Skivrecension: Ariel Pink – Dedicated to Bobby Jameson

Artist Ariel Pink
Titel Dedicated to Bobby Jameson
Release 15 september

Tillbaka till ursprunget. Efter utspejsade Pom Pom har Ariel Pink gått tillbaka till rötterna. Dedicated to Bobby Jameson är träffsäker 60-tals pop och psykedelia med snygga hooks och cyniska textrader. En Ariel Pink i sitt esse.

Robert Parker Jameson, med artistnamn Boddy Jameson, var en amerikansk sing-a-songwriter vars karriär varade mellan 1963-69. Bobby var en kultfigur som samverkade med storheter som Frank Zappa, Curt Boettcher och utvalda medlemmar ur Crazy Horses. Tyvärr minns de flesta honom – inte för musiken – utan för hans stormiga leverne med alkoholism, kriminalitet och sinnessjukdom. Under större delen av 70 talet åkte Bobby in och ut från psykvårdsanstalten. Trots en uppenbar talang blev Bobby Jameson snabbt bortglömd. Först 2002 fick han sitt erkännande då skivbolaget Rev-Ola Records, utan artistens vetskap, återutgav debutverket The Song Of Protest And Antiprotest. Motreaktionen kom strax därefter. Via kryptiska musikvideos och blogpost gjorde Bobby oss påminda om hans betydelse som musiker inom den psykedeliska foran.

Det känns logiskt att Ariel nu valt att lyfta Bobby som sin musikaliska själsfrände. Både Bobby och Ariel är Los Angeles-baserade artister vars musik minner om Frank Zappas psykedelia och The Beach Boys solskenspop. Och Ariels musik har precis som Bobbys hamnat i skuggan av ett bekymmersamt liv. Efter plumpa uttalanden i media har han kallats för världens mest otrevliga rock star. De två är mystiker av sin tid vars musikaliska ådra inte går att blunda för.

Ariel, vars egentliga namn är Ariel Marcus Rosenberg, har med lekfullhet och snygga hooks sedan dag ett utforskat popmusikens ramar. Med låttitlar som Kitchen Witch, Santa In The Closet, Boubblegum Dreams är förkärleken till kitsch och populärkultur tydlig. Ariel kan efter en första genomlyssning uppfattas som glättig. Men inget  kunde vara mera fel. Cynism, självhat och pessimism är ämnen som genomsyrar den nya plattan. I Dreamdate Narcissist sjunger han om en självupptagen dating-värld och Another Weekend om en sporadisk kärlek som aldrig varar längre än ett ögonblick. Ariels komplexa arrangemang och känsla för melodier imponerar. Jag faller för Do Yourself A Favor, en Bobby-hyllning kamouflerad till godnattvisa med rytmiska maracas och mysigt visselblås. Och funkiga Acting där Ariel tar till hjälp av funk-artisten och vännen Dâm-Funk blir en skön avrundning på en platta som luktar guld.
Samtliga låtar håller högsta klass. Och balansen
mellan de lekfulla och komplexa är nästintill felfri.

Det blir 4 plus till  Dedicated to Bobby JamesonSå här bra har han inte låtit sedan debuten The Doldrums. Det är Ariel Pink i sitt esse.