Bokrecension: Klass – En roman om härkomst och uppväxt i Rinkeby

Titel: Klass
Författare: Elsie Karlsson
Förlag: Natur & Kultur
Utgiven: 2017
ISBN: 978-91-27-15024-9

Boken handlar om Hélène som är uppvuxen i Rinkeby och fortfarande bor kvar där hos sina föräldrar. Hon är i tjugoårsåldern och läser litteraturvetenskap på universitetet. Hennes pojkvän Rickard är en medelklasspojke från Bromma. Hennes vardag skildras när hon åker mellan Rinkeby och universitetet och ibland till pojkvännens familj i Bromma. Hon känner sig inte hemma bland de andra på universitet eller när hon sitter i köket i Bromma. Hélène berättar om hur utanför hon kände sig i skolan när hon växte upp och hur utanför hon känner sig på universitet och hur andra tystnar när hon säger att hon är uppvuxen i Rinkeby. Hennes utanförskap är delvis självpåtaget ändå vill hon på något vis ut ifrån det. En av hennes gamla klasskamrater Claire, som var den populära tuffa tjejen i skolan, dyker plösligt upp på universitetet, de får veta att deras gamla högstadielärare Mona har skrivit en roman om sin tid som lärare i Rinkeby och allt vad hon åstadkom när hon arbetade som lärare där. Hélène och Claire bestämmer att Hélène ska skriva en bok om uppväxten i Rinkeby, boken är ett slags hämnd mot Mona som Hélène känner sig sviken av när hon vände bort sin uppmärksamhet från henne och hon stal också Claires pojkvän. Men saker och ting utvecklas inte riktigt som Hélène tänkt sig.

Boken är lysande, troligen en av årets allra bästa böcker. Elsie Karlsson skildrar Hélènes uppväxt i Rinkeby på ett lågmält sätt med ett vackert språk och helt fantastiska meningar. Jag tycker inte att handlingen i boken egentligen är det mest intressanta, det intressanta är skildringen av hur Hélène brottas med olika problematiska tankegångar t.ex. hon har svårt att slita sig från Rinkeby och tycker på något vis att andra platser är tråkiga och färglösa men hon känner sig besvärad av att alla har förutfattade meningar om hur det är att bo där. Hon vill flytta därifrån men är inte odelat positiv när hennes föräldrar ordnar en lägenhet till henne i en annan förort. Relationen med pojkvännen är inte heller självklar med det helt olika bakgrunder de har, ett tanke som hon verkar vara ensam om, han verkar inte lida av det. Hon står lite vid sidan av studiekamraterna på universitet men ändå har hon en längtan att vara en av dem. Hélène är fylld av motstrida känslor när det gäller allt och det är just dessa känslor som är bokens största behållning. Jag ser redan fram emot nästa bok Elsie Karlsson ger ut.

Text: Ursula Aksberg

28 april, 2017