Skivrecension: The xx – I See You

Artist: The xx
Titel: I See You

Handklapp. Gospel. Körsång. Kärlek. Klubb. Beach House. Jamie xx. I See You signerat brittiska The xx är bedårande popmusik klädd i rökig electro och drömsk Beach House-psykedelia.

The xx är bandet som aldrig slutar att överraska. Oberörda av rådande trender och konventioner har den brittiska poptrion från sydvästra London fortsatt att gå sin egen väg. Utifrån eget huvud har de skapat och gett oss inflytelserik musik som minner om 90-tals House, 80-talssynt och 2000-tals-R&B. Efter den omfamnade debuten och minimalistiska Coexist har bandet tagit nästa kliv. I See You har ett rikare, mer nyanserat sound än tidigare alster. Musiken är skör, men också klubbig och dansant. Jamie Smith, producent för The xx och en av bandmedlemmarna, har under alias Jamie xx remixat åt artister som Florence + The Machine, Adele och Glasser. Solodebuten In Colour från 2015 balanserar skickligt Khonnor-aktig myselectro med drömsk psykedelia.

Jamies känsla för minimalistisk electro och lekfull house-musik har även påverkat ljudbilden i I see you. Denna, bandets tredje skiva, är fylld av energi och musikglädje. Trion dissekerar kärlekens komplexa natur med en bestående känsla av hopp och hopplöshet. Resultatet är magnifikt. Say Something Loving är en kärleksdikt som perfekt beskriver pirret i magen när Amours pilar träffar rätt: “You say something loving. It’s so overwhelming, the thrill of affection. Feels so unfamiliar. You say something loving. Without hesitation it hits me, hits me. It feels so unfamiliar.” Stillsamma Performance bejakar den destruktiva kärleksleken där det verkliga jaget döljs bakom en mask: ”I put on a performance. I put on a show. You want see me hurting then my heart, it brakes. I want you to notice. The show is wasted on you.”

Lugna kärleksballader blandas med dansanta hits som sönderlyssnade On Hold och Violent Noise, en poplåt som fungerar utmärkt på klubben eller i lurarna på väg hem från festen en sen lördagskväll. Tempot varierar, men energin hålls intakt. Väl svulstigt blir Lips där bandet vräker på med melodramatisk stråkmusik och tunga basgångar. Men oftast håller trion tillbaka och bygger upp förväntningar och stämningar. I see you är bedårande pop som håller för många genomlyssningar. The xx ger oss en riktigt rivstart på musikåret 2017.

Text: Petter Stjernstedt

21 januari, 2017