Filmrecension: The Workshop – Raffinerat berättande om nationalism och vapenfetischism

The Workshop
Svensk biopremiär 10 november

Laurel Cantet, regissören bakom magnifika Mellan väggarna, fortsätter med sin hyperrealism. Denna gång med temat våld, rasism och vapen-fetischism. Antoine är en ung man vars fascination för hans fiktiva makabra scener väcker oro. Antoine ingår i en skrivarkurs där han tillsammans med ett gäng studenter lär sig om att skriva. Författarinnan Olivier Dejat  leder kursen och hjälper ungdomarna att författa en kriminalhistoria. Men Antoines ständiga provokationer oroar Olivier.  Samtidigt fascineras hon av honom. Hon börjar göra egna efterforskningar kring hans person och halkar över en IS-värvningsvideo.

Utan förenklingar berättar Cantets sin historia om nationalism, militarism, rasism och vapennoja. The Workshop är en psykologisk studie över en människa vars världsbild skiljer sig från de flestas. Det är en stark och välgjort drama som tar sitt ämne på största allvar. Ett utforskande i det mänskliga psyket som både fascinerar och trollbinder. Dialogen är utsökt och känns trovärdig rakt igenom. Skådespelet är starkt. Särskilt Marina Fois övertygar som luttrade författaren Olivier. En stark insats gör även Matthieu Lucci som Antoine. Minustecknet uppenbarar sig mot slutet av filmen. Allt för abrupt rycks vi ifrån historien om den vilsne mannen. Lösa trådar benas aldrig ur och en för hafsigt genomförd slutkläm påverkar mitt omdöme. Det är synd på en annars så kompetent och fängslande film. Betyget blir ändå fyra. The Workshop är raffinerat berättande signerat Cantet som bevisar än en gång vem som är mästare inom hyperrealism.

6 november, 2017