Tänkvärd 90-talsretrospektiv på Moderna Museet

Skribent:

En tänkvärd nittiotalsretrospektiv visas på Moderna Museet.
Utställningen Ynglingagatan 1 inleddes på Moderna Museet en 25 november med en öppen vernissage. Utställningen är en retrospektiv över ett litet icke-kommersiellt Stockholmsbaserat galleri som under 1990-talet hade en central plats på den svenska konstscenen. Galleriet på 16 kvadratmeter spelade en avgörande roll för framväxten av den internationella konstscen som präglar galleriernas verksamhet i Stockholm idag.

En av konstnärerna som var med och grundade galleriet förklarar att det vid början av 90-talet i stort sett enbart visades svensk konst i Stockholm. 1980-talet hade inneburit en boom för konstmarknaden, men då finansbubblan sprack blev det svårt för de mindre gallerierna att överleva, och framförallt att våga tänka i nya banor. De stora konstinstitutionerna tog allt mer över marknaden.

Ynglingagatan 1 föddes ur en frustration över att dessa konstinstitutioner inte vågade visa annat än redan etablerad konst. Situationen födde ett stort behov av alternativa plattformar. Ynglingagatan 1 var ett av de första initiativen av detta slag, men gör-det-själv-idealet spreds som ringar på vattnet. Grundtanken var att skapa en mötesplats för olika konstnärliga uttrycksformer. Knutet till galleriet var en mängd verksamheter, bland annat filmklubben The Incredible Strange Film Club som en gång per månad visade filmer som inte fick utrymme på de kommersiellt drivna biograferna.

Under sitt invigningstal nämner Daniel Birnbaum just den starka initiativkraft som präglade galleriet som en förutsättning även för utställningens tillkomst. Tydligen har utställningen tillkommit på rekordkort tid genom ett stort engagemang från ett stort antal människor. Han kommenterar även att ”aldrig har vi fått så mycket konst för pengarna”, ett uttalande som möjligen visar på en skillnad i drivkraft mellan då och nu.

Utställningen består av ett stort antal verk från ett femtiotal konstnärer. Verken är hämtade från galleriets program och visas i kronologisk ordning.

Då jag promenerar runt i utställningsrummet minns jag plötsligt flera saker från nittiotalet, trots att jag var mycket ung under dessa år. Någonting som många av konstverken speglar är att Internet var nytt och fascinerande. Med Internet föddes en ny kultur gällande reklam och sponsring. Ett av konstverken väcker osäkerhet, då det vid första anblick verkar vara ett reklamtryck på väggen: I guldbokstäver på den vita väggen står texten www.bmw.com. Bakom texten står konstnärerna Swetlana Heger och Plamen Dejanov. Jag funderar över om verket reflekterar en farhåga eller kanske bara en spådom om framtiden. Är vi kanske i så fall redan där?

Utställningen på Moderna Museet omges, precis som galleriet på sin tid, av ett brett program. The Incredible Strange Film Club återuppstår och visar ett litet filmurval. Den 20 december hålls samtalskvällen Gör-det själv! – En kväll kring alternativa konstnärliga initiativ.
Utställningen om Ynglingagatan 1 är djupt angelägen, då galleriets verksamhet ger en avgörande pusselbit för förståelsen av den samtida svenska konstscenen.

Text: Sigrid Abenius

Bildcred:
Cary S. Leibowitz aka Candyass
Fair/Unfair 1993
© Candyass

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

27 november, 2011

Det här inlägget har 1 kommentar.

  1. Tommy skriver:

    Hej!
    Verket utav Swetlana Heger och Plamen Dejanov, http://www.bmw.com, är ett ganska lustigt verk. De sålde sitt konstnärsskap under ett år till BMW, som ett konstprojekt. Under denna tid var allt de producerade tvunget att relatera till BMW.
    En viss ironi i det hela så att säga.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>