Bokrecension: Begynnelse – Dan Brown: En stor besvikelse

Författare: Dan Brown
Utgiven: 2017-10
Översättare: Lena Karlin och Peter Samuelsson
Formgivare: John Eyre
ISBN: 9789100173036
Förlag: Albert Bonniers Förlag

Dan Brown gjorde världssuccé med sin filosofiska puzzel-deckare med Robert Langdon, professor i religiös symbolik vid Harvard, i huvudrollen. Hur han nystade upp en gåta bit för bit fängslade många läsare – och den spännande berättelsen blev film också (med Tom Hanks i rollen som Langdon). Da Vinci-koden var den andra av Dan Browns böcker där Robert Langdon är huvudperson. Den första var Änglar och demoner (2000), vars handling är förlagd till Rom och handlar om brödraskapet Illuminati. Änglar och demoner gavs ut efter Da Vinci-koden på svenska och det märktes tydligt att det var den första i serien, den höll inte alls samma kvalitet som Da Vinci-koden.

Dan Brown fick en riktig bästsäljare med Da Vinci-koden som 2006 var en av världens mest sålda romaner med 60,5 miljoner inbundna exemplar, översatta till 44 olika språk. Under sitt första år överträffades bokens försäljningssiffror endast av JK Rowlings Harry Potter och Fenixorden.

Da Vinci-koden följer professorn i religionssymbolik, Robert Langdon, som blir indragen i en mordutredning i Paris och upptäcker en kamp mellan Prieuré de Sion och Opus Dei över huruvida Jesus från Nasaret var gift och hade barn med Maria Magdalena. Handlingen har fått en del kritik från katolska kyrkan och också från vetenskapens värld.

Romanen har, förstås, fått uppföljare: 2009: Den förlorade symbolen, 2013: Inferno och nu Begynnelse. Tyvärr var nog Da Vinci-koden hans bästa roman och ingen av efterföljarna har hållit samma kvalitet och Begynnelse är den sämsta av dem alla. Den är en sådan besvikelse. Karaktärerna är sådana klichéer och handlingen förutsägbar, aldrig spännande och dessutom töntig och rejält okunnigt skrivet.

Den käre symbolikprofessorn, Robert Langdon, har anlänt till Guggenheimmuseet i Bilboo i Spanien för att närvara då en av hans tidigare elever, Edmond Kirsch, numera en världskänd vetenskapsman, ska avslöja en upptäckt som han menar kommer att förändra vetenskapen för alltid. Denne Edmond Kirsch som ska vara supersmart ska ha hittat bevis som gör att judendomen, kristendomen och islam kommer att bli helt omöjligt för någon människa att tro på.

Givetvis kan fundamentalistiska religiösa inte hålla fingrarna borta, Edmond Kirsch blir mördad och Robert Langdon måste ge sig av med den mördades flickvän den spanske prinsens flickvän, Ambra Vidal, som förstås helt enligt mallen är supersmart, elegant och jättevacker. Langdon och Ambra Vidal ger sig av för att tillsammans knäcka det kryptiska lösenordet som skyddar Kirschs hemlighet innan det är för sent. Under den dramatiska jakten tvingas Langdon navigera bland mystiska koder, nedtystade historiska fakta och religiös extremism.

Suck, det är så barnsligt, så löjeväckande, att jag fick tvinga mig själv att läsa vidare. Visst finns det religiösa extremister och fundamentalister men de flesta troende har inga problem med vetenskapens framsteg. Katolska kyrkan erkänner Darwins evolutionsteori och Big Bang. Det religiösa eller det andliga handlar inte om samma sak som vetenskapen, de svarar på olika frågor.

När grundförutsättningen är så löjlig att en vetenskapsman skulle ha upptäckt något som bevisar hur allt kommit till och vad existensen är och att det skulle helt ta bort de tre religionerna, det går inte att tro på alls. När dessutom allt är enligt samma gamla mall då är det svårt att ta sig igenom den i övrigt förstås väldigt lättlästa texten.

22 oktober, 2017

Det här inlägget har 2 kommentarer.

1. Dan Black skriver: