Fräck Avant-Garde med Guy Bourdin på Fotografiska

Skribent:

guy_fotografiska

Med surrealism, bitande humor och ett radikalt nyskapande bildspråk förändrade Guy Bourdin fotografin. Hans arbeten för tidningar och reklamkampanjer bröt mot de estetiska normerna och utmärktes av dramatisk intensitet och oförtröttlig perfektionism.

Fotografiska i Stockholm visar mellan 27 november 2015 och 2 februari 2016 utställningen Avant-Garde med den legendariska fotografen och målaren Guy Bourdin.

Flera generationer fotografer och bildkonstnärer, från Sarah Moon och Märta Thisner till Inez & Vinoodh, har inspirerats av Bourdin. Hans fotografiska arbeten har sprängt modefotografins gränser och positionerat honom inom samtidskonstens kontext.

”Det var Guy Bourdin som gav mig lusten att ta modebilder. Jag beundrade honom, jag kände honom och jag älskade hur och vem han var, så fri från allt och alla. Han kunde göra så fria associationer mellan bilden och varumärket som han skulle skapa för, brieferna brukade fungera som en trampolin för hans fantasi. Han skapade ett helt nytt sätt att se på mode där fotografen tilläts att utrycka sina egna känslor.” citat Sarah Moon.

Surrealisten och dadaisten Man Ray var en viktig inspirationskälla för Guy Bourdin och deras ömsesidiga beundran och respekt resulterade i att Man Ray skrev introduktionen till en av Bourdins första utställningar. Bourdin blev känd för sina suggestiva berättelser och surrealistiska scener där han förvandlade vardagliga händelser till ovanliga scener som eggade det undermedvetna och satte igång fantasin. Bourdin utvecklade en egen stil med djupt mättade färger och ett samspel mellan ljus och skugga, låga horisonter och höga förgrunder, kompakta kompositioner och noggrant sminkade modeller.

Bourdins revolutionära blick satte spår som märks tydligt än idag inom mode- och reklamfotografin. Han var den förste som lade större vikt vid bilden än vid produkten. Med en smart användning av humor och ekivoka antydningar utmanade han konventionella förväntningar och lockade in betraktaren med gåtfulla berättelser och utsökt arrangerade scener som bröt mot det invanda. Han gjorde sensation med reklamkampanjer som serien ”Walking Legs” för skodesignern Charles Jourdan.

Bourdin var samtida med Helmut Newton och tillsammans, men från olika estetiska utgångspunkter, gav de modefotografin en helt ny inriktning. Redan med sina första bilder för Vogue Paris 1955 etablerade Guy Bourdin en helt egen och omisskännlig stil. Han krävde fullständig konstnärlig frihet och brukade leverera ett beskuret negativ samt exakta instruktioner om hur bilden skulle publiceras på tidningssidan.

Avant-Garde innehåller många av Guy Bourdins viktigaste fotografier, målningar, filmer, polaroidbilder, skisser och texter och ger en inblick i denna visionära bildmakares komplexa arbetsprocess och konstnärskap.

I över 40 år tänjde Guy Bourdin på modefotografins gränser och hans bilder är lika inspirerande och spännande än i dag. Bourdin, som var självlärd, arbetade i ett vitt spektrum konstnärliga tekniker även om han är mest känd som en modefotograf som utforskade gränslandet mellan det absurda och det sublima.

Guy Bourdin tilldelades 1985 franska kulturministeriets utmärkelse Grand Prix National de la Photographie, som han vänligt men bestämt avböjde. 1988 erhöll han priset Infinity Award från International Centre of Photography i New York. Han avled 1991 i sitt hem i Paris. Han blev 62 år.

Oklassificerbar, oförutsägbar, mångsidig, bildad, Guy Bourdin förblir en gåta.

12 november, 2015

Det här inlägget har Inga kommentarer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *