• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Mubarak avgår – jubel men militärerna tar över: skrämmande

11 februari, 2011 by Rosemari Södergren

Den egyptiska diktatorn Mubarak har avgått nu. Enligt flera medier.
Det är en stor framgång för folket som protesterat mot diktaturens förtryck av mänskliga rättigheter.

Nu gäller det att fortsättningen styrs i en bra riktning för det egyptiska folket.

Aftonbladet:

Egyptens president Hosni Mubarak har lämnat över makten till militären.
Det sade vicepresidenten Omar Suleiman på fredagseftermiddagen.

Militärer vid makten brukar inte vara något hit för demokratin.

Den hälsosamme ekonomisten är en av de som var snabbast med att blogga om detta och skriver:
Egypten blir en demokrati (sannolikt). En stor dag för världen och särskilt för den muslimska delen av världen.

Relaterat:
Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter.

AB Ex SvD GP DN SDS Po SvT och Verdens Gang.

Läs även andra bloggares åsikter om Egypten, Mubarak, diktatur, demokrati, internationellt, politik

Arkiverad under: Krönikor Taggad som: demokrati, Diktatur, Egypten, Internationellt, Mubarak, Politik

Läsarkommentarer

Kommentarer

  1. Anders Löwdin säger

    11 februari, 2011 kl. 17:52

    Armén står på medborgarnas sida. Det har man visat alla dessa 18 dagar. Inte ett enda dödande skott mot folket … De 350 som dog gjorde det av kulor från mobben, från Mubaraks män.

    Men det är upp till bevis att så fortfarande blir fallet framöver. Omar Suleiman är inte att leka med, den gamle tortyrmästaren …

  2. Rosemari säger

    11 februari, 2011 kl. 17:54

    Anders: Absolut. Polisen har stått på förtryckarnas sida, men inte militären.
    Så det är mer hoppfullt än i andra fall när militärer tagit över. Men men men …
    Vi kan bara hoppas. Militärer har haft svårt att lämna ifrån sig makten många gånger i historien.

  3. Jens säger

    11 februari, 2011 kl. 18:14

    Militärens makt har absolut ökat med detta, men detta är ingen militärkupp utan en folklig resning. Även om det kan bli en ganska vinglig väg framåt har folket visat att man inte accepterar maktfullkomlighet.
    Tidigare revolutioner av samma karaktär har normalt gjort det väldigt svårt för ledare med auktoritära ambitioner att ta över. Men den auktoritära politiska logiken kommer att leva kvar några år till.

    Suleiman verkar inte heller bli med i övergångsregimen. Om så blir fallet är det ju gott med lite grädde på moset.

  4. Magnus A säger

    12 februari, 2011 kl. 14:27

    @Anders Löwdin. Du är för naiv i dina one-liners (tidigare hos Gunnar Hökmark) som bygger på en gedigen okunskap och lite one-liners du sett i media. Om du bara visste hur många som militären har torterat!

    Om du nu igen avser att svara att jag har ett högt tonläge, gör gärna det. Så brukar det låta när man trots kunskap går emot konsensus. (På Hökmarks blogg svarade svarade du förresten inte men hävdade du att du gav svar när du upprepade det som du även skriver här samt att du hoppas att Egypten får demokrati. Det är väl ingen analys av de fakta och förhållanden jag påpekade att skriva att man hoppas?)

    –
    @Chadie. Om du inte vill att militären ska ta hand om landets funktioner nu, vilka ska då göra det? ska man ha en idoltävling om det omedelbart, innan valen om några månader? (Uteslutet förefaller utländskt inflytande att vara. Sådant kallar egypteierna för förräderi. Det finns massvis av ideologiskt (inte minst islamistiskt) betingat västhat bland ca 2/3 av Egyptens befolkning (även unga och akademiker).)

    Här ett schema som visar Egyptens militära hierarki där nu bara den översta har försvunnit:

    http://blogs.wsj.com/dispatch/2011/02/11/a-whos-who-of-egypts-high-command

    Hur skulle alla under Mubarak, inkl. militären, kunna försvinna utan att det blir ett vacuum som de för dagen starkaste fyller, just nu kanske antidemokraterna och ur mänsklig rättighets-synpunkt förfärliga Muslimska brödraskapet. tror du inte att ni liberaler och vänster i Sverige har en lite väl naiv syn på betydelsen av länders institutioner för stabilitet som upprätthåller en ordning nödvändig för att i ordnade former kämpa för demokrati? Revolutioner har väl oftast resulterat i despoti?

    Sen är det väl inte svårt för liberalen och bloggaren ”Den hälsosamme ekonomisten” att vara först att skriva att Egypten får demokrati. Vi vet inte om det men är man inte insatt i vad Egyptens folk anser och vilka risker som finns samt ignorerar sådan kunskap är det såklart lätt att vara först med att skriva sådant. Vad DET skulle vara för merit förstår jag dock inte?

    Detta sista stycke i en TT/Reuters-artikel nu:

    ”Feststämningen i Egypten ackompanjeras av viss oro för vad som nu väntar. Den stora frågan är hur långt de väpnade styrkorna under ledning av fältmarskalken Mohamed Hussein Tantawi, tillika Mubaraks försvarsminister, är beredda att gå för att möta kraven på demokrati. Frågan ställs i ljuset av att Muslimska brödraskapet, en hittills förbjuden islamistisk rörelse, är överlägset bäst organiserad.”

    Är val alltid optimalt för demokrati och mänskliga rättigheter? När Hamas tog makten? I Iran när Shan störtades och en marionett för väst satt tills han avsattes av samma regerings islamister?

    –
    @Jens. Hur kan du påstå att Suleiman som utesluten i laguppställningen för en övergångsregering är ”grädde på moset”? Känner du till någon mer person än Mubarak och Suleiman i Egypten? Vet du överhuvudtaget något om varför kMuslimska bvrödraskapet har varit förbjudet i Egypten?

    Omöjligt, antar jag, att med er diskutera om med demonstrationer avsatta diktatorer som ändå lovat att införa demokrati är optimalt. Det är lite idol över allt nuförtiden. väldigt lite kunskap och väldigt mycket yta (som kan förleda). Dessvärre — varför jag nu ska nämna det för er? — tror jag inte att USA:s president är ljusår över er nivå beträffande inte kunskap men vilken strategi som varit bäst. Och nu erkänner jag utan omsvep att jag har högt tonläge. 😉

  5. RS säger

    12 februari, 2011 kl. 14:39

    Förstår inte ditt tonläge Magnus. Att vara lite rädf för militärstyre är väl logiskt efter hur mänsklighetens historia ser ut.

Trackbacks

  1. Helgkrönika 12/2 – Som kongressombud är jag Er röst på kongressen « Röda Berget skriver:
    12 februari, 2011 kl. 18:05

    […] om i Bloggvärlden visar HBT-Sossen upp årets 1 Maj-märke,  Kulturbloggen, Johan Westerholm , Peter Högberg och Svensson skriver om Egypten,  Essbeck om bloggande chefer, […]

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Disclosure Day Betyg 4 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Titel: Svinen Författare: John Ajvide … Läs mer om Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Victor Rydström Tack för maten … Läs mer om Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in