Filmrecension: Logan Lucky – underbart rolig och klurig komedi

Logan Lucky
Svensk biopremiär 25 augusti 2017
Amerikansk världspremiär 18 augusti 2017
Regi: Steven Soderbergh
Manus: Rebecca Blunt

Den Oscarsbelönade regissören Steven Soderbergh lade filmskapandet på hyllan för fyra år sedan. Nu är han tillbaka, i allra bästa form, med ”Logan Lucky”, en helt underbar, rolig, varm och klurig komedi med en lång rad duktiga skådespelare och med alla detaljer rätt på plats och massor av bra musik. Bara att få se Bondstjärnan Daniel Craig som en vithårig fängslade bankrånare är en av många höjdare i filmen.

Adam Driver och Channing Tatum spelar de två luggslitna bröderna Logan på den amerikanska bygden kring West Virginia. Channing Tatum spelar Jimmy Logan som hade en förväntad succé framför sig som idrottsstjärna men råkade ut för en olycka och skadade benet och tar sig fram haltande medan brodern
Clyde Logan som spelas av Adam Driver förlorade en hand som soldat. Clyde försörjer sig som bartender och är övertygad om att Logan-släkten är drabbad av en förbannelse som gör att alla i familjen drabbas av olyckor och motgångar. Fast ett undantag är deras syster Mellie (spelas av Riley Keough) som hittills inte råkat ut för några större motgångar trots sin stora kärlek till att köra alldeles för snabbt.

När Jimmy Logan får sparken från sitt jobb som truckförare i ett stort schakt under en motorsports-arena bestämmer sig bröderna för att göra en smart kupp. Jimmy Logan får sparken för att ägarna av företaget sett att han haltar och de är rädda för att de ska bli beskyllda för att han fått någon arbetsskada. När han får avsked får han gå direkt. Det är förstås bara en liten detalj i filmen men den gör att han får våra sympatier och trots att det är ett brott han och hans bror planerar får de publiken med sig, utan tvekan.

Rånet ska utföras under det legendariska Coca Cola 600-loppet, en av de största tävlingarna i NASCAR, på racerbanan Charlotte Motor Speedway i North Carolina. Där finns det snabba pengar att hämta om man är smart nog, har bröderna Logan funderat ut och anlitar sprängexperten Joe Bang (Daniel Craig).

Filmen är rakt igenom väl producerad med en lång rad stjärnor utöver redan nämnda Channing Tatum, Adam Driver och Daniel Craig får vi glädja oss åt att se Riley Keough, Seth McFarlane, Katie Holmes, Hilary Swank, Brian Gleeson och Jack Quaid. Den som är intresserad av verklighetens NASCAR kan dessutom känna igen sex av verklighetens NASCAR-stjärnor i cameo-roller av oväntad art: Kyle Busch, Carl Edwards, Joey Logano, Brad Keselowski, Kyle Larson och Ryan Blaney.

Mästerregissören Steven Soderbergh föddes i januari 1963 i Atlanta, Georgia, USA som det andra barnet av sex barn till Peter Soderbergh som har svenskt och irländska påbrå och Mary Ann som hade italiensk härkomst. Han slog igenom internationellt 1989 med filmen Sex, lögner och videoband och hans mest k’nda filmer hittills är nog Ocean’s Eleven-trilogin, Out of Sight, Erin Brockovich och Traffic.

9 augusti, 2017