• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Kulturbloggen möter The Wombats

31 mars, 2011 by Jonatan Södergren

Det känns som evigheter sedan The Wombats släppte sin debutskiva A Guide to Love, Loss & Desperation men nu är de efter nästan fyra år aktuella med uppföljaren This Modern Glitch som släpps den 25:e april.

Kulturbloggen fick träffa Dan Haggis, som spelar trummor i bandet, inför deras spelning på Debaser Medis den 29:e mars.

Varför har det tagit så lång tid att göra er ny skiva?

Det beror på att vi släppte vår första skiva i november 2007 och sedan turnerade under hela 2008. Vi skrev inte några nya låtar under turnén så det tog ett tag att komma tillbaka och när vi väl började skriva nya låtar var vi så trötta på att spela samma låtar varje kväll att vi gjorde uppror mot allt vi hade gjort tidigare. Först skrev vi några tyngre låtar som skivbolaget ratade så vi började experimentera med syntar och elektroniska ljud istället, vilket tog nio månader. Sedan åkte vi till Los Angeles och spelade in i tre månader – så vi har faktiskt varit rätt så upptagna hela tiden.

Hur skulle du beskriva arbetet med den nya skivan?

Vi hade ett tomrum att fylla efter framgångarna med första skivan, så det var spännande att se hur vi skulle fylla det tomrummet. Murph flyttade till London och skrev låtar som vi sedan repade i Liverpool men det kändes inte rätt så han flyttade tillbaka till Liverpool. Först då började saker ta form. Processen delades in i sessioner då vi skrev och spelade in fyra låtar, nästan som en EP, åt gången.

Skiljde det sig från hur ni arbetade med första albumet?

Allt var väldigt annorlunda. Den här gången spelade vi in i en studio i Los Angeles under tre månader medan den första skivan spelades in i Wales då allt vi såg i tre veckors tid var massa får. Den här gången lade vi ned betydligt mer tid på varje låt. Vi ansträngde oss verkligen för att göra varje parti så bra som möjligt, kanske har något av punkestetiken från debutskivan gått förlorat.

En av singlarna från nya skivan heter Jump Into the Fog, kan du berätta lite om den låten?

Den är baserad på något Murph var med om en natt i Bergen men det är en extremt nihilistisk version av vad som faktiskt hände. Vi brukar säga att det är vår nihilistiska hymn. När vi spelade in låten älskade vi den och såg den hela tiden som en singel men skivbolaget tyckte bara det var ytterligare ett spår på skivan. Efter vi hade gett ut Tokyo – Vampires & Wolves ville skivbolaget att en låt som heter Techno Fan skulle bli vår nästa singel men chefen på Radio 1 råkade av en slump höra Jump Into the Fog, och tyckte att det var det bästa vi någonsin gjort, så skivbolagsfolket blev rätt så förvånade när det var den låten som blev singel.

Tycker du att den speglar resten av skivan?

På sätt och vis för den innehåller både syntar och gitarrer och visar en annan sida av oss än den på första skivan. Det är mycket variation på skivan men om du gillar Jump Into the Fog kommer du förhoppningsvis gilla resten av skivan.

När började ni spela tillsammans?

2003 fast de första två åren studerade vi samtidigt så då repade vi kanske en gång varannan vecka och var alltid bakfulla.

Hur kom ni på namnet The Wombats?

Vi hade bokat in vår första spelning men hade ännu inte något bandnamn när promotorn ringde upp mig och behövde ett namn till affischen. Vi brukade använda fraser som ”stupid wombats” eller ”stupid goats” som skällsord åt varandra så jag sa att vi hette The Wombats och sedan har det fastnat. Hellre The Wombats än The Goats. I början av vår karriär hade vi problem med journalister som inte tog oss seriöst på grund av vårt namn – så döm inte boken efter omslaget.

Vad är det roligaste du varit med om med bandet?

En vecka lång period under sommaren 2008 då vi bland annat spelade på Peace & Love i Sverige faktiskt. Kvällen innan vi anlände till Borlänge hade vi spelat på en festival i Norge och vi åkte direkt vidare till en festival i Schweiz och sedan till Glastonbury där vi gjorde massa hemliga tältspelningar iförda cowboyhattar. Veckan avslutades med en festival i Ibiza och när vi gick på scenen var vi bokstavligen så fulla att vi inte kunde stå upp.

Vad gjorde du innan du började spela med The Wombats?

Ingenting, det är svårt att föreställa sig en tid före The Wombats. Vi träffades på en folkhögskola i Liverpool där vi läste kurser i ljudteknologi och populärmusik men det var egentligen bara ett år av att skapa musik och ha roligt. Dessförinnan hade jag studerat franska och spanska på universitetet i två år. Språk och musik har alltid varit mina stora intressen men när jag var tvungen att välja kändes det självklart att hålla på med musik. Även om grammatik är intressant så är det roligare att spela en konsert och idag har jag fått det bästa av två världar – min flickvän är nämligen från Frankrike så jag pratar flytande franska.

Vad kan vi förvänta oss av The Wombats i framtiden?

Nu ska vi turnera i ett år sedan spelar vi förhoppningsvis in ett tredje album. Det är läskigt att tänka på framtiden så vi försöker njuta av ögonblicket istället.

Foto av Oda Carlsson

Arkiverad under: Intervju, Musik Taggad som: The Wombats, This Modern Glitch

Läsarkommentarer

Trackbacks

  1. Kulturbloggen dansar fortfarande till Joy Division – en recension av The Wombats spelning på Debaser Medis | Kulturbloggen skriver:
    31 mars, 2011 kl. 21:30

    […] Döm inte boken efter omslaget – The Wombats stannar inte förrän de nått toppen […]

  2. På sin andra skiva försöker The Wombats återuppfinna sig själva – en recension av This Modern Glitch | Kulturbloggen skriver:
    25 april, 2011 kl. 15:03

    […] bara lyssna i några sekunder för att inse att The Wombats (du kan läsa vår intervju med bandet här) inte har förändrats på djupet, vilket inger en viss […]

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Disclosure Day Betyg 4 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Titel: Svinen Författare: John Ajvide … Läs mer om Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Victor Rydström Tack för maten … Läs mer om Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Comic Con Stockholm Summer 2026

Comic Con Stockholm Summer 2026 Mässor … Läs mer om Comic Con Stockholm Summer 2026

Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Masters of The Universe Betyg 3 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Scary Movie Betyg 1 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Åttafaldigt GRAMMY-nominerade Death Cab … Läs mer om Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Born to Fight Betyg 3 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

The Furious Betyg 2 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

Filmrecension: Couture – spretar för mycket

Couture Betyg 3 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Couture – spretar för mycket

Väldigt vital och emellanåt berörande tribut – Göteborg Jazz Orchestra hyllar 100-åringen Miles Davis

1/6 2026 Park Lane i Göteborg Även … Läs mer om Väldigt vital och emellanåt berörande tribut – Göteborg Jazz Orchestra hyllar 100-åringen Miles Davis

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in