Årets ljud: Dead Space 2
Hur väcker man liv i ett spel där musiken är näst intill obefintlig? Visceral Games är införstådda med att det inte finns någon genre där ett dynamiskt ljudschema är lika essentiellt som i ett skräckspel. Är det fotstegen av en överlevare som närmar sig eller ljudet av en Necromorph som planerar att slita en i stycken och hoppa fram genom ventilationen? Vem var det som välte kaffekoppen? Sättet man har hanterat ljudtekniken på känns så professionellt och genomtänkt att man tror sig befinna sig på plats bredvid Isaac Clarke. I Dead Space 2 får nerverna aldrig vila.
God tvåa: The Elder Scrolls V: Skyrim
Från porlande vattendrag till ljudet av ett svärd som penetrerar valfritt fantasifoster – det är få spelvärldar som känns lika levande som Skyrim.
Årets musik: Shadows of the Damned
Akira Yamaoka är kompositören som kan få en tappad kastrull att låta lika vackert som ett välstämt klaviatur. Hans initiativ till att lämna sin position hos Konami för att gå frilans är kanske det smartaste beslutet han har tagit i sin karriär hittills. Resultatet kan avnjutas i Shadows of the Damned, där Yamaoka framhäver sin flexibilitet som kompositör mer än någonsin tidigare. Tänk Depeche Mode möter Butch Vig. Lägg till en nypa skitig jazz och Mary Elizabeth McGlynns fantastiska stämma och resultatet blir inget annat än årets bästa soundtrack.
God tvåa: Uncharted 3: Drake’s Deception
En del kanske viker sig dubbelt över pampiga stråkar som doftar Hollywoodproduktion lång väg, men det är precis vad ett cinematiskt äventyr som Uncharted 3 behöver för att det ska kännas rätt. Storslaget och vackert.
Text: Mathias Novak
Läs även andra bloggares åsikter om spel, spealkalender, julkalender
[…] Ett glas juice, Aftonstjaerna, Midnite Gamer, Zejho, Kraid, Peter Ahonen, Explewd, Vill vara gamer, Kulturbloggen, Megazine, Mats Nylund (FZ.se), Spelmolnet, Spelkänsla, EmmyZ Dela det här:Like this:GillaBli […]