Gears of War 3, när koncept dras för långt (recension)

Titel: Gears of War 3
Betyg: 3
Utvecklare: Epic Games
Distributör: Microsoft Studios
Format: Xbox 360

När Gears of War släpptes år 2006 revolutionerade det actiongenren ur flera aspekter. Bland annat hade det ett spelmekaniskt djup baserat på taktiskt samarbete som genren aldrig tidigare skådat. Spelet belönade en varsam och lagbaserad spelstil medan taktlöst skjutande och hybris resulterade i en säker död. Trots att Gears of War bestod av övervåld och schablonporträtterade machomän kunde man ändå kalla det för ett smart actionspel.

Två år senare släppte utvecklarna Epic Games uppföljaren som hyllades unisont av såväl kritiker som publik. ’’Bigger, Bader, Harder’’ var designfilosofin man jobbade efter och det syntes. Fem år har nu paserat och inslagen i Gears of War har nu blivit standard inom genren och frågan som fansen ställt sig är hur Epic Games ska lyckas få konceptet att kännas nytt och fräscht en tredje gång.

I Gears of War 3 får vi återigen följa Marcus Fenix och hans gäng i kampen för mänsklighetens överlevad. Mycket har hänt sedan planeten Serras urinvånare – de monsterliknande Locust – förklarade krig mot mänskligheten då de kolonialisade planeten för att utvinna dyrbar bränsleenergi. Serra är nu i förfall, markytan till största delen täckt av hav och giftigt bränsle. Människan har tagit tillflykt till enorma stridsfartyg medan Locust desperat kämpar för sin överlevnad. Trots att högkvalitativ karaktärsutveckling och story aldrig har varit seriens signum tycker jag att man snyggt har vävt in bakgrundshistorien i spelet. Konflikten känns relevant – en klassisk historia om kolonialism, krig och intressena bakom dem.

De stora nyheterna inför den tredje installationen i serien är möjligheten att ta sig an äventyret tillsammans med tre andra spelare, samt det nya flerspelarläget Beast som man simpelt kan beskriva som en variant av Horde-läget där du istället för människa spelar som Locust.

Onlineläget i Gears of War 3 är lika underhållande som det alltid varit, och lite mer där till. Något annat hade dock varit en total besvikelse och eftersom man inte gjort några fundamentala förändringar i spelmekaniken fanns det inga anledningar till att tvivla på att Epic Games skulle lyckas på den fronten.

Kampanjläget å andra sidan tar dock två steg tillbaka till det första spelet, vilket inte hade varit fy skam om det inte vore för det faktum att originalet släpptes för fem år sedan (väldigt mycket i spelindustrimått). Låt mig förklara: Gears of War var banbrytande när det släpptes och man kunde således bygga ett äventyr som förlitade sig på det briljanta spelmekaniken. Till uppföljaren ökade man tempot till maxgränsen och proppade spelet fullt med episka händelser. I den tredje installationen har dessa episka ögonblick fått ge vika för en bandesign som är anpassad för fyra spelare, vilket till stor del innebär att du och dina kompanjoner tvingas ta striden bland väldigt stora ytor. De storslagna ögonblicken och det taktiska djupet från tidigare delar saknas. Det blir i längden svårt att tömma magasin efter magasin mot ens fiender utan att reflektera över hur monotont och variationsfattigt upplägget är.

För fansen är Gears of War 3 mer av det gamla, vilket vissa kanske blir mätta på men för de som hade högre förväntningar lär spelet lämna en bitter eftersmak och en känsla av otillfredsställelse.

Text: Aldo Sartori

Läs även andra bloggares åsikter om , ,