• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Filmpremiärer

Maria Larssons eviga ögonblick har webbpremiär på Voddler på juldagen

23 december, 2010 by Redaktionen

Juldagen är som vanligt en dag för många filmpremiärer. Kulturbloggen har redan recenserat några av de kommande juldagspremiärerna och några till kommer vi att tipsa om före juldagen. Men också för den som inte vill dra iväg på en biograf och som inte hittar något bra på tv finns det filmalternativ.
Filmtjänsten Voddler, där du kan hyra filmer direkt till datorn har webbpremiär för den prisbelönta filmen ”Maria Larssons eviga ögonblick” på juldagen.

Satsa på att koppla datorn till tv:n och bänka er framför en film. Det är ett alternativ om du inte vill eller har möjlighet att trängas i en biosalong på juldagen.

Här lite ur pressmeddelandet om filmen:

Premiär 25/12: Maria Larssons eviga ögonblick
Prisbelönt film av mästerregisörren Jan Troell. Baserad på den sanna historien om Maria Larssons liv, en ung arbetarklasskvinna i början av 1900-talet som en dag vinner en kamera på lotteri. Hennes liv går vidare, med en alkoholiserad man och en ständigt växande barnaskara – men en dag förändrar kameran Marias liv för alltid.

Vid Guldbaggegalan 2009 tog filmen storslam med fem Guldbaggar: Mikael Persbrandt (bästa manliga huvudroll), Maria Heiskanen (bästa kvinnliga hvudroll), Jesper Christensen (bästa manlig biroll), Matti Bye (bästa kompositör) och producenten Thomas Stenderup (bästa film)

Andra filmer som har premiär på Voddler under jul:

The Back-Up Plan
Romantisk komedi med Jennifer Lopez och Alex O’Loughlin i huvudrollerna. J. Lo spelar en kvinna som överväger artificiell insemination eftersom hon är övertygad om att hon aldrig kommer att hitta en man som är tillräckligt bra för att skaffa barn med. Men just när hon genomfört inseminationen försöker en irriterad men snygg kille sno hennes taxi. Snart stöter hon på honom igen, och hon börjar så smått undra om han kan vara Den Rätte.

Oceans 11, 12 and 13!
Las Vegas, minutiös planering och massor av pengar i sikte! Vi ger dig en julklapp med Danny Ocean (George Clooney), Rusty Ryan (Brad Pitt), Tess Ocean (Julia Roberts) and Linus Caldwell (Matt Damon).

Gratisfilm: Confessions of a Young Bride
Samanta (spelad av Shannon Elizabeth från American Pie) har drömt om att gifta sig ända sedan hon var en liten flicka. Hon träffar Ben, den perfekta killen, och börjar planera för det perfekta bröllopet. Men sakta försämras deras förhållande och konflikter uppstår. Samtidigt dyker Luke upp, en gammal flört från college som fortfarande är lika oemotståndlig. Samantha känner sig inte längre säker på att hon har hittat rätt man att älska i nöd och lust. Vem ska hon välja?

Läs även andra bloggares åsikter om Voddler, juldagen, filmpremiärer, Maria Larssons eviga ögonblick

Arkiverad under: Film Taggad som: Filmpremiärer, juldagen, Maria Larssons eviga ögonblick, Voddler

Todd Solondz är tillbaka med filmen Life During Wartime

3 augusti, 2010 by Redaktionen

Tio år efter succén med Happiness kommer nu Todd Solondz med en uppföljare. Filmen ”Life During Wartime” har svensk premiär 6 augusti och vi får återse de tre systrarna Joy, Helen och Trish som kämpade med livet, kärleken och lyckopillren. Liksom i originalet drar sig inte Solondz för att utvinna humor ur känsliga teman som sex, religion, pedofili och terrorism.

Den amerikanske regissören Todd Solondz, född 15 oktober 1959 i Newark, New Jersey, USA, har framförallt gjort sig känd för att göra provokativa och kontroversiella filmer. Som tema väljer han ofta tabubelagda ämnen som få andra amerikanska regissörer väljer att befatta sig med.

Todd Solondz är en mästare att berätta saker utan att använda ord. Hans bildval gör halva filmen.
Vissa bildscener – som när den yngsta systern Joy virrar omkring i nattlinne säger mycket mer om hennes tillstånd är tio scener med ord skulle göra. Kanske för att bilderna tillsammans med musiken tränger in djupare och förbi tjattret av ord i tankarna, ner i det undermedvetna.

Det är en underbar bild trots att den är hemsk och ruggig och den förmedlar en stor hopplöshet, fast kanske spirar någon slags hopp i det vidriga genom att karaktärerna kommer till någon slags insikt om sanningen.
En styrka är valet av skådespelare, där de flesta ser så där vardagliga och fula ut som de flesta av oss gör. Och de skådespelare som till äventyrs inte är fula sminkas så de ser vardagsgrå ut ändå.

I rollerna:

Shirley Henderson … Joy
Michael K. Williams … Allen (as Michael Kenneth Williams)

Roslyn Ruff … Waitress

Allison Janney … Trish

Michael Lerner … Harvey

Dylan Riley Snyder … Timmy

Ciarán Hinds … Bill
Renée Taylor … Mona
Rebecca Chiles … Hostess

Paul Reubens … Andy

Emma Hinz … Chloe

Charlotte Rampling … Jacqueline

Ally Sheedy … Helen

Rich Pecci … Mark

Gaby Hoffmann … Wanda

Relaterat: Svenska Dagbladet

Uppdatering: Recension i DN.

Läs även andra bloggares åsikter om film, filmpremiärer, Life during wartime

Arkiverad under: Film, Scen Taggad som: Filmpremiärer, Scen

Tre bra filmer på biograferna just nu: "Vägen", "It´s Complicated" och ”Hachiko – en vän för livet”

23 januari, 2010 by Redaktionen

hachiko
Det är en het filmvinter, eller förvår. Den ena intressanta filmen efter den andra släpps upp på biograferna.

Vägen
Vägen är väl den av de senaste premiärerna som tagits emot mest positivt av flesta filmtyckare. Den bygger på Cormac McCarthys roman. Det är en stark berättelse och det är inte bara skådespelarna – Viggo Mortensen, Kodi Smit-McPhee, Charlize Theron – som ger den dess kvalitet, fotot av Javier Aquirresarobe ger mörkt djup och mystik.
Filmen är en av de bästa jag sett på länge och jag håller med
Aftonbladets recension:

Det öde landet är ett trovärdigt landskap där huvudpersonerna rör sig, och de viktiga delarna av boken är kvar oförändrade. Ibland har något våldsamt mjukats upp, det finns lite mer kärlek och återblickar till livet före katastrofen. Men det är Viggo Mortensen och den unge Kodi Smit-McPhee som bär filmen. Man tror på deras relation och dras in i deras rädsla och kärlek, deras lycka när något överraskande gott inträffar. Och smärtan över allt elände de ser när de ständigt rör sig för att hitta något bättre.

Betyg 4 i DN och betyg 4 i SVD.

Hachiko – en vän för livet
Filmen bygger på en sann berättelse. När jag var i Tokyo visade mig mina värdar statyn på hunden Hachiko och berättade dess historia, om hur den troget väntade på sin husse. När husse en dag fick en stroke på jobbet och dog fortsatte hunden att komma för att möta sin husse vid tågstationen, i tio år.
Hunden finns som staty och är en symbol för lojalitet. En viktig egenskap i det japanska samhället, som värderas högt.
Wikipedia berättar om Hachiko:

In 1924, Hachik? was brought to Tokyo by his owner, Hidesabur? Ueno, a professor in the agriculture department at the University of Tokyo. During his owner’s life Hachik? saw him off from the front door and greeted him at the end of the day at the nearby Shibuya Station. The pair continued their daily routine until May 1925, when Professor Ueno did not return on the usual train one evening. The professor had suffered a stroke at the university that day. He died and never returned to the train station where his friend was waiting.
Hachik? was given away after his master’s death, but he routinely escaped, showing up again and again at his old home. Eventually, Hachik? apparently realized that Professor Ueno no longer lived at the house. So he went to look for his master at the train station where he had accompanied him so many times before. Each day, Hachik? waited for Professor Ueno to return. And each day he did not see his friend among the commuters at the station.
The permanent fixture at the train station that was Hachik? attracted the attention of other commuters. Many of the people who frequented the Shibuya train station had seen Hachik? and Professor Ueno together each day. They brought Hachik? treats and food to nourish him during his wait.
This continued for 10 years, with Hachik? appearing only in the evening time, precisely when the train was due at the station.

Nu har amerikanska filmmakare satt tänderna i den här japanska historien. Jag hade föredragit en japansk regissör, det erkänner jag. Det hjälper inte att Richard Gere spelar en huvudroll, det blir amerikanskt snyftigt istället för japanskt värdigt.

Men jag tycker ändå filmen är sevärd. Absolut, och jag lutar mer åt 3+.
DN:s Eva af Geijerstam gav bara betyg 2 – och för min del är det underbetyg. För övrigt förstår jag inte varför de sätter betyg 2 när slutklämmen i den lilla recensionen lyder som följer:

Men räknar man bort en del bristande hundrealism (hundra procent kramgo, noll procent kampvilja) är ”Hachiko – en vän för livet” en både genial och rörande produktplacering för all världens akitasällskap. Föräldrar anbefalles högsta beredskap.

Tyder inte det på att filmen ändå håller en betyg 3-nivå? Som SVD menar:

Filmen lanseras som en känslostark historia, och visst har den snyftarens otvetydiga kvaliteter. Men det allra starkaste intrycket efter filmen var ändå lusten att se det japanska originalet.

Men i brist på det japanska originalet är det inte helt fel att spendera en och en halv timme på den här versionen.

För övrigt: Betyg 3 i Aftonbladet också.

It´s complicated
En förvirrad drama om förvirrade medelklass människor i medelåldern som trasslar in sig i förhållanden, som jag tycker är komplicerat att tycka till om. En slags tantkomedi där Meryl Streep tyvärr får spela en av sina sämre roller. Varför skrivs det så få bra roller för kvinnliga skådespelerskor som fyllt 50?

Men filmen är rätt rolig och Alec Baldwin blir bara bättre och bättre som skådespelare ju äldre och fetare han blir.

MovieZine berättar om filmens intrig:

Tillhör man den här gruppen, frånskilda 40- och 50-talister, så finns det säkert mycket igenkänningsögonblick i ”It’s Complicated”. Men uppenbarligen kan även andra hitta lätt underhållning i filmen.
Jane (Meryl Streep) och Jake (Alec Baldwin) var gifta i nästan 20 år innan han vänstrade och gifte sig med den mycket yngre älskarinnan. Det har nu gått ytterligare 10 år och allt är inte längre lika lyckligt för Jake med den unga frun och styvsonen. Jane å sin sida känner sig ensam nu när den yngsta dottern flyttar hemifrån och dessutom saknar hon närhet och sex.
Omständigheterna placerar Jane och Jake ensamma i samma hotellbar i New York och efter en hel hög med vinglas går det som det går och det hela blir helt enkelt ”komplicerat”.

Filmen har sina poäng.
Rätt hyggligt mottagande av filmkritikerna också:
Betyg 3 i SVD, betyg 3 i Expressen och betyg 2 i DN.

It´s complicated – trailer

The Road – trailer

Hachiko – trailer

Arkiverad under: Scen Taggad som: Filmpremiärer, Scen, trailer

Veckans filmpremiärer: ”Coco Chanel & Igor ­Stravinskij”, ”The Informant” och ”Solisten”

12 december, 2009 by Rosemari Södergren

coco_chanel_igor_stravinsky

”Coco Chanel & Igor ­Stravinskij”
Ja ännu en film om modeskaparen Coco Chanel. Hon var en stark, självständig kvinna.
DN:s Helena Lindblad som recenserar den här filmen om Cocos kärleksrelation till musikskaparen Stravinskij verkar rätt trött på dem och påpekar lite vasst:

Det enda som saknas för att komplettera bilden av Chanel efter årets två filmer är hennes tid som nazist-hangaround under kriget, en tänkt film som Varietys kritiker skämtsamt kallade ”Coco & Hitler”. Men jag skulle vara helt nöjd om det blev Chanelstopp nu för lång tid framöver

Helena Lindblad gav filmen betyg 2, bland annat tyckte hon att skådespelarena gjorde dåliga insatser:

Mikkelsen är stel som en pinne med sin rätlinjliga snedbena, neurotiska välklippta mustasch och stålbågade glasögon.

Jag håller med om att jag tyckte Mikkelsen gjorde en trist figur. Han spelar Stravinskij som är gift med en lungsjuk kvinna och har fyra barn. Det går inte så lysande för honom ekonomiskt och han tackar ja till erbjudandet att få bo gratis på landet utanför Paris i Coco Chanels stora hus.
Ganska snart inleder han och Coco ett erotiskt förhållande.
Coco är en ovanligt stark kvinna. Hon vill inte gifta sig med Stravinskij, hon driver sitt modeföretag, tar fram en parfym och tar förhållandet med den gode Igor för ett sexuellt förhållande och inget mer med det.
Det är intressant och spännande med att det finns kvinnor som är så starka.
En förutsättning för detta var dock att hon var så välbärgad och så rik. En fattigare kvinna hade aldrig kunnat vara så fri och självständig.
Det hade inte heller gått hundra år tidigare i tiden. Endast då, under 1900-talets början, var tiden mogen i en del västeuropeiska länder för att en kvinna kunde ha den självständigheten.
Jag tyckte filmen var vackert gjord och visst hade sina poänger. jag retade mig på den stele Stravinskij, upplevde honom som preteniös, egotrippad, ja som väldigt många skapande män kan vara.

Också i Svenska Dagbladet fick filmen endast betyg 2, som framför allt tyckte att uppmärksamheten dras mer till inredningen.
SVD har absolut en poäng med det. Filmen har vackra vyer, eleganta inredningar, glamour och modekläder.

Det var väl inte en film som hade överraskande vändningar och inte en film där jag undrade hur det skulle sluta. Den var intressant mer som ett tidsdokument över en tid när åtminstone välbärgade kvinnor kunde börja hitta ett självständigt liv där de hade samma rätt till sin sexualitet som män.

Solisten
En film som de två stora morgontidningarna däremot gav bra kritik är Solisten med bland annat Robert Downey Jr. och Jamie Foxx .
Det är en film som baseras på en verklig händelse, en ärrad reporter möter en hemlös violinst. Verklighetsbaserade filmer har en tendens att inte hamna dramatiskt rätt, filmmakarna tar för mycket hänsyn till hur allt gick till i verkligheten. Men det verkar som om regissören lyckats bra, eftersom så många gett filmen bra betyg, som betyg 4 i både Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter.
Jag har själv tyvärr inte sett filmen, men vill se den så snart jag har tid.
Filmkritiker är å andra sidan ett släkte för sig.
De ser så otroligt mycket filmer att deras idé om vad som är en bra film inte alltid stämmer överens med den vanliga medelkonsumenten av film.

”The informant!”
En tredje film som haft premiär den här veckan är ”The informant!”. Regissören Steven Soderbergh brukar innebära intressanta filmer och om dessutom Matt Damon spelar med, då kan det bli riktigt bra.
Den bygger också delvis på en verklig händelse:
Ur DN:

1992 berättade en av de högsta cheferna på Archer Daniels Midland, pressad av sin fru, för FBI om olagligheter på företaget. Mäktiga ADM gjorde upp med konkurrenterna om priset på lysin, en mycket använd tillsats till livsmedel.
Mark Whitacre (Matt Damon) sa att han inte längre stod ut med svindleriet, och oron för att själv åka dit. Han började hjälpa FBI att samla bevis.

Betyg 4 i Svenska Dagbladet.
Aftonbladet skriver: Genial Damon i svart komedi
Betyg 4 i Göteborgsposten också.

Coco Chanel & Igor ­Stravinskij

Solisten

The Informant

Läs även andra bloggares åsikter om recension, filmpremiärer, film, trailer, Coco Chanel, Stravinskij, Matt Damon

.

Arkiverad under: Filmrecension, Recension, Scen Taggad som: Filmpremiärer, Recension, Scen, trailer

Tankar om Metropia och andra av veckans filmpremiärer: Luftslottet som sprängdes och Away we go

28 november, 2009 by Rosemari Södergren

metropia
”Metropia”är en av de mest speciella filmer som lanseras i år. Den svenskproducerade animerade filmen handlar om ett Europa där klimatförändringar förändrat landskapet och där ett tunnelbanesystem förbinder alla europeiska länders tunnelbanespår.
Ägaren av tunnelbanan har satt samman ett system där schampo gör att små minisändare kommer in i människors huvuden och via tunnelbanorna finns system som fångar upp alla de gör. Men inte bara det. Det finns en stor hemlig central som övervakar individerna och mer än så: övervakaren kan inte bara se och höra allt en person gör, övervakaren kan läsa tankarna och kan själva tala inne i människans skalle.
Snacka om en våt dröm för FRA.
Tarik Saleh, regissören till ”Metropa” började skriva på filmens manus för sex år sedan, redan innan FRA-debatten var igång. Han var rätt förutseende.
Dagens Nyheters Mårten Blomkvist verkar inte alls hålla med mig om att Metropia lyckats fånga dagens problem. Han anser att ”Metropia” inte är någon bra framtidsvision:
… filmens problem är att upphovsmännen tycks vara för närsynta för att se ens sin egen tid.
Blomkvist är kritisk till animationstekniken.
När jag såg filmen på en förhandsvisning var filmens regissören Tarik Saleh och manusförfattaren Stig Larsson där för en frågestund efteråt.
Tarik Saleh sade att animationstekniken är helt ny, ingen liknande film har gjorts. Tarik Saleh är uppväxt i animationsvärlden, hans föräldrar jobbade med det, uppgav han.
Men DN:s Blomkvist tycker inte ens att animationstekniken i ”Metropia” är något särskilt:

Även animerad film utan ”Upp”-budget är i dag tekniskt driven: förra veckan SVT-visade danska ”Princess” (2006), israeliska ”Waltz with Bashir”, eller David Aronowitschs och Hilda Heilborns ”Slavar” och Jonas Odells ”Lögner” (alla 2008) är några exempel.

Revolutionen inom animationen har redan nått långt utanför Pixars studio. ”Metropia” känns som en eftersläntrare.

Själv är jag ingen teknisk expert och jag bryr mig inte om huruvida tekniken är imponerande eller inte. Film ska berätta något. Det är berättelsen som är det viktiga, berättelsen: både den uppenbara och det som förmedlas i känslor och mellan raderna, det som gör att jag som tittare engegerar mig och fortsätter tänka på det en film eller bok tagit upp. I den bemärkelsen har jag svårt att tro att någon ser ”Metropia” opåverkad.

En annan aspekt som ofta är viktig för att jag ska fängslas av en berättelse är att det inte ska vara bara svart eller vitt. Att karaktärer har djup, att det inte är enbart goda eller enbart genom-onda.
”Metropia” uppfyller också detta krav.

I sin recension i DN skriver Blomkvist att affischerna till ”Metropia” gör en nedstämd (han gav filmen betyg 2):

Anblicken av ”Metropia” gör en nedstämd. Mycket ambition går till spillo här.
Mest kraft har lagts på teckningarna och där är hantverket på hög nivå.

1970-talsunderground och avancerad digital teknik möts i bilder som utformats minutiöst. Många bygger på foton och det känns exotiskt med animerad film med hyperrealistiskt återgivet stockholmskt tunnelbanekakel.

Sedan angriper Blomkvist ”Metropia” för att det redan finns filmer som skildrar klastrofobiska känslor. Hmm? So what? Ett ämne blir väl inte uttömt för att en eller två gör det bra. Det finns väl plats för fler att skildra samhället ur klastrofobiskt dystert nedstämt perspektiv?
Betyg 3 i Göteborgsposten.
Betyg 3 i Svenska Dagbladet.
Betyg 2 i Sydsvenskan.

Luftslottet som sprängdes
luftslottetDen tredje och förmodligen avslutande delen av filmatiseringen av Stieg Larsson Milleniumdeckare är väl en av veckans filmpremiärer som många sett fram emot.
Förmodligen skriver jag, för att det lär finnas en oavslutad fortsättning som en släkting (jag tror det är sambon) har tillgång till. Vad löfte om pengar kan förmå människor till att göra, det är mänsklighetens historia full av vittnesbörd om. Kanske någon stjäl fortsättningsmanuset eller, ja vad som helst kan hända. Många vill säkert läsa en fortsättning, dessutom, vill veta vad Stieg Larsson tänkt skulle hända med Elisabet Salander och Mikael Blomkvist.
De första två filmerna har fått bra kritik och storpublik, film två är till och med nominerad i flera kategorier till Fenix-priset, det europeiska filmpriset, Europas Oscar.
Trean som nu haft premiär: ”Luftslottet som sprängdes” har fått blandat mottagande.
Betyg 3 i Aftonbladet som kategoriserar den som Bläddervänlig
spänningsfilm.
DN gav den betyg 2 (väldigt viktigt dåligt filmhumör DN-recensenterna tycks haft den här veckan, med den ena tvåan efter den andra).
Betyg 3 i Expressen.
Här har Expressen listat vad de olika traditionella mediernas filmkritiker tyckte om filmen.
En Expressen artikel till kring det ämnet.
Betyg 2 i Svenska Dagbladet.

”Away we go”
Sam Mendes ”Away we go” är den ena film som DN-kritikerna uppskattat den här veckan, den fick betyg 4 av Croneman.
Burt och Verona (John Krasinski & Maya Rudolph) är ett par i 33-årsåldern som inte riktigt får syn på sina liv. Verona är i sjätte månaden, Burt ofta i sjunde himlen; de är ett förälskat par som inte har så många uttalade ambitioner.
Det är lite lustigt, för den filmen är den som Kulturbloggens recensent inta alls var så imponerad av. Paret reser runt för att hitta en plats de vill stanna på och upptäcker efter diverse händelser att de hör hemma var som helst, bara de har varandra. Typ.
Att John Kasinskis Burt är en person som det är svårt att gilla, han är lite för tramsig, gör inte filmen bättre.
Fast även om det första intrycket efter filmen var: ”Jaha, so what?” har filmen vuxit lite i efterhand.
Betyg 3 i Göteborgsposten.
Betyg 4 i Svenska Dagbladet.

Metropia Teaser

Metropia official trailer

Luftslottet som sprängdes

Away We Go – Official Trailer

Läs även andra bloggares åsikter om film, filmpremiärer, animerad, science fiction, trailer, Metropia, Luftslottet som sprängdes, Salander, Sam Mendes, Away we go

Arkiverad under: Filmrecension, Recension, Scen Taggad som: Animerad, Filmpremiärer, Scen, Science fiction, trailer

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Sida 2
  • Sida 3
  • Sida 4
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Disclosure Day Betyg 4 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Titel: Svinen Författare: John Ajvide … Läs mer om Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in