Tankar om Carmen Moves – en opera i ständig rörelse

Skribent:

FullSizeRender-2

Carmen Moves
En sammansmältning av Bizets opera Carmen och Sjtjedrins dansverk Carmen Suite
Regi och koreografi Örjan Andersson, Dirigent Alice Farnham
Musik Georges Bizet, Rodion Sjtjedrin, arrangemang: Olov Helge, svensk text: Ulricha Johnson.
Premiär på Folkoperan, Stockholm, 11 februari 2016
Föreställning som recenseras 13 februari 2016

Det blir ett andra försök att se Folkoperans opera- och dansföreställning. På premiären krockade dansarna och en av dem knäckte näsan. Det var bara att gå hem igen efter en kort uppspel av Toreadorsången.

Men på lördagen så genomfördes den för andra gången (premiären sköts till på torsdagen) och jag var där.

Som en icke van besökare av varken opera- och dansföreställningar så kändes föreställningen lite förvirrande. I första akten, fick dansen det största utrymmet.

Kanske hade det varit en poäng om det förutom de medverkande barn- och ungdomskörerna (som var väldigt duktiga) hade varit med även några ungdomar som hade haft dans som ämne.

Även om det var vackert både i tanke och på scen med medverkande amatörer i olika åldrar och då med barn, ungdomar, vuxna och äldre för att visa på livet olika skeenden, så lyfte inte deras dans föreställningen, men helt klart är det ett modigt grepp.

Nu blev det lite väl mycket tafatt bensprattel och det tillsammans med modern vardagsklädsel gjorde de att scenerna lite tråkiga.

I andra akten fick sången ett större utrymme och det gör att föreställningen lyfter och Toreadorsången ger ändå lite gåshud.

Den starkaste scenen är kanske ändå enligt min medföljande var scenen när ett par från Seniorkören Grårtrutarne står mitt emot varandra som om om de speglar sig i varandra i en stillastående dans med armar och händer. Kanske för att det inte kändes rörigt och att det äldre paret påminner oss om det oundvikliga åldrandet.

Nu är inte föreställningen speciellt lång, ca 1 timme och 45 minuter och så en paus på 20 minuter och det kändes rätt lagom.

”Carmen Moves” lyckas ändå på något sätt förena sången med dansen, samspelet känns naturligt men jag tycker ändå att den känns rörig och att de olika delarna gestaltas som utspridda öar.

Dock totalt sett är den sevärd och på sitt sätt så är föreställningen spännande och utmanande för tanken.

Medverkande:
Operasångare: Miriam Treichl (Carmen), Markus Pettersson (Don José) och Kosma Ranuer (Escamillo).
Dansare: Arina Trostyanetskaya, Björn Nilsson, Javier Perez, Katarina Eriksson och Ninos Josef.
Adolf Fredriks kammarkör under ledning av kormästare Pelle Olofsson, seniorkören Gåtrutarne.

Andra recensioner:
Svenska Dagbladet och i Dagens Nyheter och i Expressen.

Mer om medverkande och tankar kring föreställningen hittar du på Folkoperan hemsida.

14 februari, 2016

Det här inlägget har Inga kommentarer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *