Bild: Malin Arnesson
Sommarnattens leende
Malmö Opera
Premiär 2 februari 2013
Malmö opera´s säsongsplanering innebär att man öppnar säsongen med en bred musikal för att under andra halva av säsongen fortsätta med en smal musikal.
Den breda musikalen har alltså varit ”Evita” och i går hade man premiär på Stephen Sondheims ”A little Nightmusic” eller på svenska ”Sommarnattens leende”.
Det är andra gången teatern sätter upp verket men nu i en nyöversättning av Erik Fägerborn och det är dessutom inte första gången man sätter upp ett verk av Sondheim. Själv minns jag att jag såg hans ”Into the Woods” i slutet av 1980-talet och dessutom har jag sett ”Sweeney Todd”, men jag är osäker på om det var i Malmö eller möjligen i Göteborg.
Musiken i Stephen Sondheims verk är lite speciell och på intet sätt berörande eller igenkännande. I ”Sommarnattens leende” finns det ju egentligen bara ett enda nummer, som åtminstone jag kan nynna på nämligen ”Send in the clowns” i går framfört med all möjlig elegans av Gunilla Backman, men det är tyvärr ett sångnummer som inte inträffar förrän i slutet av föreställningen.
Det är visserligen en rätt elegant musik och sångtexter lämnar inte mycket i övrigt att önska, men det behövs nog mer än ett nynnvänligt stycke för att hålla uppe musikalintresset.
Det är måhända inget större fel på musiken som sådan, men jag är tveksam om den håller för att hålla uppe intresset i första akten, som jag klockade på mer än en och en halv timme. Det upplevde jag som i mastigaste laget. Tidsmässigt alltså.
I andra akten tog både intresset åter fart och det hela utvecklar sig till en rätt trevlig vinterafton.
Om man betraktar föreställningen som en komedi med musik så får den mer än godkänt, men som musikal är den dock att betrakta som väl mager kost.
På det sceniska och det sångliga finns det inte så mycket att anmärka på och jag fäste mig särskilt vid den unge Henrik som gestaltades av James Lund för han gjorde en mycket trovärdigt framträdande, men också Daniel Engman gjorde en utmärkt insats som greve Carl-Magnus Malkolm framförallt sceniskt men också sångligt.
Övriga i ensemblen gjorde som vanligt utmärkta insatser och här tänker jag ju främst på Gunilla Backman, Åsa Fång,Micaela Sjöstedt och Christer Nerfont.
Bland damerna så måste jag ju också berömma Kerstin Meyer för en utmärkt talinsats, men också den unga flickan Fredrika gjordes bra av Mari Lerberg Fossum, som till vardags går på musikalutbildningen vid Högskolan för scen och musik i Göteborg.
Malmö Operakör är i denna uppsättning ersatt av sex kärleksharlekiner och dessa fullgjorde sitt uppdrag alldeles förträffligt. Ett alldeles utmärkt ensemblespel, som ju dessutom kompletterades sceniskt mycket väl.
Trevlig och rolig scenografi och Malmö Opera Orkester skötte sig med den äran under ledning av dirigenten Josef Rhedin
Andra recenssioner
Carl-håkan Larsén i Sydsvenskan
Lars-Erik Larsson i Skånska Dagbladet
Produktionsteam
Stephen Sondheim (musik) och Hugh Wheeler (text).
Övers: Erik Fägerborn.
Regi: Dennis Sandin.
Scenografi: Nina Fransson.
Kostym: Lena Lindgren.
Ljus: Hans-Åke Sjöquist
Ljud: Jonas Johansson
Koreografi och rörelseregi: Lynne Hockney
Dirigent: Josef Rhedin.
I rollerna:
Kerstin Meyer
Gunilla Backman
Mari Lerberg Fossum
Christer Nerfont
Micaela Sjöstedt
James Lund
Daniel Engman
Åsa Fång
Ida Högberg
Andreas Eldeen
Henrik Lagerkrantz
Malin Parkler-Liljefors
Kristian Lindgren
David Lundqvist
Jonas Samuelsson
Mikaela Tidermark
[…] https://kulturbloggen.com/?p=66005 […]