”Carmen” opera av Georges Bizet |Text: Henri Meilhac och Ludovic Halévy efter Prosper Mérimées novell| |Scenografi: Vincent Lemaire| Kostym/mask: Zana Bosnjak| Ljus: Hans-Åke Sjöquist| Regi: Vincent Boussard|
Medverkande
Carmen Katarina Dalayman
Don José Michael Weinius
Escamillo David Bizic
Micaela Emma Vetter
Zuniga Michael Schmidberger
Morales Pär Nilsén
Dancaire Anton Eriksson
Remendado Niklas Björling Rygert
Frasquita Vivianne Holmberg
Mercedes Katarina Giotas
I går kväll var det premiär på den länge emotsedda nyinstuderingen av Georges Bizet ”Carmen” eller kanske heter det numera uppdatering?
Denna gång var det ett franskt team som hade fått uppdraget av operachefen. Till det mest intressanta här räknar jag den unge franske dirigenten, Lionel Bringuier, som gjorde en mycket fin och elegant tolkning av partituret, men så hade han ju också god hjälp av Hovkapellet.
Det var en mycket fin musikalisk upplevelse, men om scenografin tyckte jag definitivt inte. Förmodligen mest beroende på att jag inte förstod det scenografiska upplägget.
I princip bestod scenografin av ett hus med fönster och öppningar såväl framifrån som på sidorna i tre våningsplan och där fönsterna öppnades och stängdes med olika färgsättningar i bakgrunden. Dessutom gick ridån upp och ner till synes utan någon större anledning, åtminstone om man följer handlingen i programbladet.
Enligt min uppfattning hade man lika gärna kunnat ge föreställningen som en konsertant version, eftersom det förtar en del av upplevelsen när man sitter och funderar på det scenografiska upplägget.
Det kändes dock mycket bra att Kungliga Operans kör sas fick ta plats med både gemensamma och individuella insatser, men att kören är fantastisk har jag ju som vana att framhålla.
På sångarinsatserna kunde man dock absolut inte klaga. De var helt enastående alltifrån de ledande rollerna ner till de mindre rollerna.
Här imponerade särskilt Vivianne Holmberg och Anton Eriksson. Den sistnämnde går från klarhet till klarhet, medan Vivianne Holmberg var en helt ny bekantskap för mig i alla fall på Kungliga Operan.
Alla med undantag av Niklas Björling Rygert sjöng sina partier för första gången i gårdagens föreställning på operan.
Det som från mina utgångspunkter var mest intressant handlade om Katarina Dalaymans insats som Carmen, Vanligtvis sjöngs ju Carmens parti av en mezzosopran och i det här sammanhanget kan konstateras att i rollen alternerar Katarina Leoson och Matilda Paulsson, som ju är erkända mezzosopraner..
Nu var jag ju egentligen inte orolig för att Dalayman skulle ha tagit sig vatten över huvudet och det kan inte nog understrykas att hon gjorde en fenomenal insats på alla hörn och kanter. Det är nog hennes bästa insats på ett bra tag, eftersom jag inte riktigt uppskattar hennes sånginsatser som de olika ”Brünnhildorna”. Hon var lysande såväl sångligt som sceniskt som Carmen i går kväll.
David Bizic, som Escamillo räknar jag som kvällens största överraskning. Jag har tidigare hört honom i en annan roll, som jag inte var så imponerad av just nu minns jag inte säkert om det var i ”Simson och Delila”, men det var i varje fall på Kungliga Operan. I går kväll har helt lysande såväl sångmässigt som sceniskt och ett ögonblick tyckte jag att han påminde mig om en annan Escamillo, nämligen Atherley S:t Hill eller Krister, som han kallade sig för på den tiden.
Micaela sjöngs av Emma Vetter och det var en annan riktig höjdarupplevelse i går kväll, men också Michael Schmidberger som löjtnant Zuniga gjorde en fin insats.
Aftonens bästa prestation svarade Michael Weinius för, men att han skulle som det heter leverera i rollen som Don José var jag inte det minsta orolig för även om jag tyckte att det tog lång tid innan han kom igång med sjungandet, men det är ju inget han kan lastas för. Han gjorde också en mycket övertygande insats såväl sceniskt som sångligt.
Avslutningsvis kan jag konstatera att även om jag inte gillade den scenografiska lösningen så var det i alla andra avseenden en mycket fin operaupplevelse som vi fick oss till livs i går kväll. Det är förhoppningsvis så att om nu Kungliga Operan har ekonomiska problem så kanske deras Carmen-satsning kan bli en ekonomisk succé!
Recensioner
DN:s recension
Svd:s recension
Aftonbladets recension
[…] Kulturbloggen har recenserat premiären […]