Skivrecension: The Radio Dept – Running Out of Love

radiodept

Artist: The Radio Dept
Titel: Running Out of Love
Betyg: 5

En omänsklig vapenindustri. En finklädd rasistmobb. Och en frihet som kämpar för sin överlevnad. Running Out of Love skildrar en tid där kärleken spelat ut sin roll. Radio Depts fjärde album är ett tveeggat svärd, lika politiskt laddat som stilsäkert komponerat. Ett praktverk som förtjänar all uppmärksamhet.

Jag känner till få lika kompromisslösa band. Lund-pojkarna Martin Carlberg och Johan Duncanson träffades för första gången vid 2000-talets inledande fas. Tillsammans bildade de Radio Dept. Sedan dess har de släppt fyra album – ”Lesser Matters”, ”Pet Grief” och ”Clinging to a Scheme” och ”Running Out of Love”, samt ett gäng EP:s och singlar. Nya unga lyssnare har upptäckt dem via musikbloggar som streamat utvalda låtar av dem.
Det internationella genombrottet kom först 2006 när Pulling Out Wieght är med på soundtracket till Sofia Coppolas Marie Antoinette.

Radio Dept är orädda och målmedvetna artister som triggas av utmaningar. Friktionsfritt rör de sig mellan genrerna. Shoegaze möter elektro som möter synt som möter pop i en ödesmättad inramning. Med Running Out Of Love tar duon nästa steg i utvecklingen. Gitarrerna har lagts åt sidan. Istället framträder ett dansantare Radio Dept som påminner om 80-talets house och bastunga techno. Musiken är ödesmättad. I mardrömslika Occupied lånas ackord ifrån kultförklarade Twin Peaks-serien som dryper av mystik och hotfull stämning.

Den andra svärdseggen är politisk. Öppningsspåret Sloboda Narodu, på kroatiska “frihet åt folket”, är en dyster men hoppfull historia där popduon kräver rättvisa och skanderar “Freedom now, freedom now”. Dubbiga Swedish Guns är ett knytnävsslag mot svensk vapenindustri: ”And guess what came to town, the Swedish guns // and guess what burned it down, the Swedish guns.” We Got Game är en tänkvärd gliring mot Sverigedemokraterna: ”Like with this bunch of racist goons // the kind of guys you would not like to spoon // if in power”. De politiskt laddade låttexterna punkterar magsäcken på alla cyniker, egoister och främlingsfientliga människor där ute.

Running Out Of Love är beroendeframkallande och stilsäker popmusik. Carlberg och Duncanson är två blygsamma protagonister som inte litar på kritikernas ord. De får tro vad de vill. Running Out of Love är en fullträff, en fempoängare och ett av årets starkaste svenska album alla kategorier. Så det så!

Text: Petter Stjernstedt

28 oktober, 2016