-Den här rollen ligger mig mycket varmt om hjärtat, säger Björn Lönner.
Allt som är underbart
Regi: Stefan Marling. Översättning: Björn Lönner. Scenografi och rekvisita: Helena Uggla. Producent: Louise Andersson Helgesson. Speltid cirka 80 minuter utan paus.
Premiär 16 mars 2016 på Playhouse teater, Stockholm.
Skriver du också listor? Vad som skall göras, vad du drömmer om, vad som är viktigt i livet… Men här handlar det om så mycket mer, hela vår existens.
En liten pojke försöker rädda sin deprimerade mamma genom att göra en lista på allt som är värt att leva för. Listan växer och blir till ett livsprojekt med oväntade konsekvenser. När hans pappa pratar med honom, säger pojken ständigt ”Varför då?” och vill ha svar på allt. Pojkens nyfikenhet och funderingar har inget slut. Vi känner alla igen oss.
Berättelsen är gripande, rolig och intelligent. Det handlar om att kämpa, om förtvivlan som vänds till hopp och om att rädda sitt eget och andras dyrbara liv. Men listan på vad som är betydelsefullt, kan bestå av till synes enkla ting; glass, vattenkrig, saker med ränder, saftiga apelsiner, få vara uppe efter läggdags och se teve, bergochdalbanor …
Publiken berörs, både bildligt och bokstavligen. Vi blir delaktiga i handlingen och pojkaktige Björn Lönner manövrerar skickligt historien, ror den i hamn med spontana och stundtals improviserade riktningar. Jag blir överraskad av hur väl det fungerar. Vi är inte anonyma i teatermörkret, utan en viktig del i föreställningen. Medskapare.
Utan att avslöja för mycket, är det inte ”bara” repliker att lära in för Björn Lönner. Det gäller också att hålla reda på en mängd siffror. Mycket skickligt! Här ser vi en teaterchef ta plats på scenen. Det är inte helt ovanligt på de fria teatrarna. Ibland svabbar de golv. Men nu fyller Björn utrymmet med total närvaro, värme och energi.
-Till den som vill ta sitt liv, har jag bara ett råd att ge: Gör det inte! Säger pojken som nu blivit en vuxen man. Då har en tragedi redan inträffat, men också intensiv passion och kärlek som gör livet värt att leva vidare. Vi sitter runt scenen i gemenskap. När spelet är slut skiljs vi som nära vänner, så känns det.
”Det ska fan vara teaterdirektör”, skrev August Blanche i sin komedi ”Ett resande teatersällskap.” En symbolisk replik för alla mödor som möter konstnärer, skådespelare, dansare, författare. Det kostar på. Björn Lönner visar dock med all tydlighet att det är värt besväret.
Fakta:
Här på Playhouse spelas nutida engelsk och amerikansk dramatik. ”Allt som är underbart” av Storbritanniens just nu hetaste dramatiker, Duncan Macmillan, har gjort succé i New York och London. Originaltiteln är ”Every Brilliant Thing.” New York Times skriver: ”Genial, fängslande och mycket rolig. Jag blev otroligt rörd.”
Björn Lönner är skådespelare, utbildad vid The American Academy of Dramatic Arts i New York. Björn grundade Playhouse tillsammans med konstnärliga ledaren Elisabet Klason. När han inte står på scen är Björn Lönner teaterchef här.
Foto: Martin Kjellberg