utanförskap, samhälle, politik, medier

Arkiverad under: Krönikor Taggad som: Erik Ullenhag, integration, Medier, Politik, samhälle, utanförskap

Högsta domstolen frikänner den tilltalade i Mangamålet

15 juni, 2012 by Rosemari Södergren

Högsta domstolen frikänner den tilltalade i det så kallade Mangamålet, meddelar Högsta domstolen i ett pressmeddelande:
[2012-06-15] Högsta domstolen
Högsta domstolen har i dag meddelat dom i det mål där hovrätten och tingsrätten dömt en person för barnpornografibrott till 80 dagsböter på grund av att han haft japanska s.k. mangateckningar i sin dator. Högsta domstolen ogillar åtalet.

I domen konstateras att teckningarna i och för sig får anses pornografiska och att de föreställer barn. Men det rör sig om fantasifigurer som inte kan misstas för verkliga barn. En kriminalisering av innehav av teckningarna skulle därför gå utöver vad som är nödvändigt med hänsyn till det ändamål som har föranlett den begränsning i yttrandefriheten och informationsfriheten som straffbestämmelsen innebär (den s.k. proportionalitetsprincipen). Enligt en tolkning av straffbestämmelsen i överensstämmelse med regeringsformen ogillas därför åtalet.

Många har reagerat på att det alls blev någon rättegång av detta. Mangamålet handlar om 37 japanska serieteckningar som fanns hemma hos översättaren och Mangaexperten Simon Lundström. Både tingsrätt och hovrätt dömde teckningarna som barnpornografiska.

Men, det är ju teckningar. Inget barn har skadats i samband med att teckningarna skapats.
Hoppas bilderna blir offentliga, för det är intressant att se om bilderna helt uppenbart föreställer barn. Personer i mangaserier kan för det västerländska ögat se yngre ut än de är.

Att teckningar kan vara åtalbara känns obehagligt. Det finns många hemska bilder som i så fall skulle kunna bli åtalbara. Censurstaten närmar sig med stormsteg om det skulle vara brottsligt att inneha teckningar på brott. Anne Skåner påpekar dessutom att polisväsendet uttryckt farhågor kring domen:

Polisen drar också en lättnadens suck över att inte behöva jaga mangateckningar på nätet, samtidigt som pedofilernas verksamhet ökar.

”Från polishåll har det uttryckts en oro för att en fällande dom skulle riskera att ytterligare urholka redan begränsade resurser för att bekämpa barnporrbrott.

”Låt polisen fokusera på arbetet mot riktiga övergrepp på barn i stället för att bedöma om en tecknad fantasifigur ska anses vara barnpornografisk eller inte”, skrev Björn Sellström vid Rikskriminalpolisens barnpornografigrupp i en debattartikel i SvD i maj.”

Högsta domstolens beslut är ett försvar av yttrandefrihet och ett försvar för forskning.

Teckningarna föreställer verkligen unga flickor – och om det hade varit fotografier hade det varit ett barnpornografi. Aftonbladet:

Svenska PEN-klubben, Författarförbundet, Journalistförbundet och Seriefrämjandet har uttalat sitt stöd för Simon Lundström.
För en månad sedan publicerade Aftonbladet Kultur en unik intervju med Arino Hiroshi, tecknaren av mangabilderna som domen avser. Han erkänner själv att teckningarna är pornografiska och föreställer flickor i 12-13-årsåldern.
– Jag känner inte till svensk lagstiftning, men enligt min åsikt är det viktigaste att det inte finns något konkret offer. Jag är i grunden emot att kontrollera fantasier så som tecknade serier och tecknad film. Sådant gör mig lite misstänksam, sa han i intervjun.

Mer om mangamålet:
Dagens Nyheter 1, Dagens Nyheter 2, Dagens Nyheter 3 och Dagens Nyheter 4 och SR Ekot.

Läs även andra bloggares åsikter om medier, samhälle, juridik, mangamålet

Arkiverad under: Kulturpolitik Taggad som: juridik, mangamålet, Medier, samhälle

Efterlysning: arbetsplats där vi kan ha bokbord till stöd för Martin Schibbye och Johan Persson, journalisterna som fängslats i Etiopien

15 juni, 2012 by Rosemari Södergren

Den 1 juli har Martin Schibbye och Johan Persson suttit fängslade i ett år, ett frihetsberövande som kostar dem mycket – även ekonomiskt.
Martin och Johans konto hos Reportrar utan gränser börjar sina, och vår praktiska solidaritet sätts på prov: Finns det något som vi gemensamt kan göra för att hjälpa dem?
Skriver Åsa Linderborg kulturchef Aftonbladet, i ett upprop.

Aftonbladet Kultur har en massa böcker liggande som av olika skäl aldrig blir recenserade. Dessa böcker kommer att läggas ut på ett bokbord på redaktionen där redaktionsmedlemmarna kan öpa böckerna för en valfri summa. Pengarna som kommer in ska sättas vi in på Martins och Johans/Reportar utan gränsers bankgirokonto
5567-3818.

Den 1 juli redovisar Aftonbladet Kultur hur mycket pengar de fick in.

Aftonbladet Kultur uppmanar andra att göra samma sak – och gärna komma med fler idéer.

Också vi på Kulturbloggen.com har en hel del böcker liggande som vi inte recenserat eller har recenserat. Vi skulle vilja göra ett bokbord och sälja dem, men vår redaktion är inte så stor. Vi efterlyser en större arbetsplats som vill ha ett bokbord med våra böcker.

Hör av dig om du jobbar på en större arbetsplats och där det finns intresse för att kunna köpa böcker på detta sätt till stöd för Martin Schibbye och Johan Persson.

Här är en hemsida till stöd för Martin och Johan.

Relaterat:
Dagens Nyheter 1, Dagens Nyheter 2 och Göteborgsposten.

Läs även andra bloggares åsikter om Etiopien, mediepolitik, medier, diktatur, yttrandefrihet, Martin Schibbye,

Arkiverad under: Scen Taggad som: Diktatur, Etiopien, Martin Schibbye, mediepolitik, Medier

Svenska Dagbladet begränsar antalet kommentater på artiklar

29 maj, 2012 by Rosemari Södergren

Från och med idag (29 maj 2012) får användarna kommentera maximalt tre gånger per artikel på svd.se, berättar Dagens Media.

På ett sätt blir nu kommentarerna mer ett snyggt utanpåverk, en image av interaktivitet, eftersom den starkt begränsas. När två eller flera som kommenterar svarar varandra kan det bli rätt intressanta diskussioner – detta stryps därmed.

Å andra sidan finns det väldigt, väldigt, väldigt mycket meningslöst där ute i kommentarsfälten.

Fredrik Karén, chef för svd.se, säger till Dagens Media:
– Det är inget självändamål för oss att ha många kommentarer, vi ser hellre en bra debatt och en bra ton på diskussionerna.

Håller med honom om att jag hellre ser en bra debatt och en bra ton – men möjligheten till en diskussion stryps när var och en som deltar inte får säga mer än tre saker. Diskussion förutsätter att bolla samtalet fram och tillbaka, inte bara säga en sak och sedan är det klart. Då blir det sämre diskussion och mera deklaration av åsikter.

Läs även andra bloggares åsikter om kulturpolitik, medier, Svenska Dagbladet, kommentater, diskussion, interaktivitet, yta

Arkiverad under: Kulturpolitik Taggad som: Kulturpolitik, Medier, Svenska Dagbladet

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Sida 2
  • Sida 3
  • Sida 4
  • Sida 5
  • Sida 6
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 38
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Disclosure Day Betyg 4 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Titel: Svinen Författare: John Ajvide … Läs mer om Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Victor Rydström Tack för maten … Läs mer om Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Comic Con Stockholm Summer 2026

Comic Con Stockholm Summer 2026 Mässor … Läs mer om Comic Con Stockholm Summer 2026

Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Masters of The Universe Betyg 3 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Scary Movie Betyg 1 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Åttafaldigt GRAMMY-nominerade Death Cab … Läs mer om Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Born to Fight Betyg 3 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

The Furious Betyg 2 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

Filmrecension: Couture – spretar för mycket

Couture Betyg 3 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Couture – spretar för mycket

Väldigt vital och emellanåt berörande tribut – Göteborg Jazz Orchestra hyllar 100-åringen Miles Davis

1/6 2026 Park Lane i Göteborg Även … Läs mer om Väldigt vital och emellanåt berörande tribut – Göteborg Jazz Orchestra hyllar 100-åringen Miles Davis

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in