Bokrecension: Augustprisnominerade Aftonland av Therese Bohman

aftonland

Aftonland
Författare Therese Bohman
Utgiven: 2016-08
ISBN: 9789113072364
Förlag Norstedts

Aftonland är en välskriven och plågsam berättelse om Karolina, en kvinna i övre medelåldern, som lyckats väl yrkesmässigt men efter att ha brutit upp efter en längre relation mår rätt dåligt psykiskt, utan att erkänna det för sig själv. Hon börjar få ångest över att åldras ensam, att inte fått några barn. Romanen är nominerad till Augustpriset i år, 2016.

Karolina är professor i konstvetenskap vid Stockholms universitet och hon navigerar sig fram i den akademiska världen. Författaren Therese Bohman driver rätt bra med den akademiska världen, hon har en fräsch sarkasm. Handlingen, som är skriven i ett enda långt stycke utan kapitelindelning, fungerar väldigt bra. Även om skildringen av det svenska akademikerlivet är ironiskt tycker jag berättelsen framför allt skildrar en kvinna som fallit offer för kvinnomyten om den goda modern. Det är en stark och tidvis plågsam skildring av Karolinas självbedrägeri.

När Karolina ska börja handleda Anton, en ny doktorand slås hon av hans självförtroende. Han säger sig ha funnit ny information som förändrar historieskrivningen av svensk bildkonst tack vare upptäckten av en kvinnlig konstnär verksam runt förra sekelskiftet. Anton visar brev han fått tag på som tyder på att den svenska bildkonstens historia delvis kan skrivas om. Han har hittat en häpnadsväckande nyhet.

Huvudberättelsen är dock Karolinas ångest inför att åldras och hennes skräck för att vara singel, samtidigt som hon intalar sig själv att hon lever det liv hon vill leva, ändå söker hon febrilt någon man.

Aftonland beskrivs av bokförlaget som en idéroman om kärlek, konst och ensamhet. Karolina rör sig i intellektuella, akademiska kretsar men hela tiden finns där närvarande hennes längtan efter det sexuella och samtidigt vill hon hitta ett varaktigt förhållande – i varje man hon går till sängs med söker hon något hon efteråt inser inte fanns där. Besvikelsen ligger hela tiden bakom nästa hörn.

Det är intressant hur karaktärer blir levande för oss genom litteraturen. Karolina är en person som är väldigt olik mig själv. Jag känner nog inte ens någon som är som hon, eller om jag känner någon så är det ytligt. Hon känns som en verklig person och det är fascinerande att få komma henne så nära.

Lite fakta om författaren:
Therese Bohman är författare och kulturjournalist och debuterade med den uppmärksammade romanen Den drunknade (2010) som följdes av den kritikerhyllade Den andra kvinnan (2014), som även nominerades till Nordiska rådets litteraturpris 2015. Hon bor i Stockholm.

Priser och utmärkelser:
Norrköpings kommuns kulturstipendium till Moa Martinsons minne (2014)
Nominerad till Tidningen Vi:s litteraturpris 2014