• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Behöver Stockholm ett nytt operahus? Tankesmedjan Timbro och Tidskriften Opera anordnar ett gemensamt seminarium i frågan

29 augusti, 2012 by Redaktionen

Foto: Holger Ellgaard, Wikimedia Commons samt Masthamnsoperan

I dag blir det alltså debatt kring frågan om Stockholm behöver ett nytt operahus.Tyvärr har jag ingen möjlighet att delta, så jag skriver ner några av de frågorna som jag ställt om jag hade varit där.

Frågorna, som ställs på arrangörens hemsida verkar vara formulerade utifrån det önskade svaret dvs att Stockholm inte behöver något nytt operahus.

Det synes mig märkligt att arrangörerna av debatten tycks ha uppfattningen att det bara är välbärgade människor som går på opera.

Vidare framhålls det att frågan debatterade livligt för några år sedan, men då måste man nog inte ha höga krav på livlighet. Sant är ju dock att frågan om ett nytt operahus i Stockholm inte diskuteras.

Orsaken till detta förhållande är förmodligen att söka i det förhållande att landets kulturminister verkar vara helt ointresserad av att medverka till att hitta en lösning på frågan.

Det är dock alldeles utmärkt att den tidigare operachefen på DKT medverkar med sina erfarenheter från Danmark.

Själv har jag ägnat en hel del tid åt att fundera på vad som är bäst och enligt min uppfattning är det alldeles nödvändigt att Stockholm får ett operahus som klarar sin viktiga kulturgärning.Utöver att ha skrivit några inlägg bl a på Kulturmagazinet Kulturbloggen och Teatermagasinet, startade jag för ett par år sedan även en grupp på Facebook. Medlemsantalet håller sig konstant vid c:a 130 stycken.

Att Sverige behöver ett nytt modernt operahus som kan vara ett nav i den svenska och europeiska operavärlden är så självklart att det nästan är svårt att formulera argumenten för detta, men ett gott skäl kan vara att möjligheterna att byta produktioner mellan de närmast liggande operahusen anser jag är ett bra argument. I dag är det svårt för att inte konstatera nästan omöjligt, främst på grund av de nya och moderna operahusen använder sig av ny teknik, som Kungliga Operan saknar.

Att producera opera är dyrt, därför är ett nytt operahus i Stockholm, en viktig del i att använda alla resurser, eftersom det är en möjlighet att åtminstone få mer opera för pengarna.

Ett annat mycket viktigt skäl till att bygga ett nytt operahus ligger i att det är ett bra sätt att få en bra arbetsmiljö.Jag är däremot ingen anhängare av tillfälliga lösningar utan anser att arbetsmiljön är så viktigt att de medel som behövs får sättas till, men att rusta upp huset för åtskilliga miljoner kronor nu och sedan satsa på att bygga ett nytt verkar inte vara den bästa lösningen.

Att just arbetsmiljön lämnar mycket i övrigt att önska har ju varit känt sedan Hedenhös, men ändå verkar staten inte vara villig att ta ett samlat grepp, som man ju faktiskt kräver av alla andra företag.

Som besökare på Kungliga Operan har jag personligen inga större problem, men jag oroar mig när jag kan läsa om den dålig arbetsmiljö med risk för olycksfallsskador och att staten tycks ha frånsagt sitt ansvar för arbetsmiljölagens regler kan tillämpas i huset. Borde man inte kunna kräva att staten föregår med gott exempel genom att följa arbetsmiljölagen?

Däremot vill jag inte i dagsläget binda mig för något alternativ eller läge, men jag anser att det är viktigt att ordentligt undersöka möjligheterna att bygga ut och om det nuvarande operahuset.

Huvudanledningen till mitt ställningstagande på denna punkt är helt att innan en dylik utredning är gjord och antingen avvisad eller antagen så riskerar vi att få ett annat stort problem på köpet nämligen: vad gör vi med det nuvarande operahuset om det beslutas att det skall byggas ett nytt operahus?.

I den ytterst viktiga och tydligen helt avgörande finansieringsfrågan är mitt utgångsläge att det är staten dvs alla skattebetalare som gemensamt får stå för kostnaderna, men om någon miljardär skulle ställa upp och betala kostnaden för ett nytt operahus så skulle jag inte motsätta mig detta.

Det viktigaste är att Stockholm får ett nytt operahus och att det byggs för framtiden dvs med plats för dagens och morgondagens behov.

Om det mot förmodan skulle förhålla sig på det viset att det träder fram en privat finansiär så faller givetvis önskan om att bygga om det nuvarande operahuset. Av lätt förklarliga skäl. Det finns nog inte på kartan, en finansiär eller grupp av finansiärer, som skulle vara intresserad av att finansiera ombyggnaden av nuvarande operahus, men frågan är givetvis fri att ställa.

Som jag konstaterade tidigare så får vi ett problem med vad och hur vi skall använda nuvarande operahus, och det är ett problem som inte kan eller skall underskattas.

Det är också viktigt att den andel av kostnaderna, som faller på Stockholm inte får till konsekvens att stödet till de fria grupperna och andra aktiviteter skärs ned eller begränsas.

Du kan läsa mer om deltagare och andra uppgifter på Timbro´s hemsida

Tidigare inlägg

Annars anser jag att det vore bättre om man satte in en annons i de större tidningarna där man letar efter en miljardär i lagom ålder som kan donera en miljard – eget inlägg på Teatermagasinet

Använd gamla operahuset till rockkonserter – eget inlägg på Teatermagasinet

DN vill också ha ett nytt operahus i Stockholm – inlägg på Teatermagasinet

Att det byggs ett nytt operahus är hela Sveriges angelägenhet – eget inlägg på Teatermagasinet

Debatten om operahuset i Stockholm fortsätter – eget inlägg på Teatermagasinet

Några kommentarer till olika debattinlägg i operahusfrågan – eget inlägg på Teatermagasinet

Folkpartiet och husorganet DN driver kampanjen för nytt operahus – eget inlägg på Teatermagasinet

Vem skall betala för verksamheten i landets operahus och byggande av ett nytt operahus i Stockholm? – eget inlägg på Teatermagasinet

Det som behövs nu är i första hand ett inriktningsbeslut på att det byggs ett nytt operahus nu – eget inlägg på Teatermagasinet

Kulturen borde få minst lika stora resurser som sporten och idrottsanläggningar – inlägg på Teatermagasinet

Debatten om ett nytt operahus eller scenkonsthus förs utifrån en felaktig vinkel – eget inlägg på Teatermagasinet

Socialdemokraterna vill ha ett nytt operahus i Stockholm – inlägg på Teatermagasinet

Oslos nya operahus – en förebild för Stockholms nya operahus? – eget inlägg på Kulturmagazinet Kulturbloggen

Operainiatiativet i Stockholm en viktig kulturfråga – inlägg på Kulturmagazinet Kulturbloggen

Dags för ett nytt scenkonsthus – operahus i Kungliga Huvudstaden – eget inlägg på Kulturmagazinet Kulturbloggen

Folkpartiet vill bjuda in näringslivet för att finansiera ett nytt operahus i Stockholm inlägg på Kulturmagazinet Kulturbloggen

Om det nya scenkonsthuset i Stockholm – eget inlägg på Kulturmagazinet Kulturbloggen

DN kampanjar för nytt operahus – intressant spegling av svenska medier – inlägg på Kulturmagazinet Kulturbloggen

Krisen på Det Kongelige Teater i Köpenhamn – det kan gå lika illa i Stockholm -ett av mina tidigare inlägg

Om ett nytt operahus byggs måste vi ta hand om det gamla också – eget inlägg på Kulturmagazinet Kulturbloggen

Varför måste ett nytt operahus utesluta satsning på förortsteatern? – inlägg på Kulturmagazinet Kulturbloggen

Socialdemokraterna i Stockholm stödjer förslaget om ett nytt operahus vid Masthamnen – inlägg i Kulturmagazinet Kulturbloggen

Kamprad borde bygga ny opera i Stockholm, inlägg i Kulturmagazinet Kulturbloggen

Arkiverad under: Kulturpolitik Taggad som: Seminarium: Behöver vi ett nytt operahus i Stockholm?

Läsarkommentarer

Kommentarer

  1. Lena säger

    3 september, 2012 kl. 10:53

    Jag håller helt med om att det behövs ett nytt operahus. När jag flyttade hit från Oslo där jag hade gått mycket på det nya operahuset såg jag mycket fram emot att kunna fortsätta gå på opera i Stockholm. Men under mitt första besök kände jag att jag faktiskt inte har nvgon större lust att spendera mina kvällar på Kungliga Operan. Entréhallen är liten, trång och föga inbjudande, och den fylls upps å snabbt att luften hinner bli dålig innan insläppet börjar. Sedan är akustiken såpass dålig att jag under detta första besöket knappt hörde solisterna överhuvudtaget – vilken skillnad i Oslo där man hör lika bra uansett var man sitter! Detta med dålig akustik är ju något som solisterna vet om, och man märker hur de behöver anstränga rösten för att fylla rummet – i längden kan det inte vara bra för hälsan.

    Dessutom har det nya huset i Oslo visat att man visst kan förnya publiken och locka mycket fler folk när man i tillägg till en stor sal också kan erbjuda mindre scener för mindre och mer moderna projekt.

  2. Mogens H Andersson säger

    7 oktober, 2012 kl. 08:13

    Skribenten vill tydligen gärna debattera, men väljer att vara anonym och det anser jag är tråkigt. Du har en del intressanta synpunkter, och jag gillar opera, men inte att debattera med personer som inte skriver under med sitt eget namn.

Trackbacks

  1. Opera – bortskämda vill ha ännu mer | Osunt skriver:
    6 oktober, 2012 kl. 08:33

    […] Kulturbloggen 1, […]

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Scary Movie Betyg 1 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Åttafaldigt GRAMMY-nominerade Death Cab … Läs mer om Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Born to Fight Betyg 3 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

The Furious Betyg 2 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

Filmrecension: Couture – spretar för mycket

Couture Betyg 3 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Couture – spretar för mycket

Väldigt vital och emellanåt berörande tribut – Göteborg Jazz Orchestra hyllar 100-åringen Miles Davis

1/6 2026 Park Lane i Göteborg Även … Läs mer om Väldigt vital och emellanåt berörande tribut – Göteborg Jazz Orchestra hyllar 100-åringen Miles Davis

Opera: Challenger gästspel på Folkoperan – En storartad och modig föreställning som ställer angelägna frågor

Challenger Gästspel på … Läs mer om Opera: Challenger gästspel på Folkoperan – En storartad och modig föreställning som ställer angelägna frågor

Filmrecension: Wasteman

Wasteman Betyg 3 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Wasteman

Recension: Terra bjöd in halva indie-Sverige – och bjöd på årets bästa konsert

Terra med Vänner på Orionteatern - Betyg … Läs mer om Recension: Terra bjöd in halva indie-Sverige – och bjöd på årets bästa konsert

Recension: Markus Krunegård – Två kvällar på Orionteatern, två helt olika upplevelser

Markus Krunegård på Orionteatern 28 och … Läs mer om Recension: Markus Krunegård – Två kvällar på Orionteatern, två helt olika upplevelser

Filmrecension: Backrooms

Backrooms Betyg 4 Svensk biopremiär 29 … Läs mer om Filmrecension: Backrooms

Hyfsad tribut låter oss ana den hyllades storhet – En kväll till Tottas minne på Stora Teatern

24/5 2026 Stora Teatern i … Läs mer om Hyfsad tribut låter oss ana den hyllades storhet – En kväll till Tottas minne på Stora Teatern

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in