Regi John Wright
Ljus Carl-Johan Eklund
Musikaliska arrangemang – Jonas Franke-Blom
The Humane Theatre
Göteborgs stadsbiblioteks hörsal
Föreställning som recenseras 23 mars 2015

Musikalkomedin Small Johnny av The Humane Theatre i Göteborgs stadsbiblioteks hörsal hade premiär lördagen den 21 mars. Jag bevistade föreställningen i dag, måndagen den 23 mars. The Humane Theatre får jag sen lära mig har sin upprinnelse i The Anglo-Swedish Society of Gothenburg och att det grundades 1920 och dess syfte är att marknadsföra och boosta goda relationer och förståelse mellan engelsk- och svenskspråkiga människor.

Handlingen kretsar kring dagens Los Angeles där några medlemmar i det lokala ordenskapitlet av Anglo-Amerikanska Samhället träffas för att diskutera några av de mest träffande filosofiska dagliga frågeställningarna. Om konsten att hävda sin egenart utan att dominera över andra och vad narcissism kan leda till och hur du bygger genuint självförtroende handlar det om.

Rick och Rita är gifta. Deras vänner Rachel och Larry är ensamstående och Rick och Rita enas om att agera äktenskapsmäklare mellan dem. Det går trögt, Larry är mycket fokuserad på att han är tråkig och dålig på att hantera kvinnor. Rita hjälper Larry genom att få honom att tänka på positiva saker. Till sist verkar Larry och Rachel bli ett par.

Rick är väldigt fokuserad på att skamliggöra Johnny för att inledningsvis är Johnny full av sin egen betydelse och har faderskapsärenden till höger och vänster med kvinnor som är bedårade av honom. Efter ett antal löpsedlar där Johnny skäms ut för att han varit med en transvestit, för att få en filmroll måste han gå med på att spela en liten roll i en annan film. James och Johnny blir så småningom vänner i och med att Johnnys karaktär utvecklas till en mer ödmjuk och human personlighet.

Föreställningen är andra föreställningen, premiären var i lördags på Stadsbibliotekets hörsal. Musiken, skådespelarnas presentationer, inramningen med fyra stolar och mörkläggning när scenen ska bytas ut. Uppsättningen är smårolig och sångpresentationer gör i alla fall mig avundsjuk. Mari Åkerblom gör det med den äran. John Wright sjunger högstämt och vackert. Jag går därifrån med en känsla av trevnad och jag hoppas verkligen The Humane Theatre gör fler sådana här uppsättningar.

Medverkande
Rick – John Wright
Rita – Sharon Abrahamson