• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Mats Hallberg

Storartade arr firar pionjär i ovanlig inramning – Chasin´the Bird – Bohuslän Big Band

11 juni, 2021 by Mats Hallberg

illustration Moa Schulman

Bohuslän Big Band

Chasin´the Bird

4

Inspelad november 2020 i Vara Konserthus

inspelning, mix och master: Christer Olofsson Sunninge Sound Studio

Producerad av Vara Konserthus / Bohuslän Big Band

Prophone Records

69:13

Releasedatum: 11/6 2021

Har några gånger tidigare recenserat landets möjligen ädlaste storbandsstolthet, (konkurrensen lika mördande som stimulerande i ett Sverige begåvat med en handfull strålande storband) både live och på skiva. De har numera replokal och också postadress ett par kilometer från min bostad. Därför har det blivit tradition med framträdanden i Mölndals Stadspark på nationaldagen. Annars är hemmaplan Vara Konserthus på Västgötaslätten vars region är orkestern uppdragsgivare – där nya skivan spelades in samtidigt av hela orkestern. Krävande process då eventuella missar inte kunnat repareras, fast resultatet gynnades i slutändan. Har sett det modernistiska bandet uppskattningsvis minst femton gånger varför känslan att jag kunnat följa dem i sådär tjugofem har viss täckning. Mycket belåten med vad jag upplevt i deras sällskap när de gästats av Gregory Porter, Steve Swallow, Lou Soloff, Jaqee, Avishai Cohen (trumpetaren), Ale Möller, Bengt-Arne Wallin, Georg Wadenius, Kristin Amparo, Daniel Lemma, Claes Jansson, Sinne Eeg, Rigmor Gustafsson för att nämna några i en lång stjärnbeströdd rad. Blåssektionerna förstärkte showen med Jill Johnson som jag recenserade. Mångsidighet är ett av deras signum, vilket deras temakonserter kring Frank Zappa och Steely Dan är bevis på. f Man undervisar, låter utbildade talanger spela och skriva för dem, sprider glädje till äldreboenden och håller igång verksamhet riktad mot barn.

, Läser man på hemsidan noteras ändå att många produktioner gått mig förbi. För inte så värst många år sedan var Nils Landgren konstnärlig ledare. Och i fjol skulle skilda turnéer med Tommy Körberg, Danilo Perez och Björn Skifs ha genomförts. Hade pressbiljett till två av konserterna. Konstnärlig kvalitet är ju inte en mätbar vetenskap, inte jämförbar med tävling i säg höjdhopp. Vi får utgå från att Magnus Lindgren – samarbetat flera gånger med BBB – vet hur det förhåller sig då han rankar Bohuslän Big Band, vars syfte är att värna och utmana, som ett av världens sju bästa storband.

Nu har man satt tänderna i musik av Charlie Parker, jämte kompositioner av Tadd Dameron respektive Miles Davis förknippade med Bird. I höstas var det nämligen hundra år sedan arkitekten till den revolutionära stilen bebop föddes. Tyvärr dog han ju redan i mitten på 50-talet på grund av excesser till drogvanor. Utan att ha forskat vidare i ämnet, associerar jag spontant inte altsaxofonistens musik med storband. Högst osäker på om han överhuvudtaget figurerade i sådana sammanhang. Inte minst av den anledningen har de kunniga som gett sig på att arra sammanlagt elva låtar varit ovärderliga bidragsgivare. Klas Lindquist ansvarar för fyra av dem gjorda 2010, samma tidpunkt då danske trombonisten skrev arr på Barbados, vilket skedde i samband med turné med BBB under rubriken ”Bird´s Bebop”. Maria Schneider (som ju Bowie kontaktade under sina sista år och som dirigerat BBB) skrev under sin studietid på 80-talet arrangemang på Hot House som inte funnits tidigare på skiva. Tre låtar har tolkats av blåsare i orkestern – Niclas Rydh, Samuel Olsson och Christer Olofsson. Sippin´at Bells har fått ny rymlig kostym av Erik Norström, smått legendarisk saxofonist undertecknad hört live. Både Klas och Erik har spelat med BBB.

Hör fullkomligt tidlöst sound. Skulle kunna misstas för att vara Stan Kenton, Duke Ellington eller Radiojazzgruppen under ledning av George Russell. Ett maximalt töjbart och synkat kollektiv med solister ur egna leden som gör skäl för epitetet världsklass. Ska erkänna att när jag först satte mig in i hur det vackert formgivna albumet låter, hade jag vissa problem. Har BBB tagit sig vatten över huvudet? Frenesin, svärtan och dynamiken på Charlie Parker – inspelningar har delvis gått förlorad. I förstone ansåg jag att den antingen hetsiga eller romantiska musiken, passade illa för att hanteras av storband, Kanske underlig uppfattning när frontmannens radarpartner i begynnelsen Dizzy Gillespie, ju blev känd också för sitt big band (som jag såg på Skeppsholmen på 80-talet). Funderade således på lägre betyg. Nu ser jag transformeringen i delvis annan dager. Kännetecknande atmosfär försvinner medan andra beståndsdelar tillkommer.

Från Bohuslän Big Bands facebooksid – stående Christer Olfssona –

Blir förtjust i fräckt vävda mönster i Ornithology (arr Lindquist). Sköna synkoper ligger som grädde på moset. Samma sak i nästa låt. Hänförs över hur intelligent BBB organiserats musikaliskt.. Genomgående för Chasin´the Bird fäster man sig vid ensemblens härliga klös när sektioner hakar i varandra. Den komplexa harmonik vi förknippar med Charlie Parker får extra mycket utlopp i Barbados, genom ytterst vitala solon från Niclas Rydh på trombon med flera. Rytmsektionen med Göran Kroon i spetsen spelar magnifikt. I Hot House antar flyhänte pianisten Stefan Wingefors Bud Powells skepnad, framställer sinnrikt hans avigt framåtlutade ackord.

Fullgoda saxofonister delar på det egentligen omöjliga uppdraget att göra Parkers intensiva formulerande rättvisa. Man vill utsättas för en musiker som exponerar hela sitt inre, som påminner om essensen av hjärta och hjärna likt hur det uttrycktes hos Bird., en jazzmusiker som hanterade sitt instrument ömsom genom attack, ömsom smekningar. Uppgiften fördelas internt. Inget ont om vare sig Joakim Rolandsson på lead altsax, instrumentkollegan Martin Bjurek Svanström eller tenoristen Björn Cedergren, tvärtom. Njuter av solon från dem vilka toppas av Joakim i My Little Suede Shoes och Martin i underbara tolkningen av Perker´s Mood jämte Ah-Leu-Cha. Men kan ändå sakna gästsolist med förmåga till genomgripande avtryck.

Kul rytmik i Dewey Square förstärks genom stilistiskt snyggt fraserade ”inlägg” från Björn Cedergren och Samuel Olsson ( den senare författat cd:ns liner notes). Hör gåshudsframkallande intro i Parker´s Mood. Snacka om att spela sofistikerat! Hela tjugosju solon har angivits. Dessa matchar styvt den enorma sprängkraft ensemblespelet uppvisar. Två nykomlingar i BBB presterar mycket goda insatser. Syftar på två etablerade, tämligen unga män i form av basisten Arvid Jullander och Erik Tengholm på trumpet. Åtskilliga finurliga arr förhindrar jämntjocka tendenser. Hyllningsobjektets kanske mest prydliga, mest hit-betonade alster, Yardbird Suite med fragment från swingepoken, avrundar ett högpotent album.

Arkiverad under: Skivrecensioner

Suggestiv folk noir i karismatiskt utförande – Solitary Company av Son of the Velvet Rat

10 juni, 2021 by Mats Hallberg

foto Valerie Fritsch

Son of the Velvet Rat

Solitary Company

4

Inspelad i Morongo Valley i Kalifornien, (kompletterande inspelning Graz Österrike och Franklin Tennesse)

Producenter: Gar Robertson och Georg Altziebler

Fluff and Gravy

42:20

Internationell release: 9/3 2021

Lika hyllade som kultförklarade duon Son of the Velvet Rat kom tidigare år med sin artonde skiva, inklusive ett par samlingar och ett antal ep. Den senaste i raden utsågs av skribent med förflutet på Melody Maker till årets hittills bästa. Duon som bildades 2003 består av ett par med ursprung i Österrike, där de erhållit flera priser. 2016 flyttade de till USA. Efter visst kringflackande blev ökenområdet Joshua Tree i Kalifornien deras nya hem, vars scen de numera tillhör. Flera omfattande turnéer i USA och Europa har genomförts.

Gitarristen (också munspel, melodica, percussion med mera) och sångaren Georg Altziebler skriver så gott som all musik, medan Heike Binder spelar främst orgel. Vidare sjunger hon bakgrunder, trakterar autoharpa, theremin och på två spår dragspel. Avseende sättning är det notabelt att en stor skara människor involverats på de tio låtar som utgör Solitary Company. För många för att listas i en recension. På titellåten gör en stråkkvartett fint avtryck, medan åtskilliga låtar begåvats med ett antal bakgrundssångare. Producenten Gar Robertson lirar röjigt taggig gitarr på ett par spår. Andra förekommande instrumentalister är exempelvis basist, trumslagare, klaviaturspelare, slagverkare och personer som spelar hammondorgel (b3), vevlira och adderar handklapp. Produktionen är således inte alls avskalad, tvärtom.

Alla dessa komponenter bidrar till ett övervägande magiskt sound. Hemifrån, A & R och promotor som marknadsför duon i Sverige plus en drös andra indieband med övergripande rootsy-etikett, kallar den diffusa genre de saluför för ”gut-music”. I brist på bättre en beskrivning så god som någon. Emotionell autentisk musik vars syfte är att ge positiva vibbar från magtrakten.

Det brukar heta att Son of the Velvet Rat ägnar sig åt folk noir. Vidare att Altziebler är svaret på vem man får om man korsar George Brassens med Townes Van Zandt. Andra influenser som kan ringa in hans musikaliska universum är Nick Cave, Bob Dylan, Leonard Cohen, Tom Waits samt Radiohead. Lucinda Williams (som jag sett på Pustervik) är ett av deras största fans. Initierade bedömare menar att duon är hemmahörande i en kabarétradition med andlig mystik. Vidare att två motstridiga koncept samverkar. Dels Wall of sound-estetik, dels principen om less is more.

foto 2020 från gruppens fb-sida

Vad de gör måste betecknas som otroligt fängslande, som om de karvar fram en hemlig parallell värld byggd på ovan nämnda referenser. Att jag inte tar det allra sista steget utan ”nöjer” mig med 4+ beror på låtskrivarens vokala färdigheter. Rösten må vara charmigt knarrig och Altziebler textar tydligt, ligger längst fram i mixen. Men rent tekniskt har han en påtagligt begränsad kapacitet, även om sången förvisso är stämningsskapande. Ett smärre skönhetsfel för åtminstone mig, som teamet antagligen är medvetna om eftersom så många körar på flertalet låtar. Förutom redan angivna referenser vill jag avseende det sångliga, lägga till några resterande namn: Steve Earle, T Bone Burnett och Warren Zevon.

Skivan går inte att rycka på axlarna åt, istället färdas man in i storslagen ödesmättad atmosfär. Dock ska framhållas att det typiskt dova och dystra, bryts upp i sprittande tongångar vid några sekvenser. Blir förtjust i ett brett spektrum av intelligenta pendlingar. Den framtagna ljudbilden avviker från gängse norm, fast är i och för sig inte främmande i exempelvis Nick Cave – land. Solitary Company har mestadels ett raspigt, opolerat sound. Särskilt i en låt så smutsigt ljud i hörlurar, att jag var övertygad om att stereo eller cd hade fått någon defekt.

Stardust studsar fram oemotståndligt gungande, avlöses av en stark sak vars släpiga melodi formas till en total konstrast. Utan att det blir överlastat färgar olika slags gitarrer många kompositioner. Förutom självklara ospecificerade kategorin elgitarr listas fuzz -, akustisk-, slide -, nylonsträngad gitarr jämte e-bow. Slide och det udda instrumentet theremin hörs i sömlös förening i en passage. Titellåten med preparerat piano har en refräng som tål att nötas på, sätter sig till och med i huvudet. Ett finstämt akustiskt stycke – The Waterlily And the Dragonfly, signerat frontmannen har stoppats in som ett passande avbrott mitt i flödet. Introt till The Only Child har drag av ikoniska Hey Joe över sig. En strålande låt som gradvis vecklar ut sig, ges spännande inramning via fender rhodes, orgel och e-bow. Trevliga The Ferris Wheel genomsyras av en yster folkmusikalisk känsla. Finalnumret Remeber Me låter fantastiskt vackert i sin viskande, långsamma framtoning.

Texthäfte inkluderas i denna genomarbetade produktion. Obegripligt att Son of the Velvet Rat varit helt okända för mig, att de kunnat bedriva ett enormt produktivt konstnärskap med ena foton i europeisk tradition och den andra i mer eller mindre rockig americana. Plattan är tveklöst värd 4+

Arkiverad under: Skivrecensioner

Kompetent, behagligt och medryckande – 2 av My Sweetest Punch

7 juni, 2021 by Mats Hallberg

My Sweetest Punch

2

Betyg: 3

Inspelning, mix och master Andreas Holmstedt Studio PGA i Borås

Producenter: My Sweetest Punch och Andreas Holmstedt

Paraply Records (distr. Border Music)

38:29

Releasedatum: 28/5 2021

Andra fullängdaren (finns som cd och på digitala plattformar) från en konstellation baserad i Göteborg, som existerat i cirka tretton år. Gruppen består av Rickard Linde på sång och gitarr, Thomas Pontén på gitarr och sång (Little Green, Love on Drugs), Jessica Bah Rösman på sång, Ludvig Lindlöf på keyboards samt rytmsektionen Robert Olsson på bas och trumslagaren Martin Lillberg. Har inte hört dem live, vilket gör att förhållandevis obskyra My Sweetest Punch nog får förknippas med popens underground-scen. Indiebandets ambition är att smälta samman genrer de gillar till något personligt. Aktuella plattan innehåller tio original, samtliga signerade Rickard Linde med undantag av They Tell Me och Someone Called My Father vars textförfattare heter Maria Richardsson. Enligt dem själva behandlas små och stora ämnen, både hjärta och smärta och tidens flykt.

Öppningsspåret All I Need To Love släpptes på singel. Den signalerar vad de helst ägnar sig åt, nämligen livsbejakande, lätt bombastisk power-pop. När medlemmarna var för sig nämner favoriter förekommer delvis otippade namn som Yellow Jackets, Vangelis, Esbjörn Svensson, Marillion och Jeff Beck. Förmodligen funkar My Sweetest Punch utmärkt som up tempo liveakt. Det är tajt och låter snyggt och trevligt med med slingor från klaviaturer i symbios med utkristalliserade riff. Tycker om ljudbilden där varje enskild insats tydligt kan härledas. Man slipper alla tendenser till grötigt, mullrande sound.

Scream doftar omisskännligt The Cure med sin hypnotiskt rytmiska figur. Finns fler inslag av lånta fjädrar, vilket inte stör lyssningen. All Over Now är en behaglig melodi vars kontur påminner en hel del om Jackson Browne/ David Lindley från deras storhetstid. I Until I Die får man till en slagkraftig dänga. Den kryddas med inspirerat gitarrsolo jämte dito refräng framförd med passion. Som mest alt country blir det i en fin ballad som får avrunda. Hör vacker, strålande exekverad slide från Thomas Pontén. Finns som sagt låtar som sticker ut, vilket är en förutsättning för att deras modiga koncept ska bära. Fast standarden är inte oväntat svajig totalt sett. Somliga alster fäster inte.

foto från 2018 från bandets fb-sida

Att sången saknar egenart är självfallet ett aber, gör det tufft att nå ut på större scener. Hade man haft bättre förspänt på den fronten, skulle man troligen haft annan aura, nått ut i vidare kretsar. Räcker inte att det vokala är duktigt utfört, om inte rösterna genomsyras av påtaglig närvarokänsla. Kompet är funktionellt, ser till att strukturen hänger ihop. Men jämfört med exempelvis mästerliga Per Lindvall och Dan Berglund, som jag recenserade härom veckan, lirar de i en annan division, tillför inte tillnärmelsevis samma substans.

Efter att en smula ha trängt in i musiken hos My Sweetest Punch noteras trevlig och habil musik, stundom mer än så. Kanske läge att kontakta gästsolister, externa låtskrivare eller foga in väl valda covers; för att ge sig själva ett välförtjänt lyft. Konklusionen landar i att vi, trots påtalade skavanker, serveras en vällagad kompott med flera goda ingredienser. Man mår överlag bra av gruppens nya album.

Arkiverad under: Skivrecensioner

Gycklande humor och upplysning formulerar trauma på fruktbart sätt – Aldrig glömd av ADAS teater

7 juni, 2021 by Mats Hallberg

foto Ola Kjelbye
Av och med: Fia Adler Sandblad
Regi: Bortas Josefine Andersson
Scenografi, Kostym & Mask: Nonno Nordqvist
Ljuddesign: Jonas Franke-Blom
Ljusdesign & Projektioner: Christofer W Fogelberg
Producent: Andreas Luukinen
Spelas på Konstepidemin Paviljong 8 i Göteborg till och med 24/6 2021
Urpremiär: 4/6 2021
Med stöd av Göteborgs stad, Västra Götalandsregionen, Wilhelm och Martina Lundgrens Stiftelser samt ABF


Tillåter mig en inledande avvikelse med viss anknytning till producentens välkomstanförande. Premiären skedde nämligen samma dag som staden Göteborg fyllde 400 år. De sedan många år tillbaka planerade jubileumsaktiviteterna, är framflyttade till 2023. Men en del pompa och ståt inträffade ändå. På kvällen vid Järntorget efter att ha varit på jazzkonsert, kunde två maffiga fyrverkerier beskådas. Under eftermiddagen besökte jag det så kallade Amerikaskjulet (som inte är något skjul utan bland annat hamnkontor). Där hade arbetsgruppen för Västsvenskt Industrihistoriskt Center öppet hus. (Kan upplysa paratentetiskt att V.I.C är en slags lobbyorganisation vars målsättning är att få till stånd ett museum eller motsvarande, där stadens imponerande varvshistorik utgör en viktig komponent.) Besöket berodde uteslutande på att min författarvän Aino Trosell fanns på plats, för att marknadsföra och signera sin senaste bok ”Varvsslammer”. Apropå jubileumsfirande betraktade vi 16:21 på verandan vid Göta älv ett lågt flygande Herkules-plan ackompanjerat av kanonmuller. Att befinna sig här några timmar före premiären av Aldrig glömd – en skröna om min mamma i en akt, framstår efteråt som ett märkligt sammanträffande. Fia Adlers Sandblads mamma, får vi veta i hennes monolog, gick ombord just här på en av Amerikabåtarna som en ur den stora personalstyrkan (jobbade som tvätterska).

ADAS Teater sysslar med feministisk dokumentation i dramatiserad form, genom att söka sig till de mörka och bortstoppade sidorna av livet. Fokus ligger enligt dem själva, på kvinnors kroppar och berättelser, inte sällan använder man sig av överdrifter och magisk realism som stilgrepp. I sin programförklaring ställer man den retoriska frågan om samhället vågar se och stå ut med att hantera de svåra (och därmed obehagliga, tänker jag) frågorna. Har blivit ett credo att blottlägga, och synliggöra vad som i förstone kan göra ont att konfronteras med. Att anpassa uttryck efter ämne och att jobba med arkivmaterial, gå i clinch med framtagen fakta, har ingått i ADAS policy. Vad beträffar innehållet i Aldrig glömd, har Teaterns konstnärliga ledare Fia Adler Sandblad gjort flera uppsättningar tidigare utifrån samma självbiografiska ämne, omtalade uppsättningar jag inte sett. Baserat på källor, inklusive många intervjuer, har manusförfattaren lagt pussel utifrån de skärvor hon samlat på sig. Detta beskrivs som att föra samtal med det inhämtade materialet.


En väsentlig framgångsfaktor till denna lyckade uppsättning heter Bortas Josefine Andersson, en av förgrundsfigurerna i scenkollektivet 123 Schtunk som också synts i uppsättningar på Göteborgs Stadsteater. Utan att rucka på allvaret i det förmedlade budskapet om övergivenhet och skambeläggande, för regissören in befriande drag. Tendenser till den enorma erfarenhet Andersson härbärgerar av publikkontakt, groteskeri och komik från impro-teater, kan i några scener skönjas. Jämfört med den fristående trilogin om utsatthet som ADAS på senare år producerat ,märks delvis annan, estetik. Mer sammansatt och kanske också mer sofistikerad, trots att det didaktiska perspektivet kvarstår.









foto Ola Kjelbye
För att kunna hålla Corona-avstånd har man tillfälligt bytt lokal på Konstepidemin. Den exklusiva premiärpubliken uppgår till ett dussintal personer utspridda i det rum jag ett antal gånger hört intima konserter i. Nonno Nordqvist som ansvarar för scenografi och kostym, har valt att låta vad vi ser bada i vitt, oskuldens färg. Det ridåliknande draperiet i fonden används som projektionsyta för framtagna foton. På scenens flanker är två tvättkorgar placerade, varur Sandblad tar fram rekvisita. Den åskådliggör och förstärker vad som ömsom redovisas, ömsom gestaltas. Att låta en kudde symbolisera ett inlindat spädbarn, är en lika enkel som genial lösning.
Sin första tid i livet spenderade Fia, född Ann-Sofie, på Gullbergsbrohemmet vid Stampen/ Gullbergsvass, 1700-tals hus som idag är byggnadsminne. Hemmet för ogifta mödrar med spädbarn var i drift åren 1909 – 1967. Sandblad uppehåller sig vid de två byggnadernas historik, ett arv som möjligen satt i väggarna. Här fanns tidigare tukt- och spinnhus. Att jag för några år sedan recenserade en överväldigande dansföreställning som utspelades i det forna kvinnofängelset, är ånyo en märklig slump.

Sandblad berättar att hon är ett resultat av en passion mellan en styrman och en ambitiös yrkeskvinna. Han blev sjuk i Tasmanien och fick inte kontakt med sin gravida partner. Bar sig inte bättre än att hans älskade Marianne istället blev kär i en tysk matros, tillika katolik. Kanske inte direkt uppseendeväckande att Marianne en vecka efter födseln 1959, lämnar bort barnet. Däremot oförklarligt att hon inte bemödar sig om att senare ta kontakt med dottern, som istället lär känna sin mormor, släkt och halvsyskon. Ett enda möte emellan mor och dotter sker i en mindre stad i Västergötland, då Sandblad är en ung vuxen. Detta möte utgör monologens fundament, blir till en finurlig dramaturgisk båge. På temat anmärkningsvärd slump, visar det sig att båda varit framgångsrika inom sporten terrängritt.
foto Ola Kjelbye

Fia Adler Sandblad har i Aldrig glömd gett sig ut på jakt efter mammans rytm, försökt skildra hennes villkor. Det är vad hon skriver i programhäftet. Hennes beslut och öde sätts i en vidare kontext, blir till en påminnelse och kortfattad historielektion om ogifta mödrars belägenhet förr. Vi tas med ända till Gustav III. Får reda på vanligaste dödsorsaken för kvinnor fem generationer tillbaka. När det borras i problematiken, undgår mamma Marianne, denna gång till stor del förväntad anklagelseakt från dottern. Kommer närmast när hon uttalar hennes lätt skrämmande replik, om att moderskärlek är överskattat, vilka varma känslor hon hyser för djur.

Får fördjupad insikt om erfarenheter man knappt kan föreställa sig, än mindre känna igen sig i som man. Dock, bra teater ger publiken inte bara möjlighet att förstå, utan också tillfälle till identifikation. Vad som utspelas i cirka femtio minuter bör definitivt betecknas som god teaterkonst. Tilltalet är förtroligt. Regissör och skådespelare ger utrymme åt komiska inslag som en ventil, hittar gemensamt fram till avsedd föredömlig tonträff.

foto från ADAS teaters facebooksida

Skådespelaren Sandblad odlar skickligt ett ombytligt spelsätt, agerar likt en clown med rikt register av tonfall, antar olika skepnader med livliga gester. I intelligent samarbete med anlitad regissör tas ett mustigt persongalleri fram i spetsiga sekvenser. Parets valda arbetsmetod har utformat en minnesvärd monolog: Armar, ansikte och en mun som med elegant tajming, tacksamt excellerar i fingerade imitationer, ofta så yvigt tillgjorda. att de framkallar stor munterhet. Karismatiskt så det förslår! Inledningsvis nämns Shakespeare och grekiska tragöder när hon relaterar till sin egen biografi.. Inte utan att tankarna går till katharsis-begreppet. Tänker på att det är antagligen lika lustfyllt för den på scen som publiken, att överhet och myndighetspersoner parodieras. Briljant agerat när det lustmördas! Som effektiv kontrast fastslås sanningar i de odramatiska glipor Aldrig glömd försetts med.. Ljudläggningen, inklusive proggiga tongångar och annan passande musik ramar in, bidrar sensibelt till upplevelsen av stor scenkonst.

Arkiverad under: Teaterkritik

Första riktiga konserten på drygt ett halvår alstrar glädje och hopp – MusicMusicMusic på Unity

4 juni, 2021 by Mats Hallberg

foto Anders Boson

Music Music Music

Club Unity i Göteborg

1-2/6 2021 (Kulturbloggen fanns på plats 2/6)

Hur långsamt har det känts att tvingas vänta i sex månader och åtta dagar? Omöjligt att svara på eller, hur? Uppmätt tid syftar på då det senast var tillåtet att genomföra publika tillställningar med maximalt 50 deltagare. Som bekant har dessa något mildare Corona-restriktioner återinförts i ett första steg mot att öppna upp för offentliga sammankomster, inklusive en gradvis uppluckring av rådande regler för krognäringen. Vilken lättnad när processen kommit igång, att ljusning kan skådas vid horisonten. Nästan surrealistiskt att ånyo kunna sitta på jazzrestaurangen Unity mitt i Göteborg och få uppleva livemusik. Här finns inte femtio sittplatser i rummet där scenen är belägen, varför man valt att ha två sittningar där ätande / drickande gäster kan se fram emot konsert i form av ett fylligt set. Märktes sannerligen att vi var med om något alldeles extra efterlängtat. Spelglädjen värmde ofantligt, liksom antagligen responsen från en salig publik, som till viss del bestod av släkt, vänner och kollegor. Aftonen före fanns DN på plats och publicerade dagen därpå reportage från första konsertkvällen.

Göteborgsbaserade MMM debuterade 2004 och har sedan dess lirat på festivaler och klubbar runt om i världen. Valspråket för pianotrion som släppt nio plattor lyder ”No rules, just fun”, vilket förmodligen bidragit till att de kallats för svensk jazz mesta garageband. Trion består av bröderna Fabian (piano/ klaviaturer)) och Josef Kallerdahl på kontrabas samt trumslagaren Michael Edlund. Jag har ett par av deras cd, hört dem live en handfull gånger, varav några med vokalist. Därtill är medlemmarna under längre perioder skilda åt genom andra åtaganden. De gör avtryck i många celebra sammansättningar, vars skivor de gett ut på egna bolaget HOOB Records (bildat 2004 och med katalog innehållande åttio produktioner). Minst tre av albumen som haft sin release i år – Anders Boson Jazz Ensemble, Lisa Björänge Quintet och Splendor – är recenserade i lyriska ordalag av undertecknad.

Hörde slutet på första set. Noterade att fridfull, nästan högtidlig stämning förmedlades. Ingen aning om det var avsikten, eller om den speciella situationen lockade fram en anda av tacksamhet, över att utövare och publik ånyo kunde få mötas. Märktes att gruppen spenderat hundratals och åter hundratals timmar musicerande tillsammans. I likhet med åtskilliga pianotrios uppträder de som en osannolikt sammansvetsad enhet. De vet vad de har varandra nästan kusligt väl, vilket gör att MMM på scen kan odla en härligt avslappnad attityd.

En gång syntes att basisten Josef log åt trumslagaren föranlett av ett, som jag uppfattade det, oförberett infall av Edlund som fick feeling. Kul! Vi undfägnades ett par kortare underhållande solon från trions batterist, en improvisation plus ett basintro från Josef. I övrigt utmärktes konserten av dess sammanhållande karaktär där virtuosa solon valts bort. Virtuositet kunde istället urskiljas i deras sömlösa samspel, jämte i flera abrupta slut som denna treenighet synkade fullständigt (obegripligt beteende för oss icke-musiker). MMM var verkligen extra taggade efter den långa ofrivilliga konsertuppehållet. Tog enligt kapellmästare Fabian chansen att testa nytt material, jämte lite annorlunda arr på äldre hits.

foto Anders Boson

Man mixade original med standards. Trions egentillverkade låtar skrivs av Fabian Kallerdahl, ett framgångsriks koncept även om han själv beklagar att medmusikerna helt överlåter sysslan till honom. Klaviaturspelaren verkar ha förbluffande lätt att få till kompositioner som sticker ut, ömsom fina ballader, ömsom lekfulla tempohöjningar. Han gillar att utmana sig själv och gruppen genom att krydda med massvis av nottecken, vilket han lustigt nog ville be om ursäkt för. Måste betona att Fabian är en väldigt duktig kompositör, vilket han borde få än mer cred för. Finns ett sympatiskt självständigt drag hos MMM. De har utvecklat en egen stil utan uppenbara motsvarigheter i ett land rikt på högklassiga pianotrios. Jacob Karlzon trio kommer nog närmast med tanke på sound, dynamik och Fabians fäbless för att addera en analogsynt (modell OB-6) i sitt spel.

Somliga låtar blir till förnöjsamma äventyr, andra antar närmast andaktsfulla konturer. En kritiker har liknat deras stil vid ”ett paket av rytmisk rapphet”. För egen del vill jag förutom bländande samspel framhålla deras pulserande sound och makalöst melodiska sväng. På scen uppenbaras en enormt avancerad känsla för tajming. Efter cirka fyrtio minuter uppstod magi, ett hisnande flow ”out of nowhere”. Då lyfte trion till en bortomspråklig dimension, genom att befinna sig i den berömda zonen, till synes oupplösligt sammanlänkade. Når någon drog iväg hängde övriga blixtsnabbt på. Som avslutning fick den tacksamma och mycket tillfredsställda publiken signaturmelodin från 1949 samt en skön bop-klassiker signerad Benny Golson.

Visade sig bli en fantastisk upplevelse. Subtil, varierad och tusan så svängig! Efteråt kändes det som om alla närvarande inhämtat rejält energipåslag. Arrangör, publik och band var jättenöjda. Kunde inte avhålla mig från att till medlemmarna i MusicMusicMusic uttrycka viss förvåning över att de fortfarande är så hungriga, håller en fabulöst hög nivå.

Låtar som framfördes: Iron Square Serenade, Have a Day, Satoshi, Curt, Normal (kompositör: Fabian Kallerdahl) Standards: Just In Time, Come Rain Or Come Shine, Music! Music! Music!, Stablemates

obs fotografierna är tagna 1/6 2021

Arkiverad under: Musik

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 146
  • Sida 147
  • Sida 148
  • Sida 149
  • Sida 150
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 254
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Disclosure Day Betyg 4 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Titel: Svinen Författare: John Ajvide … Läs mer om Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Victor Rydström Tack för maten … Läs mer om Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Comic Con Stockholm Summer 2026

Comic Con Stockholm Summer 2026 Mässor … Läs mer om Comic Con Stockholm Summer 2026

Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Masters of The Universe Betyg 3 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Scary Movie Betyg 1 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Åttafaldigt GRAMMY-nominerade Death Cab … Läs mer om Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Born to Fight Betyg 3 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

The Furious Betyg 2 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in