På fredag den 21 februari har Åsa Linderborgs självbiografiska bok Mig äger ingen premiär som pjäs så Kulturhuset Stadsteaterns stora scen. Marina Nyström spelar dottern, Lennart Jähkel pappan och regisserar gör Michaela Granit.
Ett pressmeddelande från Kulturhuset Stadsteatern berättar:
Mamma tyckte så synd om pappa att hon lämnade honom det finaste hon hade. Åsa, fyra år. Nu är pappa död och Åsa tillbaka i lägenheten där hon växte upp.
Vem var han egentligen? Hon har 22 bitar i ett pussel där tusentals bitar fattas
Pappa Leif. Arbetare på metallverket. Draktämjare. Hennes bundis och bästis. Som hon alltid ville vara nära. Ensamstående. Livsnjutare.
Föräldern som behövde tas om hand av henne lika mycket som hon behövde honom. Tills hon förstod att hon aldrig skulle överleva om hon stannade kvar.
Mig äger ingen är baserad på Åsa Linderborgs bok om uppväxten med sin ensamstående pappa under folkhemmets storhet och fall. En berättelse om klasstillhörighet, utanförskap och ett barns vardagsstrategier för att klara av att leva med en förälder som alkoholen har i sitt grepp.
Regissören Michaela Granit gjorde succé med den egna bearbetningen av Mig äger ingen, efter Emma Broströms dramatisering, på Riksteatret i Norge 2011. Nu gör hon uppsättningen på nytt – med ensemblen på Kulturhuset Stadsteatern.
– I den här bearbetningen har jag velat fördjupa frågan om dotterns skam och skuldkänslor. Vad händer när ett barn får ta rollen som den som ska ge sin pappa bekräftelse och fylla tomrummet efter mamman som försvunnit? Det här är en smärtsam kärlekshistoria mellan ett barn och en förälder, säger Michaela Granit.
– Mig äger ingen är också en stor och viktig berättelse ur ett politiskhistoriskt perspektiv. Vi får följa ett barn från 70-talets folkhem till dagens samhälle som är så otroligt annorlunda – förändringen har gått väldigt snabbt. Klasskillnader och utanförskap finns kvar men ser helt annorlunda ut nu än då. Det finns en stor ideologisk och politisk förvirring idag som intresserar mig. Vad gör vår tid med vår identitet och möjligheten att känna tillhörighet? säger Michaela Granit.
Michaela Granit har tidigare bland annat satt upp Dream business om trafficking på Orionteatern och Susanna Alakoskis Svinalängorna i ett samarbete mellan Wasa Teater i Helsingfors och Riksteatern.
Stjärnskottet Marina Nyström gör rollen som Åsa, både som barn och vuxen. Hon har tidigare arbetat med Michaela Granit i kritikerrosade Lyckliga slut som spelade på Uppsala stadsteater förra hösten. I rollen som pappan ser vi Lennart Jähkel.
– Det är alltid vanskligt att se sin eget liv tolkas av andra, men teatern är en konstform som alltid får mig att kapitulera. Det här är fjärde gången teatervärlden ger mig en ny pappa: Thomas Tjerneld, Dennis Storhøi, Mikael Persbrandt och nu Lennart Jähkel. Jag tycker om dem allihop och det skulle nog pappa också gjort, säger Åsa Linderborg.
Foto: Ewa-Marie Rundquist