Skivrecension: Pink Floyd – The Endless River

pinkfloyd_theendlessriver

Artist: Pink Floyd
Titel: The Endless River
Betyg 2

Pink Floyd 15’e och sista album, The endless river, är baserad på material som blev över ifrån det tidigare albumet Division Bell 1994 och är en svanesång för den postumt medverkande keyboardisten Richard Wright som avled i cancer 2008. Det är det tredje albumet sedan Pink Floyds egentliga överhuvud och främste låtskrivare Roger Waters lämnade bandet – som sedan dess har levt på konstgjord andning under gitarristen David Gilmours styre.
Bandet har inte haft ett riktigt lyft under den senare eran, speciellt inte om man jämför med bandets glansdagar, och detta faktum finner vi komprimerat i detta album.

Albumet bjuder på en medioker lyssningsupplevelse och lyfter aldrig riktigt. Det är ett instrumentalt och ambient – sånär som på sista spåret – konceptalbum med ”brist på kommunikation” som huvudämne. Produktionen är som alltid när det gäller Pink Floyd mycket bra och keyboardisten Simon Wrights postuma medverkande framgår tydligt och väl. Men man kommer inte ifrån en känsla av att hela albumet är gjort på mer rutin än med hjärta, och framförandet känns trött och dåsigt.

Efter ett antal spår blir man desorienterad då låtarna går in i varandra, detta är alltså inget album man har favoritlåtar på, utan det är gjort för att lyssnas igenom under en sittning. Man kan då och då, särskilt i början av albumet, finna små referenser och nickar i musiken till tidigare milstolpar i bandets karriär men det försöket till att väcka nostalgi hjälper tyvärr inte för att lyssnarens upplevelse ska bli tillfredsställd.

Musiken är mellan varven drömsk och vacker på ett meditativt vis, men det saknas djup.
Återigen får man känslan av att detta är gjort på rutin och att man har hört det förr.
Kanske är skivan riktad till de allra mest hängivna fansen som förstår att ta till sig allt utav bandet.

Skivan är sammanfattningsvis ganska blek och platt, den lyckas inte skapa det djup och den värdighet man förväntas få ifrån ett band som Pink Floyd – en gång i tiden den progressiva musiken och art rockens främsta band – speciellt inte då det är deras sista album. Detta må vara deras officiella avslut, men inofficiellt tog Pink Floyd, som de allra flesta känner dem, slut vid Roger Waters avhopp 1985.

Pink Floyd gör med detta album inte en grand finale, utan endast en finale.
Text: Fredrik Lind

18 november, 2014