Cat Princess, Makeout Point, Mama Sonic och Sabine Women. Fyra band, fyra temperament och Jonatan – mannen bakom konsertkvällen på Under Bron och noden i kamratskapet som även består av Theo, Olof och Nils. Kulturbloggen träffade samtliga bandmedlemmar i ett samtal om skapande och originalitet.
Över en kopp kaffe på trivsamma Ritorno nära Odenplan träffar jag vännerna Theo, Nils, Olof och Jonatan. Samtliga fyra är bandmedlemmar ur Storstockholms hetaste indieband. Nils tillhör Uppsala-kvintetten Cat Princess som spelar artsy 80-talspop. Olof representerar punkiga Mama Sonic, Theo spelar i Makeout Point och Jonatan är ena halvan av duon Sabine Women.
Den 18 oktober spelar ni på hipster-stället nummer ett, Under Bron. Hur blev det så?
Jonatan: Jag och Zacke från duon Sabine Women träffade Johnny Brott från Mama Sonic i samband med hans egenarrangerade poesifestival Mirakelkuren. Vi kom så bra överens att vi bestämde oss för att samverka. Det var min idé att ringa upp favoritbanden och fråga om de ville delta på en gemensam konsertkväll. Jag hade aldrig vågat hoppas att samtliga skulle tacka ja.
Olof: Det var ingen tvekan om vad vi skulle svara. Vi i Mama Sonic älskar både Sabine Women och Jonatan, eller Neban som han kallas i våra bekantskapskretsar.
Nils: Vi i Cat Princess älskar att spela live så vi var förstås från första början helt på.
Theo: Alla band har en förkärlek till Bowie. Han är vår knytpunkt. Så det kändes självskrivet att vi i Makeout Point skulle acceptera en medverkan i konsertkvällen tillägnad Storstockholms bästa indie-band.
Har ni några förväntningar inför kvällen?
Olof: Ja, att vi får en bra publik, att det blir ett bra drag och att priserna är baren blir hyggliga. Vi hoppas på en riktig bra indiekväll.
Jonatan: Jag håller med föregående talare men vill tillägga att det blir videopremiär för Makeout Points del. Bandet premiärvisar musikvideon till låten Indie Girlfriend.
Spännande. Vill du berätta mer Theo. Indie Girlfriend släpptes häromveckan. Vad handlar låten om?
Theo: Den är skriven av vår basist Alma och handlar om att inte bli sedd för den en är, utan hur andra kletar på en etiketter som du varken uppskattar eller kan hålla med om.
Även Sabine Women släpper inom kort en ny singel. Buenos Aires spelades in i samband med ett uppbrott.
Jonatan: Ja, det är en av våra första låtar och handlar om att vara på andra sidan jordklotet och gå vilse i sig själv. En värld i gungning, att inte längre veta vem en är, förnimmelsen av fullkomlig apati. Jag skrev den i samband med en visit i Buenos Aires. Jag hade precis gjort slut med mitt ex och kände mig förvirrad och ensam. Det var den första texten jag skrev som Zacke gillade. I låten fanns en uppriktighet som Zacke tidigare saknat i mina texter. Buenos Aires kändes mer på riktigt. Sedan dess utgår jag bara från mina känslor när jag skriver. Alla låtar bygger på viktiga händelser tagna ur det verkliga livet.
Är det jobbigt att tvingas vara så brutalt ärlig med sina känslor gentemot lyssnarna?
Jonatan: Jo, det är det verkligen. Och det är ju så mycket enklare att bara låtsas vara någon annan, någon coolare, mer självsäker person, än att skriva om ett krossat hjärta eller självdestruktivitet. Det är sidor hos dig som du helst vill täcka för.
Theo: Äh! Det är ju lätt att vara ärlig och uppriktig i sina texter. För mig är det enklaste sättet att uttrycka jobbiga saker, saker som berör lyssnarna på djupet.
Olof: Just så. Vem kan inte relatera till Love hurts…
Nils: Alltså, jag tänker inte så mycket på vad och hur jag skriver. Jag bara gör och låter allt få komma till mig. Det kan låta flummigt men det är så det är. I skrivandet och skapandet kopplar jag bort den analytiska delen av hjärnan.
Hur ser ert skapande ut, vad inspirerar er till att göra musik och hur arbetar ni fram den?
Theo: Jag arbetar projektbaserat. Jag har först en idé kring en specifik ljudbild. Texten kommer därefter. Kontexten är grundplåten. Det är den som avgör hur soundet blir och hur en väljer att presentera sin musik. Jag menar live-musik eller bakgrundsmusiken till en konstinstallation låter och gestaltas ju på helt olika vis.
Jonatan: Zacke och jag arbetar tight ihop. Jag skriver texterna. Musiken gör vi gemensamt och den kommer ofta spontant fram. Jag vet inte varifrån, den bara finns där.
Nils: För oss är kreativiteten viktig. Hur än strukturerad din musik må vara krävs viss spontanitet för att det ska bli spännande och lockande att lyssna på.
Vad är bra musik för er?
Jonatan: Det oväntade. Har du inte ett visst element av oförutsägbarhet blir du bara en Håkan Hellström.
Nils: Ja, det är skittrist om du inte har något eget att komma med.
Olof: Ett överraskningsmoment i musiken
Theo: Det är ju de facto det konstiga som du stannar för.
Olof: Ja, för mig är flummighet en dimension som är livsviktig för att kunna få till en spännande ljudbild. Ett filosofisk djup.
Ni är medlemmar i fyra vitt skilda band med olika sound och stil. Vad för er samman?
Jonatan: Det finns en gemensam nämnare, men utöver det har vi olika temperament. I antika Grekland talade de om fyra typer av temperament; Zacke och jag är flegmatiska. Vi är troligen det band som kommer att vara mest stillastående på scen. Övriga får tala för sig.
Olof: Inga tillägg.
Så med skilda temperament kompletterar ni varandra?
Jonatan: Nej, nej, nej. Vi konkurrerar med varandra förstås 😉
Olof: 🙂
Komplettera eller konkurrera, på onsdag är det dags. Då spelar alla fyra banden på samma scen. Vad kan publiken förvänta sig av kvällen?
Jonatan: Att det blir en turbulent afton med mycket frustration och ångest. Och efter konserten startar revolutionen när vi hand i hand beger oss ut på gatorna för att tillsammans störta kapitalismen. Sålde jag in det bra?
Konsertkvällen på Under Bron äger rum onsdagen den 18 oktober mellan 17.00 och 00.00. Medverkande är Sabine Women, Makeout Point, Mama Sonic och Cat Princess.