Urpremiär på radiorockoperan Kult 2/11 2013
Tillsammans med övriga (6) avlyssnade jag rockoperan Kult på en av de utvalda biograferna i FHP:s biografkedja. Anledningen till att jag valde att lyssna på verket i en biografsäsong var att jag lockades av att lyssna på verket i surround-ljud, men tyvärr så lyste surroundljudet med sin totala frånvaro. I efterhand är det ju lätt att konstatera att jag lika gärna hade kunnat lyssna på verket i mina hörlurar hemma i favoritfåtöljen.
För att förstå och uppskatta Ola Salos´s musik måste man kanske förstå hans bakgrund. Uppvuxen i ett prästhem, popmusiker och frontfigur i The Ark och som har sjungit huvudrollen i Jesus Christ Superstar. Det märks i både text och musik och detta inte konstaterat som något nedsättande. Salo står bakom idé manus och libretto och kanske skulle han ha nöjt sig med att svara för musiken?
Det är alls inte något dåligt verk, men vid första avlyssningen framstår det som något av ett pekoral. Det är svårt att ta till sig handlingen som jag uppfattar som helt odramatisk och berättelsen engagerar åtminstone inte mig. Den är varken intressant eller särskilt trovärdig, men så har jag ju ingen större erfarenhet av ett bo i ett mindre samhälle och särskilt inte vid den tilltänkta tidpunkten. Min absoluta övertygelse är verket för långt och skulle säkert vinna mycket på en kraftig omarbetning. I mina öron är det minst tjugo minuter för långt.
Musikaliskt finns det flera höjdpunkter framförallt i verkets symfoniska delar, och kombinationen med en rockgrupp är inte helt fel, men det är sånginsatserna som imponerar mest på mig och det gäller framförallt i andra akten.
Hannes som sjungs av Ola Bang är ett riktigt stjärnskott! Det är en av de bästa musikalrösterna jag har hört på år och dag.Tillsammans med Elin och Märta och framförallt Marcus Jupither, men också övriga bifigurer blir det en fin sånglig upplevelse.
Sveriges Radio Symfoniorkester tillsammans med Radiokören svarar för en väl sammanhållen fin och gedigen insats
Avslutningsvis är det ju ändå ett verk som kan skulle kunna bli intressant att uppleva sceniskt och vem vet det kan ju bli aktuellt i framtiden. Du kan själv bilda dig en egen uppfattning om verkets kvalitéter genom att återlyssna på verket månaden ut…
I rollerna:
Elin – Noonie Bao
Hannes – Ole Bang
Märta – Paula Santa Eufemia
Landshövdingen – Sven-Bertil Taube
Journalisten – Markus Krunegård
Gerd – Anne-Lie Rydé
Rektorn – Marcus Jupither
Lärarinnan – Solgerd Isalv
Domprosten – Niklas Hjulström
samt:
Malte – Henrik ”Kisa” Nilsson
Simon – Nicklas ”Nicko” Stenemo
Mattson – Lazar Nesic
m fl
Övriga medverkande
Bandet
Kristofer Nergårdh, piano, orgel
Fredrik Björling, trummor
Henrik ”Kisa” Nilsson, bas
Nicklas ”Nicko” Stenemo, gitarrer
Sveriges Radios symfoniorkester
Radiokören
Regi
Marie Wennersten
Originalidé
Ola Salo
Libretto
Ola Salo, efter ett manus av Ola Salo och Viktor Björnberg
Dramaturger
Viktor Björnberg, Magnus Berg, Magnus Lindman, Marie Wennersten
Libretto
Ola Salo, efter ett manus av Ola Salo och Viktor Björnberg
Dramaturger
Viktor Björnberg, Magnus Berg, Magnus Lindman, Marie Wennersten
Musik
Ola Salo
Arrangemang
Ola Salo & Jonas Nydesjö
Orkestrering, körarrangemang och dirigering
Jonas Nydesjö
Musikproducent SRSO
Jan B Larsson
Musikproducent Radiokören
Martin Igelström
Projektledare/rockproducent:
Ulf Gruvberg
Producent sånginspelningar mm:
Magnus Berg, Jonas Bernander
Musikinspelning, mix och editering
Ulf Östling
Vokalinspelning, mix och editering
Erland von Heijne
Assisterande musiktekniker
Rune Sundvall, Marcus Bergqvist
Ljudeffekter:
Sven Philip
Mastring:
Alar Suurna
Affisch:
Andreas Bennwik
[…] Mina tankar om föreställningen […]