• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Luleå

”Born with an insight and a raised fist” – Kulturbloggen intervjuar Raised Fist

24 november, 2010 by Redaktionen

Intervju med Alexander Hagman från Raised Fist!
Klockan är kvart I sju och jag och min kamrat Christoffer står och väntar I Debaser Medis entre. Ikväll ska bandet Raised Fist spela! Fansen har redan börjar köa spänt utanför.

Men vilka är dessa Raised Fist? Med stora hittar som Sound of the republic så har bandet från Luleå hållit sig som ett utav Sveriges största och hårdaste band. Vi har fått nöjet att träffa skrikande sångaren Alexander Hagman för en intervju.

Om du skulle beskriva Raised Fist för någon som aldrig hört er, hur skulle det bli?
– Jag skulle väl säga att vi är ett gäng norrbottningar som gillar att spela musik. Eller bestämda norrbottningar med en bestämd agenda.

Just nu så är ni ute på turne med senaste plattan, Veil of ignorance, skiljer den sig något från alla era tidigare skivor?
– Den skiljer sig en hel del faktiskt, för varje skiva tar vi ett nytt steg upp. Vi fortsätter att skriva hårda låtar men med en utveckling sen förra.

Hur går skrivprocessen till när ni ska skriva ett nytt album?
– Alla skriver sina delar på skilda håll. Sedan sätter vi ihop allt. Vi repar aldrig så allt bli ihopsatt I studion bara, så bollar vi med varandra så alla får lite röst hörd. Sedan lägger jag på sången. De flesta gånger har resten av bandet inte ens hört sången förrens allt är klart och inspelat, haha.

Era låtar är ju väldigt speciella, var finner ni inspiration till att skriva? Några musikaliska influenser?
– Som artist/konstnär så blir det sällan att man inspireras av saker runt omkring en, man blir mer inspirerad av en själv, det kommer innifrån. Sedan hör andra det och det blir magi för dom, för att de kan relatera, mycket av låtarna blir ju väldigt personliga eftersom att det är jag själv som skriver. I början hade man ju andra band som man lyssnade på, men nu har vi utvecklats så mycket att vi inte låter som något annat band som spelar. Och när jag ska skriva text så kan det ofta bara vara att jag lyssnar på den färdiga musiken, sen bara improviserar jag. Låten “Words and phrases” på nya skivan t.ex, jag satt och nynnade och bara drog lite skönlir på guran så bara kom de. Ett litet skönsångsparti och sen kom refrängen lite improviserat. Går inte att säga riktigt vart jag hittade inspiration, det liksom bara kom. Man följer inte direkt några regler. Jag lyssnar på allt ifrån tung hiphop till dancehall, vilket jag älskar! Även Britney Spears släppte en bra platta härom året! *skratt* Men alltså, den var musikalisk! Lyssna på den, grymt musikalisk! Gjord av svenskar dessutom!! Britney till grindcore liksom. Haha.

Inom musikbranchen verkar det vara så viktigt att spela en viss typ en genre och sedan hålla sig till det, är det viktigt för er att hålla er till ett visst stuk för fansens skull? Hur viktigt är det egentligen att titulera sig?
– För oss så har det alltid handlat om att vara ärliga mot oss själva och spela det vi gillar. Om det blir åt metalhållet eller hardcorehållet eller punkhållet så är det inte viktigt för oss, huvudsaken är att vi gillar det. När vi spelade in plattan Dedication(2002) så tyckte vi att den var stenhård. Men vi fick ingen respons från varken fans eller bolag. Det blev som en mellanplatta bara. Idag så klassas den som våran bästa skiva, vårt mästerverk. Det var kul, för vi visste hela tiden att den var bra. För att den är lite annorlunda! Men angående genre så skiter vi faktiskt i de, vi spelar vad vi vill. Om alla bara spelade för att någon annan gillade de så skulle musik inte existera. Den ska komma innifrån.

Är det viktigt för er att hålla er ”true”, tjäna pengar, vara störst?
– Nej, vi har klippt alla band till alla samarbetspartners, alla bolag. Vi gör allt själva för då blir det på vårt sätt och ingen annan kan komma och säga gör såhär eller låt såhär. Spelningen ikväll här på Debaser, den fixade vi helt själva. Vi vill inte behöva vara beroende av någon annan. Vi bestämmer själva när vi vill gå på scen och om vi vill ha ett förband eller tre. När andra börjar böja sig, så står vi. Kärnan rör ingen! Vi skulle aldrig sätta oss i någon annans knä, om vi själva inte vill. Så allt gör vi själva, vill vi spelas på bandit så ringer vi bandit, vill vi vara med i tv så ringer vi och frågar, vill vi spela så ringer vi och frågar ”hej får vi komma och spela?” Det är rätt enkelt. Stå på egna ben.

Ni startade bandet 1993 och släppte första skivan 1998, vad var ambitionen då? Var det att bli störst och åka runt hela jorden och spela?
– Nej, för fan. Vi började repa hemma i polarns vardagsrum. Jag spelade bas. Gick väl sådär *skratt* Nämen vi började gå på spelningar och vi tyckte musikerna var coola. Sen var det ju för att hävda sig lite för brudarna också. Sen är vi ett så grymt bra team i Raised Fist. Vi passar bra ihop och vi har vuxit ihop.

Ni kommer ju uppifrån norr, vilket många andra hårda band gör. Umeå är ju känt för sin Hardcore scen, var det därför ni började spela HC?
– Nej, Nej. Vi är hårda som personer så att spela hårt var alltid det självklara. Självklart gick man ju på andras spelningar och såg de tuffa banden, men nej. Vi är bara hårda ? Och hela HC-tiden, den var mest för ungdomarna, det var ju det man gjorde.

Så vad händer nu efter turnen? Kan vi se fram emot en ny skiva snart?
– ja det blir väl nya turneer 2011. En ny skiva ska vi nog börja spela in sent 2011-2012. I sommar blir det massa festivaler och vi ska hinna åka till USA innan och spela. Vi har faktiskt aldrig spelat där förr, vi har alltid bojkottat dem för allt hysteriskt. Vi vill inte hamna i hysterin. Men nu är det nya tider, ny president. Det känns som att vi nu kan åka dit med gott samvete! Men allt kan ändras, vi får se hur framtiden blir.

Är det någon skillnad på att spela här i Sverige och på att spela utomlands?
– Det är mer att det är annorlunda om det är åldersgräns. Som ikväll är det 18+ och det märks på publiken. Men ibland kan det vara annorlunda. I finland t.ex är det mycket metalheads som kommer och ser oss. Sen åker man ner till Italien och där kanske det bara kommer såna super HC kids. Publiken är ju väldigt viktig, men det är mer vad de gör. Den bästa publiken är den som står rätt fram och tittar och hoppar upp och ner. När man ser att publiken ser dig så blir man så jävla taggad. Så börjar man själv hoppa runt och vara galen. När folk håller på och bildar moshpit, då känns de ju inte riktigt som att de är med. De är fast i sin lilla cirkel. Men det är alltid roligast att spela på små ställen. Då får man bra kontakt med publiken. För några månader sedan spelade vi på Summerbreeze och det var 30 000+ i publiken. Det är ju också eggande, men man får inte samma kontakt. Dock kan man ju hoppas på rekryter. På festivaler går folk och ser band som de inte har hört talas om. Och där har man fått nya fans, alltid kul.

Så, är ni taggade att spela ikväll?
– Jafan, vi är taggade som fan. Ska bli riktigt kul, hoppas på mycket röjj.

Två timmar senare börjar konserten.
”KOM IGEN STOCKHOLM, ÄR NI MED OSS IKVÄLL?!” inleder den karismatiske frontmannen Alexander Hagman med ett skrik, och scenen förvandlas till en bomb av energi och hoppsparkar. De kickar igång kvällens gig med ”Perfectly Broken”, varpå de bränner av en salig blandning av gamla och nya låtar, som säkerligen berör samtliga i publiken. Från nya plattan hördes bland annat ”Friends and traitors”, ”Words and phrases” och den känslosamma låten ”Wounds”. I övrigt spelade de låtar som ”Sound of the republic” och ”Killing it”, och vid flera tillfällen kände man hur hela golvet skakade av publikens gung. Värt att notera är att de även spelade ”Tribute” från debutplattan, som en känga till den extrema högern.
Summa summarum, så var det en riktigt bra spelning, och Raised Fist är ett säkert kort om man vill gå på en spelning av det hårdare slaget. Vi hoppas få se dem snart igen!

Intervju Linnea Amling
Recension av konsert Christoffer Sundberg

Läs även andra bloggares åsikter om Raised Fist, intervju, hårdrock, Luleå, Kulturbloggen, recension, musik, rockmusik

Arkiverad under: Intervju, Recension Taggad som: Hårdrock, Intervju, Kulturbloggen, Luleå, Musik, Raised Fist, Recension, Rockmusik

Blänk – Luleås egen supergrupp

30 maj, 2009 by Rosemari Södergren

blank290
Blänk är något så ovanligt som en “norrbottnisk supergrupp”, en pop-hiphop-elektro-grupp. Bandets medlemmar är också aktiva i andra band: Klas är med i The last Days of Disco. Mats är med i Park Hotell och Lina i The Touch.
[Läs mer…] om Blänk – Luleås egen supergrupp

Arkiverad under: Musik Taggad som: Dans, Hiphop, Luleå, Musik, Norrland, Popmusik

1st Liberation – en osignat rockband ni lär få höra talas om

4 januari, 2009 by Rosemari Södergren

1stliberation2601st Liberation är ett ungt, hårt arbetande rockband från Luleå, och deras mål är att sprida sin musik likt pesten runt världen för att
visa att det inte finns nått slut på rock n rollen!
Musiken är slagkraftig, ösig, krossande & är levererad med en attityd som får vem som helst att vakna.

1st Liberation har ett eget speciellt sound, Det är rock. Men dem låter ändå helt klart speciella och nyskapande.
2 Sångare – Joakim & Degen som kompenserar och fyller ut varrandra på ett unikt sätt.
Degens drivande bas, med ett sound som påminner om Lemmy Kilmister från motörhead.
Erik Henrikssons desperat tjutande och fruktansvärt säkra gitarrspel.
Trummisen André Nordlund är bland dem tightare trummisarna i denna världen, Distinkt tight malande komp, enkla fills blandade med en hel del små finesser.
Ingen låt låter likadant, det blir aldrig tråkigt.
Man hör tydliga influencer från bla Motörhead, Thin lizzy, AC/DC, Guns ’n roses, Hellacopters etc.

Under 2008 spelades 2 demoskivor in, som fått väldigt bra kritik i flera tidningar, bland annat i Sweden rock magazine
1st Liberation är numera ett erkänt bra liveband i övre halvan av Sverige. Kända för att alltid leverera, oavsett publik.
Nya låtar skrivs hela tiden, och en skivdebut borde inte vara alltför långt borta!

1st Liberation älskar helt enkelt rock’n’roll.
En kärlek som syns bäst på scenen!
1st Liberation håller just nu på och planerar inför nya spelningar till våren/sommaren 2009.

De har en slogan:

YOU CAN NEVER TEAR APART A ROCK’N’ROLL HEART

Hemsidor:
http://www.1stLiberation.com
http://www.myspace.com/1stLiberation
enbrabild

Andra bloggar om: 1st Liberation, rock, rockmusik, rockband, gitarrist, sångare, basist, Luleå, tips, musik

Arkiverad under: Musik Taggad som: Luleå, rock, tips

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in