Filmrecension: Korparna

Reine Brynolfsson som Agne i Jens Assurs Korparna. Foto: TriArt Film

Korparna
Svensk biopremiär 13 oktober 2017
Regi: Jens Assur

Fotografen Jens Assurs långfilmsdebut ”Korparna” är den mest konstnärliga svenska film som skapats på länge. Fotot är stramt, kargt och starkt och Jens Assur vågar låta kameran ligga still, han vågar låta bilder vila framför oss. Bilderna berättar så mycket och talar till våra känslor, våra minnen och vårt undermedvetna.

Filmen ”Korparna” bygger på Tomas Bannerheds roman ”Korparna” som fick Augustpriset 2011.

Det är en mörk berättelse som utspelar sig på den svenska landsbygden under 1970-talet. Reine Brynolfsson spelar Agne, en lantbrukare som är bister och butter. Han stretar och ler inte ofta. Agnes familj har brukat gården i flera generationer och han tar för givet att äldste sonen, tonåringen Klas, ska ta över efter honom. Klas vill egentligen inte ta över, han vill studera och han har ett starkt intresse för foto och fåglar.

Skådespelarna är alla mycket bra även om de inte får så mycket utrymme att variera sig, alla karaktärer är ganska buttra och livlösa. Det är just detta, att allt är väldigt mörkt, väldigt hopplöst och grått som gör att filmen inte får allra högsta betyget. Jens Assur visar sin stora kompetens som filmskapare och jag tror vi kan vänta oss mästerverk i nästa eller nästnästa film, när han tar ut de dramatiska svängarna lite er och inte bara spelar på mörkret och hopplösheten.

”Korparna” är en film om skam, skuld och livsdrömmar och om de människor som aldrig tar steget. En film om alla de människor som inte gick den individens väg till personlig lycka och framgång som idag lyser som ett vägmärke i livet för de flesta. Vilken mor eller far skulle idag vänta sig och förutsätta att deras barn ska gå i deras fotspår? Vilken förälder skulle idag kväva sitt barns chans att utveckla sin unika talang?

Räkna med att vi kommer att höra talas om Jens Assurs långfilmsdebut i många sammanhang. Den är med i tävlan i sektionen New Directors på den 65:e internationella filmfestivalen i San Sebastiàn 22-30 september.

– Jag är väldigt glad att Agne, genom Reine Brynolfssons så exakta och gripande gestaltning, nu ska få lämna gården och resa ända till San Sebastiàn, säger Jens Assur i ett pressmeddelande.

I sektionen New Directors tävlar internationella regissörer med sin första eller andra långfilm. Jag tror det blir svårt för någon film att slå ”Korparna” där. Det blir säkert ett pris.

Jens Assur har tidigare arbetat som stillfotograf och gjorde sin kortfilmsdebut med prisbelönta Den sista hunden i Rwanda (2005). Därefter har han skrivit och regisserat kortfilmerna Killing the Chickens to Scare the Monkeys (2011), A Society (2013) och Hot Nasty Teen (2014). För sina kortfilmer har han vunnit priser från bland annat Tribeca Film Festival och Clermont Film Festival. Han blev även den första skandinaven att ta emot Sundance/NHK International Filmmakers Award år 2012.

I rollerna ser vi Reine Brynolfsson, Maria Heiskanen, Peter Dalle och Jacob Nordström.

16 augusti, 2017