Recension: Fucked Up med David Comes To Life

Artist: Fucked Up
Titel: David Comes To Life
Utgivningsdatum: 2011-06-06

Fucked Up är närmast löjligt produktiva. De har hittills bara släppt tre album, men räknar man in singlar, EP:s, samlingsskivor och annat kommer man snabbt upp i ett femtiotal släpp. David Comes To Life, deras tredje studioalbum, är en rockopera. Det kan tyckas vara märkligt att ett punkband spelar in någonting som vanligtvis förknippas med The Who, Queen och Pink Floyd. Men Fucked Up har alltid handlat om att göra det oväntade. Därför inleddes förra albumet, The Chemistry Of Common Life, med ett flöjtsolo och därför gör de nu en rockopera. Ingenting märkvärdigt med det egentligen.

David Comes To Life kretsar kring fabriksarbetaren David som lever i en fiktiv stad i Thatchers Storbritannien. Under arton låtar får vi följa hans uppkomst, fall och eventuella återfödelse. Huvudteman är kärlek, klasskamp och revolt. Handlingen är långt ifrån något mästerverk, men det känns inte heller som någonting man behöver bry sig om. Albumet är egentligen bara rockopera till namnet – först och främst är det en ursäkt för Fucked Up att bjuda på arton furiösa punklåtar.

Genreöverskridande, livsbejakande och episkt är passande beskrivningar. Queen of Hearts, The Recursvive Girl och The Other Shoe låter nästan som The Hold Steady. Fast mer uppskruvat och aggressivt. Charmen med albumet, och Fucked Up i allmänhet, är deras omfamnande av influenser och hur de väljer att förvalta dessa. Med en grund i 1980-talet hardcore – Black Flag och Hüsker Dü är uppenbara influenser – vågar bandet flytta fram gränser. De gör detta genom att strunta i konventionerna. Lager-på-lager-produktion, avancerade förändringar i tempo och episka gitarrvågor är medlen de använder. David Comes To Life är välproducerat, mångsidigt och texterna är litterära.
Först och främst är det ett album som ger hopp för en musikgenre som har stått stilla allt för länge.
Punk har alltid handlat om att ifrågasätta regler. Det är precis det Fucked Up gör med det här albumet. Även punken har sina regler och Fucked Up bryter mot de flesta. Det är någonting de förtjänar respekt för. David Comes To Life är ett album som tvingar dig att omvärdera begreppet hardcore; vad det är och vad det kan bli. Det är svårt att inte känna att det här är framtiden.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

8 juni, 2011