Intressant blandning av nominerade till Augustpriset i år, 2017

Foto: Sören Andersson

Johannes Anyuru och hans senaste roman ”De kommer att drunkna i sina mödrars tårar” är en av de sex skönlitterära alster som nominerats i år till Augustpriset i kategorin Årets svenska skönlitterära bok. Den nomineringen av nog den mest tippade bland de bloggare, instagrammare, podcastare och vloggare som var på plats då årets nomineringar tillkännagavs på ett festligt arrangemang i Scenkonstmuseet i Stockholm den 23 oktober 2017.

Scenkonstmuséet är för övrig ett utmärkt passande val av plats för Augustpriset. Priset är ju döpt efter vår store svenska författare och dramatiker August Strindberg. Jag skulle faktiskt önska att priset också hade något med Strindbergs fantastiska dramatiska ådra. Hans dramer tillhör de stora klassikerna som spelas världen över. Varför inte inrätta något scenpris av något slag? Kanske ett pris åt nya förmågor, något liknande Lilla Augustpriset, som är ett pris för gymnasieungdomar.

– Egentligen kan man inte tävla i böcker, sade Eva Gedin, ordförande i Svensk förläggareföreningen, när hon öppnade evenemanget.

På bilden från vänster: Bakre raden: Klas Östergren, Johannes Anyuru, Jenny Tunedal. Främre raden: Isabelle Ståhl, Jörgen Gassilewski, Sigrid Combüchen. Foto: Sören Andersson.
Foto: Sören Andersson

Det är förstås något de flesta skriver under på. Samtidigt är det festligt att 18 utvalda böcker får extra ljus på sig. De 18 utvalda fördelas på tre kategorier och utöver det är det sex noveller av gymnasieungdomar som nomineras till Lilla Augustpriset, som mer och mer blivit en liten plantskola för blivande författare av olika slag. För ett tiotal år sedan hade jag en arbetskamrat var son vann Lilla Augustpriset två gånger. Denne son är idag dramatiker. Så kan det gå.

De tre kategorierna och de nominerade i Augustpriset är 2017 är:

Nominerade till Årets svenska skönlitterära bok
De kommer att drunkna i sina mödrars tårar, Johannes Anyuru, Norstedts
Med en originell och ödesmättad dramaturgi skildrar Johannes Anyuru den händelsekedja där samhällsväven i ett samtida och framtida Sverige bryter samman och lämnar öppet för terror och repression. Med poetisk fördröjning gestaltas den individuella utsattheten i en värld med krympande livsutsikter och en uppfordrande undran över verkan av människors handlingar.

Sidonie & Nathalie. Från Limhamn till Lofoten, Sigrid Combüchen, Norstedts
Två kvinnor är på flykt i andra världskrigets slutskede. Utblottade och utlämnade åt sina mest grundläggande behov, söker de sig med skärpta sinnen genom det främmande. Sigrid Combüchens språk skapar verkligheten i hela dess detaljrikedom, smyger tätt inpå kropparna och fångar minsta skiftning i blickar och tonfall. Det är världen av igår vi ser, och, såsom i en spegel, vår egen.

Hastigheten, Jörgen Gassilewski, Albert Bonniers Förlag
Hastigt och säreget slänger Gassilewski oss in i ett av mänsklighetens mörkaste ögonblick, folkmordet i Rwanda 1994. Samma historia berättas om och om igen med olika känslostämningar, utsiktspunkter och berättarjag. Våldet i folkmordet smyger sig succesivt in i texten och är i slutet av boken helt närvarande. En intensiv berättelse om mänsklighet, om nedärvt och kolonialt skapat hat, men också om beroendet av de nära relationerna.

Just nu är jag här, Isabelle Ståhl, Natur & Kultur
På en återhållen, rytmisk prosa gestaltar Isabelle Ståhl människans främlingskap i ett intensivt närvarande och alltmer uppslukande nu; ett samtida Stockholm där den unga kvinnan Elises liv fylls av sms-jobb, planlösa studier och Tinder. I flödet framträder ibland en människa att greppa tag i, men enklast är icke förpliktigande möten och Valium är den mest pålitliga vännen.

Rosor skador, Jenny Tunedal, Wahlström & Widstrand
Alzheimers sjukdom. Demens. Vem och vad blir kvar när en människa förlorar sitt språk, sina minnen, sin identitet? Jenny Tunedal skriver om en dotter som frågar sin mor ”Minns du min mamma?” och får svaret ”Nej”. Detta ”nej” tvingar ner språkfilosofin och de litterära citaten på avdelningsgolvet och får kung Lear att hasa genom vårdboendets korridorer. I Rosor skador bär en komplex poetisk form fram de allra starkaste av känslor.

I en skog av sumak, Klas Östergren, Natur & Kultur
Han kom som en vindpust från en vuxnare värld och hade hala brogueskor på fötterna. Dan Schoultze är en gentleman. Hans syster Hellen är hippie. Dans skolkamrat Kenneth är formad av folkhemmet. Under en sjuttiotalssommar flummar de under dunkla skyar. Brideshead Revisited i en villa i Bromma. Klas Östergrens romanbygge har det mogna mästerskapets självklara linjeföring. Men under golvet löper lönngångar och strömmar mörka källådror.

Nominerade till Årets svenska fackbok
Ett jävla solsken. En biografi om Ester Blenda Nordström, Fatima Bremmer, Forum
Ett levande porträtt av en tid och av en person, som var undersökande journalist, äventyrare, barlejon, med en livslång förbjuden kärlek till en annan kvinna. En bok om att skriva och leva till varje pris.

Frågor jag fått om Förintelsen, Hédi Fried, Natur & Kultur
En tunn liten bok, med skenbart enkla frågor om det mest ofattbara. En rak och levande bok som vänder sig till unga läsare som har skolans bakgrund till förintelselägren. Skakande och personlig, ohygglig i sin vardaglighet, litterär genom sin närhet.

Brandvakten, Sven Olov Karlsson, Natur & Kultur
Utifrån den stora skogsbranden i Västmanland associerar författaren globalt och lokalt, från det snäva ekonomiska perspektivets påverkan på miljön till det nära skogsägandet och det lilla livet. Ett välflätat reportage om de risker vi skapat.

Nära fåglar, Roine Magnusson, Mats Ottosson, Åsa Ottosson, Bonnier Fakta
Nära oss i två bemärkelser är denna bok med närbilder av fåglarna i vår närhet. Ateljéporträtt som lekfullt och återhållet fångar personligheter. Kulturhistoria och biologi, skönhet och humor.

Den nya dagen gryr. Karin Boyes författarliv, Johan Svedjedal, Wahlström & Widstrand
Vi trodde vi visste allt om henne, men författaren lyfter ned henne från piedestalen och visar fram en människa i all sin komplexitet. Väl underbyggt om en engagerad person med en stark framtidstro i den tidens spänningsfält.

Är vi framme snart? Drömmen om Europas förenta stater, Per Wirtén, Albert Bonniers Förlag
Här delar vi tågkupé med politiker, ekonomer och filosofer på en resa från öst till väst, över gränser och flyktingvägar, genom tid och ideologi mot ett osäkert mål i ett Europa som verkar tappat tron på idén om Europa.

Nominerade till Årets svenska barn- och ungdomsbok
Om dagen tar slut, Lisa Hyder och Per Gustavsson, Opal
Media svämmar över av undergångsskildringar: global uppvärmning, krig, pandemier, och kärnvapenhot. Men hur hanterar vi det – som barn, som vuxna? Om dagen tar slut av Lisa Hyder och Per Gustavsson fångar samtidsångesten på barnets nivå och utgår från dess frågor. Bilderna är utsökta – ömsom skräckinjagande, ömsom trösterika – balanserande mellan skört ljus och dovt mörker, mellan liv och död.

Fågeln i mig flyger vart den vill, Sara Lundberg, Mirando Bok
Vad innebär det att ”få följa sina drömmar”? Vad innebär det av uppoffring, arbete och smärta? I Fågeln i mig flyger vart den vill har Sara Lundberg tolkat och speglat konstnären Berta Hanssons (1910–1994) drabbande och enastående livsöde. Resultatet är en livsvacker barnbok om konst och liv, som inspirerar läsare till att våga följa sin egen fågel vart den vill.

Anrop från inre rymden, Elin Nilsson, Alfabeta
Ett tittskåp in i verkligheten – ja, det är vad Elin Nilsson ger läsaren i novellsamlingen Anrop från inre rymden. I åtta avskalade berättelser ges vi en skymt av vardagen, i all sin vardagliga ovanlighet. Det är opretentiöst, stringent, och träffsäkert. Och igenkänningsfaktorn är hög. Berättelserna – små utsnitt av tid och rum – får oss att tänka och fantisera vidare. Det är novellkonst på högsta nivå.

För att väcka hon som drömmer, Johanna Nilsson, Rabén & Sjögren
När liv och trygghet försvinner i kaos försöker Josefin återta kontrollen genom självsvält, extrem träning, och självskadebeteenden. Samtidigt är det hennes livskraft som lyser upp i det nattsvarta – det som tänder ”Josefingalaxen”. Johanna Nilssons skimrande vackra och täta prosa i För att väcka hon som drömmer utspelar sig i 1980-talets utkants-Sverige med referenser till både AIDS och Livets Ord, men bjuder total läsnärvaro här och nu.

Den förskräckliga historien om Lilla Hon, Lena Ollmark och Per Gustavsson, Lilla Piratförlaget
Att mobbas av sina klasskamrater, glömmas bort av sina föräldrar, och sedan dö instängd på en spökande skolvind – kan det bli värre? Den förskräckliga historien om Lilla Hon av Per Gustavsson och Lena Ollmark är just en sådan skruvat morbid spökhistoria. Berättelsen är kompromisslöst hemsk, men ändå befriande. Skräcken balanseras av den absurda humorn i bild och ord, och om det finns något sådant som ett lyckligt-olyckligt slut så är det i Den förskräckliga historien om Lilla Hon.

Dumma teckning!, Johanna Thydell och Emma Adbåge, Alfabeta
I köket sitter Mint och hennes storebror och ritar. Det går sådär. Mint vill rita fint som sin storebror, men det är svårt. Poetiskt och humoristiskt skildrar Emma Adbåge och Johanna Thydell syskonskap och skapande. Den vardagliga köksbordsrealismen laddas med svallande temperament och känslotoner. Adbåges luftigt spröda bilder skildrar med en märklig exakthet såväl miljö som sinnesstämningar.

Nominerade texter till Lilla Augustpriset
Flaskskeppsdag, Anna Norrby Andersson, Knivsta
I novellen Flaskskeppsdag beskrivs en familjs undergång. På väldisponerad prosa och med hjälp av skickligt använda metaforer och ett målande språk får läsaren följa familjen under en solig sommardag då tiden inte går att stoppa: pojken som är orolig för hur betygen ska mottas, den vackra mamman som solar i trädgården och den labila, misshandlande pappan. Via rädsla, tvära humörsvängningar, utbrott och uppbrott leder historien fram till det avgörande beslutet som sänker familjen.

Expressionism på flaska, Henrietta Andersson, Bromma
Det sitter en högstadieelev på en sandlådekant och halsar ur en stulen pinot noir. Killarna omkring henne är samma killar som hon har känt sedan förskolan, men ikväll är både de och hon annorlunda. Expressionism på flaska är en välkomponerad novell om ett bryskt uppvaknande. Trots berättelsens dramatiska innehåll är språket återhållsamt men formuleringarna målande.

De fyra årstiderna, Henning Bollmark, Uppsala
I den egensinniga diktsviten De fyra årstiderna korsas med imponerande språkfärdighet klassisk vers med den moderna drogkulturens hårda språk. Dessa poetiska tripprapporter har lika mycket gemensamt med Bellman och Taube som med beatpoesi, hiphop och ljusskygg internetprosa. Här har vi att göra med en poet som med snille och mod lyckats skapa något alldeles unikt.

Blod, Saga Miketinac, Ronneby
Blod är en sällsynt klaustrofobisk berättelse om smärta. Om flykt: från bomber som faller och från verklighet. Om död: den äkta och den själsliga. Om våld och homofobi och diaspora och den där ångesten som känns i alla celler. Om kriget som för många inte tar slut förrän livet gör det.

Den röda cykeln, Saga Miketinac, Ronneby
Den röda cykeln tillhörde en pojke. Den blev kvar i diket efter olyckan och hittades av en flicka som hade den tills någon hade bråttom till ett livsavgörande möte. Därefter cyklade han som inte fick stanna och hon som fick det. Den röda cykeln binder ihop fyra berättelser om sorg, om glädje, om flykt och om framtidstro. Berättelsen är tidlös, fastän inslag finns som är högaktuella. Metaforerna är spännande. Som läsare vill man veta mer om alla som cyklar på den röda cykeln.

Resan, Jonathan Norberg, Sundsbruk
Aldrig mer, sa världen. Ändå hörs stöveltramp på gatorna, i Sverige år 2017. Resan skildrar när den unge mannen Viktor åker till Stockholm för att delta i en nazistdemonstration. Med precision gestaltar författaren en inre och en yttre resa och väjer inte för att utforska människans allra mörkaste sidor.

Om Augustpriset
Augustpriset är den svenska litteraturens mest prestigefyllda och uppmärksammade pris. Svenska Förläggareföreningen instiftade Augustpriset 1989 med syftet att årligen belöna och sätta fokus på de allra bästa nyutkomna böckerna på svenska. Augustpriset delas ut i tre kategorier: Årets svenska skönlitterära bok, Årets svenska fackbok och Årets svenska barn- och ungdomsbok. En jury i respektive kategori nominerar sex titlar vardera. De nominerade titlarna läses därefter av en elektorsförsamling bestående av sammanlagt 63 elektorer, som är spridda över hela landet och består av en tredjedel bokhandlare, en tredjedel bibliotekarier och en tredjedel litteraturkritiker och andra. Omröstningen är sluten. Den titel som får flest röster i respektive kategori vinner. På Augustgalan, i år den 27 november, delas Augustpriset ut i de tre kategorierna. Prissumman i varje kategori är 100 000 kronor. Pristagarna får även en bronsstatyett formgiven av konstnären Mikael Fare.

Sammanlagt har 498 titlar skickats in till juryerna för bedömning. Till den skönlitterära klassen har 145 titlar skickats in, till fackboksklassen 176 titlar och till kategorin barn-och ungdomslitteratur 177 titlar.

Om Lilla Augustpriset
Lilla Augustpriset instiftades 1994 av Svenska Förläggareföreningen för att öka unga människors intresse för läsning och uppmuntra till eget skrivande. Posten var initiativtagare. Priset vänder sig till ungdomar mellan 16 och 20 år och har blivit en plantskola för nya författare. Vinnaren får 15 000 kr och prisutdelningen sker vid den årliga Augustgalan, i år den 27 november. Lektörer sovrar bland de inskickade bidragen och lämnar sedan över sitt urval till en jury. Juryn tar fram sex finalister. Vinnaren utses genom att juryns röster vägs samman med en publik omröstning. Omröstningen pågår mellan den 23 oktober och 20 november. 457 texter har i år skickats in till Lilla Augustpriset.

23 oktober, 2017

Det här inlägget har Inga kommentarer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *