Bokrecension: Lögnen är en annan sanning av Sören Bondeson

Lögnen är en annan sanning
Författare Sören Bondeson
Utgiven: 2017-05
Formgivare: Eric Thunfors och Eva Jais-Nielsen
ISBN: 9789170379468
Förlag: Ordfront Förlag

2011 blev Sören Bondeson nominerad till Augustpriset för sin diktsamling ”En m³ jord”. Nu är han aktuell igen med ”Lögnen är en annan sanning” som är ett helt annat verk, en roman om Sverige hösten 1941 då fascismen härjar i Europa, Tyskland har ockuperat Norge och många bedömare är säkra på att tyskarna och nazisterna kommer att vinna kriget. I Stockholm samlas spioner från olika håll och en ung man, Axel Olof Severin, blir inblandad i en spionhärva. Det är Sören Bondesons första roman på tio år.

Vi får följa Axel Olof Severins berättelse under kriget men samtidigt får vi följa en man på Säters psykiatriska sjukavdelning 1955. Genom mannens minnen får vi följa Axel Olof Severins upplevelser. Mannen på Säter behandlas med elchocker och det förändrar hans minneskapacitet. Vem är det som minns och vad är minnen? Att dela upp berättelsen på detta sätt bygger en spännande dynamik.

I början suger romanen suger in mig i berättelsen och jag kan inte sluta att läsa. Den visar också på Sören Bondesons enorma bredd i sitt författarskap. Diktsamlingen ”En m³ jord” är helt annorlunda, där är varje ord vägt på guldvåg och varje mening har flera nivåer av betydelse. I ”Lögnen är en annan sanning” är det framför allt handlingen och själva berättandet som drar in mig.

Ibland tappar dock berättelsen sin dramatik, när den blir för redovisande över vad svenska storföretagare som Wallenbergarna gjorde och vilka spionorganisationer som gjorde vad. Det blir bitvis som när Jan Guillou skriver sina romaner där alla karaktärer pratar som om de lästa fakta innantill. Jag förstår att det förmodligen varit nödvändigt att redovisa fakta ordentligt. Sören Bondeson lär ha gjort enorm research för att få alla bitar på plats. Det handlar både om vad Wallenbergarna och en del andra storföretagare liksom politiker gjorde när det mesta pekade på att Tyskland skulle vinna kriget, men det är också en enorm kunskap Bondeson har om hur människor var klädda, vad de åt och drack, hur de pratade och hur livet var 1941 i Stockholm och i Sverige.

Det är skrämmande förstås att inse hur svenska storföretags ägare utnyttjade kriget för att göra olagliga affärer. Att romanen kommer nu är väldigt bra talande tidsmässigt när nazister får skydd av polis för att kunna demonstrera och hota människor i Sverige idag. Och romanen ger också mycket att tänka på i samband med dagens samhällsdebatt om fake news och vad som är sanning. Finns det ens en objektiv sanning?

Romanen borde sätta igång en intensiv debatt om hur svenska storföretag skapat vinster under kriget.

Wikipedia berättar om Sören Bondeson:
Sören Bondeson född 12 juli 1956,[1] är en svensk författare,[1] uppvuxen i Dalarna. Sören Bondeson debuterade som novellist 1989 med samlingen Sent på förmiddagen. Därefter har varit verksam inom olika genrer och skrivit lyrik, romaner och deckare. Tillsammans med Helena Tovås Persson gav Bondeson ut matlagningsboken Rockresan (2005). 2011 nominerades Bondeson till Augustpriset för sin diktsamling En m³ jord. Bondeson har undervisat i ämnet litterär gestaltning samt varit lärare på reklamskola.

27 juni, 2017