Kulturbloggen har redan skrivit om det här. Barnen handlade för 50 000 i ett Smurfspel. Apple är anmälda till konsumentverket för den och andra, liknande incidenter.
En stämning, i form av en grupptalan, har nyligen lämnats in i en domstol i San Francisco av advokaten Garen Meguerian, som även är fader till två döttrar. Han klagar på att Apples tidigare metoder för att hantera appbetalningar i operativsystemet Ios gjorde att hans nioåriga dotter kunde köpa virtuella varor för 200 dollar i spelen City Story och Tap Fish, på en Ipod Touch
Att ta betalt för olika föremål är ett vanligt sätt att tjäna pengar på spel idag. I stort sett alla online spel som du spelar i webbläsaren fungerar så. Du måste inte betala för att spela men får en stor fördel i spelet om du gör det. Tydligen har detta blivit populärt i mobilspel, också. Men varför i barnspel? Uppenbarligen bygger idén på att barnen skall handla med föräldrarnas kreditkort.
Det skall bli intressant att se hur Apple hanterar detta, det är dålig reklam och dessutom ett system som Apple har tjänat mycket pengar på.
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Apple, app store, mobilspel