Från Frankrike kommer tre av vårens dansgästspel till Dansens Hus släpper i början av 2016. Det är föreställningar av nycirkuskompaniet Yoann Bourgeois, koreografparet Héla Fattoumi och Eric Lamoureux samt forne rockbandsmedlemmen Christian Rizzo. Publiken får ta del av hisnande överlevnadsbalett, långhårig gruppdans om gemenskap samt politiskt laddad dans om den manliga blicken.
Ett pressmeddelande berättar:
Héla Fattoumi & Eric Lamoureux (Frankrike): Masculines
29 & 30 jan kl 19.00 på Dansens Hus stora scen
Héla Fattoumis och Eric Lamoureuxs dansföreställningar väcker känslor och tankar. På Dansens Hus har de tidigare visat Manta (2012), ett kontroversiellt dansverk om livet bakom den heltäckande slöjan, niqab. I Masculines tar de sig an ännu ett politiskt laddat ämne: den manliga blicken. Här skärskådas den manliga blickens syn på kvinnan som ett passivt erotiskt objekt – enbart till för mannens begär. Sju kvinnliga dansare framträder i flera olika klichéartade kvinnligheter, gestaltande allt utifrån 1800-talets arabesker till nutidens sexdockor. Masculines har tidigare visats på NorrlandsOperan under MADE-festivalen 2013.
– Masculines handlar om att alla människor borde se vilka mönster de befinner sig i för att kunna bryta sig loss från dessa om de vill. Begreppen maskulint och feminint är inte oföränderliga, säger Fattoumi och Lamoureux.
Christian Rizzo (Frankrike): D’après une histoire vrai
4 & 5 feb kl 19.00 på Dansens Hus stora scen
1991 gick den franske rockbandsmedlemmen, modedesignern, bildkonstnären tillika klubbaren Christian Rizzo på en dansaudition tillsammans med en vän. Knappt hade han förstått att han varit där förrän koreografen, Mathilde Monnier, anställde honom för att medverka i hennes två kommande verk. Idag är han en högt ansedd person på den europeiska kulturscenen, känd inte bara för sina dansverk utan även för sina operaföreställningar, installationer och utställningar.
D’après une histoire vrai (ung. ”Efter en sann historia”) är ett verk som tar upp manlighet och sätter fokus på glädjen i att vara tillsammans. På scen står åtta dansare i t-shirts, alla med skägg och långt hår. De åtföljs av två musiker, som live framför en mix av tribal och psykadelisk rock. Den timslånga gruppdansen, som inspirerats av turkisk folkdans, börjar finstämt och slutar med ett explosionsartat crescendo. Skandinavienpremiär!
Compagnie Yoann Bourgeois (Frankrike): Celui qui tombe
18 & 19 feb kl 19.00 på Dansens Hus stora scen
Franska Compagnie Yoann Bourgeois är ett hyllat och rosat nycirkuskompani kända för att ligga steget före och gå i bräschen för cirkusgenrens utveckling. I Celui qui tombe (ung. ”Han som faller”) utsätts publiken för garanterad handsvett hisnande överlevnadsbalett. Sex akrobater utsätts för konstanta prövningar uppe på en gigantisk, roterande bräda – snillrikt monterad för att skapa allsköns obalans. Den konstanta kampen efter att uppnå balans fungerar som metafor för livet och människans kamp för överlevnad och anpassning. Allt till tonerna av Dido, Frank Sinatra och Maria Callas. Skandinavienpremiär!
Som upptakt inför de tre föreställningarna arrangerar Dansens Hus den 8 december en fransk temakväll för publiken, i samarbete med Franska institutet.