Dheepan
Betyg 4
Svensk biografpremiär den 18 september 2015
Dheepan slog knockout på juryn på Cannes filmfestival 2015 och fick det finaste priset av alla där: Guldpalmen. Jag träffade en man från filmbolaget som lanserar filmen och han berättade att de höll på och klippa filmen in i det sista före visningen på Cannes.
Jag tycker filmen delvis var svår att betygsätta. Den är intresseväckande och stark och väldigt mänsklig, samtidigt känns den spretig och inte helt färdigklippt än. Den får nu betyg 4 – och det är en relativt svag 4, men med en del justeringar och klipp skulle den lätt åka uppåt och bli ett mästerverk, betyg 5 hos oss.
Handlingen kretsar kring tre flyktingar från Sri Lanka. Mannen är en före detta soldat i de tamilska tigrarna. Han har förlorat sin familj och allt i inbördeskriget och orkar inte kriga mer. Han orkar inte med allt våld längre. Att fly är dock inte enkelt. Han måste få tag på ett pass med ett annat namn, han kan inte resa med sitt eget namn, då släpps han inte ut ur landet.
Han får tag på ett pass för familjen Dheepan. För att kunna använda sig av det behöver han en kvinna som kan vara hans fru och en flicka som kan vara dottern. I röran och villervallan på flyktinglägret lyckas han hitta en ung kvinna och ett barn, dessa tre som är totala främlingar för varandra förenas i att de är på flykt och måste hitta ett nytt liv. De utger sig för att vara en familj och beslutar sig för att bygga ett nytt liv tillsammans. Efter att ha flyttat runt en tid får de till slut en lägenhet i en nedgången förort till Paris. Våldet och fördomarna som möter dem väcker obehagliga minnen från hemlandet och Dheepans krigarinstinkter vaknar till liv när han bestämmer sig för att skydda dem som står honom närmast.
Det som förvånar mig är att mannen så snabbt kan få ett jobb i Paris, även om det är ett enkelt arbete som fastighetsskötare är det trots allt ett jobb och med jobbet följer en bostad.
Vi får följa deras liv, den nioåriga flickan som förlorat sin mamma måste nu växa upp i ett främmande land med en ung kvinna som hennes nya mamma. De andra flickorna i skolan är inte direkt välkomnande och hennes nya mamma klarar knappt att ta hand om sig själv och har ingen aning om hur en mamma ska vara. Den unga kvinnan är egentligen för ung för att kunna vara mamma åt en nioårig flicka. Den unga kvinnan är nästan ett barn själv. Mannen har flytt våldet men möter snart andra tamilska tigrar som har förväntningar på att kampen ska fortsätta – och dessutom lever de i ett område där kriminella gäng härskar.
Att filmen går upp på svenska biografer just nu är väl tajmat. Den som inte förstår varför flyktingar i en del fall kommer med falskt pass och falska namn får en inblick i varför det blir så. Filmen är dock mycket mer än en pekfingersfilm för de politiskt korrekta. Det är en varm film om tre människor som flyr för sina liv och lär sig överleva tillsammans.
Regissören Jacques Audiards betraktas som en en av vår tids mest kompromisslösa regissörer och utan tvekan är Dheepan ett stark drama om människor som kämpar för sin överlevnad och den känns äkta och trovärdig. Skådespelarna är duktiga och det är på tiden att Sri Lanka finns med på ett hörn i en film på svenska biografer.