Filmrecension: Superswede – en tidig julklapp åt alla racingälskare

Superswede
Svensk biopremiär 16 augusti 2017
Regi Henrik Jansson-Schweize

Den svenska racinglegenden Ronnie Peterson var en av världens främsta formel 1-förare när han dog 1978 efter en olycka på Monza-banan i Italien. Han dog under en tid då racing och formel 1 var en sport de tävlande riskerade livet på. Under ett decennium drev sporten tolv förare i döden.

Filmen är förstås en tidig julklapp till alla motorsport-älskare och det är en fin hyllning och minnesfilm om Ronnie Peterson. Den är mycket snyggt komponerad och ihopklippt av foton och filmklipp, både från nyhetsredaktioner och privata arkiv. Vi får också träffa hand dotter, Nina Kennedy, som var tre år när hennes pappa dog och en lång rad kända ansikten från racingsporten medverkar som Niki Laura, Sir Jackie Stewart, Mario Andretti och Jody Schekter.

Filmen är välgjord och trots att det var en hel del stillbilder kändes den aldrig seg eller långsam. Framför allt upplever jag filmen som en hyllning till Ronnie Peterson, nästa år är det fyrtio år sedan han så tragiskt körde ihjäl sig i full fart. Han skildras som en mycket sympatisk person. Det var intressant att se från hans uppväxt. Han och hans bror och deras mamma och pappa bodde de första åren i en ett rumslägenhet med en sovalkov.

På somrarna vistades Ronnie och hans bror ofta hos farmor och farfar som hade en bondgård. Där byggde de två bröderna ett hemmagjort fordon. Motorintresset fanns tydligen tidigt.

Ronnie Peterson började köra gocart då han var 18 år. På den tiden fick man inte börja köra vid yngre ålder. Han visade sig snabbt ha talang och vann tävlingar och sedan rullade det på.

Filmens största styrka är att den ändå visar hur vidrig racingsporten och formel 1 var då, men bilar som var långt ifrån säkra. Den delen av sporten har förbättrats och förändrats sedan dess med bättre material för bilarnas olika delar. Men den andra delen som luktar korruption och osportslighet lång väg har inte förändrats. De sista åren i sitt liv var Ronnie Peterson andreförare i Lotus stall. Det betydde att han inte fick köra ikapp försteföraren Mario Andretti. Vad är det för sport? När deltagarna inte får göra sitt bästa. Nej tack, säger jag. Jag önskar att filmen fick igång en diskussion om dessa regler inom bilsporten, men tyvärr lär det inte ske. Det är alldeles för mycket pengar inblandade.

Filmen berättar visserligen om sportens avigsida men ändå känns det som att filmen inte går på djupet med något. Vi lär inte känna någon speciellt väl och allt berörs bara väldigt lätt. De allra bästa dokumentärerna skildrar en tidsepok genom skildringen av en människa och dennes öde, där har filmskaparna inte nått ända fram. Superswede är en helt okey film och en fin hyllning till Ronnie Peterson, men inte årets mästerverk bland dokumentärer.

7 augusti, 2017