Skivrecension: Nite Jewel – Real High

Betyg 3 av 5
Artist Nite Jewel
Album Real High
Release 5 maj

Opersonligt, men vackert och sprött. Nite Jewels fjärde skivsläpp är den mest fokuserade hittills, men är långt ifrån det verkliga genombrott vi alla väntar på.

Liquid Cool var en giftig soppa av synt och modern R & B, som tyvärr inte gifte sig med mina smaklökar. Real High är som skiva snäppet bättre än sin föregångare. Vi hör en mindre kommersiell Romana Gonzalez sjunga om brustna hjärtan. Men för ett högre betyg krävs ett personligare uttryck.

Real High är den till dags datum mest fokuserade skivan i Ramona Gonzalez karriär. Ramona bjuder på snygg, minimalistisk syntpop och krispig funk som minner om 90-tals R & B och spröd Janet Jacksson-pop. Men de svala tongångarna av fjäderlätt pop blåser lätt bort i vinden. Det är synd när ambitionen är så pass stor. Ramonas röst, den sammetslena sköra, skapar ett lugn som sprider sig i rummet. Och musiken är ett proffsbygge få artister från electro-musikträsket mäktar med. Nite Jewel är en amerikansk sing a song writer, född och uppväxt i LA, Kalifornien, som med vart slutfört album tagit tydliga kliv framåt.

Förra plattan Liquid Cool beskrevs av mig som drömsk och vacker, men för oprogressiv syntmusik.  Real High dras med samma problem, men på den musikaliska tidsresan tillbaka till 90-talets disco- och Janet Jacksson-vurm finns många minnesvärda stopp som avskalade Real High om sökandet efter den stora kicken där snygga ekon och reverb tillsammans med Ramonas smäktande stämma omfamnar en kräsen musiktönt. Och Answer är härlig sväva- på-molnet-pop som lyckas hålla sig över ytan i ett annars kyligt vatten av syntmusik.

Real High är kompetent, men saknar det lilla extra. Här finns flera russin att plocka från kakan men det verkliga genombrottet som titeln så tydligt antyder uteblir.

Petter Stjernstedt

29 maj, 2017