Filmrecension: Becker – kungen av Tingsryd

Becker – kungen av Tingsryd
Svensk biopremiär 1 september 2017.

Martin Larssons långsfilmsdebut är en blandning av komedi och thriller och samtidigt en skildring av livet i ett samhälle på småländska bygden. Och en film om stenhård kamp mot knark. Inledningen och första delen av filmen fångade in mig och var intressant och en rolig beskrivning av landet på den svenska landsbygden men den andra delen av filmen blev action, dock inte helt lyckat.

Huvudpersonen, Johan Becker, driver en butik för rottingmöbler tillsammans med sin bästa vän Stefan. Det är dock inte butiken som gör att Johan är välbärgad och något av kungen i Tingsryd. Det är alla hans sidoprojekt där han myglar tillsammans med övriga eliten och makten i samhället, som att bygga en ny ishall och med fusk i bokföring tjäna flera miljoner.

Johan är en myglare och skulle egentligen inte ha våra sympatier. Men dels är alla andra än värre och ganska tidigt i filmen blir det tydligt att han har en stenhård motvilja mot narkotika. Den danska knarkligan som försöker få in narkotika i Tingsryd möts av motstånd utan like av Johan Becker. Han drar sig inte ens för att själv åka ut till de handlare som tvingats sälja narkotika – han hämtar drogerna och förstör dem.

Karaktärerna är bonniga och ska vara något överdrivna. Tyvärr är de enligt min erfarenhet inte överdrivna. Jag har träffat alla dessa typer i verkligheten i min uppväxts samhälle. Det enda i filmen jag inte tycker är trovärdigt är att Becker aldrig kontaktar polisen, att han ända in i det sista kör den i amerikanska hjältefilmer så hyllade starka mannens kamp.

Ett plus för filmen men rollistan med en lång rad av duktiga svenska och danska skådespelare som Henrik Lilliér, Peter Lorentzon, Helen Sjöholm, Shanti Roney, Torkel Petersson, Sonja Richter, Lars Ranthe, Estelle Löfgren Hadir och Nour El Refai.

9 augusti, 2017