Tankar om Fallet Mahagonnys uppgång – och fall på Det Kongelige Teater

Skribent:

Fallet Mahagonnys uppgång uppgång – och fall Regi: Graham Vick Dirigent: Julien Salemkour Scenograf: Paul Brown Kostumedesign: Allan Watkins Koreograf: Ron Howell Lysdesign: Giuseppe Di Iorio Libretto: Jeremy Sams Premiär Det Kongelige Teater 20 november 2016 Brecht/Weills opera Mahagonny är sannerligen ingen enkel historia. Nyss lyckades Umeå/Norrlandsoperan som jag förstår det bra, efter de rika bilder och klipp jag sett, samt en radiosändning som övertygade stort. Det Kongelige buffrar på med stor kör samt dessutom ÄKTA flyktingar, några av dem självlysande i små roller. Samtid, ja – men var var Trump? Vill man samtidsanknyta verk får man hänga med i…

Fortsätt läsa…

22 november, 2016

Hjärteblodet sprutar på smokingpubliken – Wexford Opera Festival- ständigt nya gamla verk

Skribent:

Lyckliga omständigheter samt ett resebidrag från Konstnärsnämnden gjorde att jag kunde ta båten(ja, från Wales!) till Irlands gröna ö och bevista den festival som på sextiofemte året utgör navet i Irlands operaliv-12 dagar. Lite magert resten av året? Tvåkilosprogrammet liksom hemsidan UPPMANAR publiken att bära”black tie” dvs smoking och långklänning. Vad skulle Kulturrådet säja om slik dresscode? Varför? Årets festival inleddes med Davids Grand Opéra HERCULANUM från 1859 och Barbers närmast filmiska operadrama VANESSA från !958. Båda saknade den visuella schwungen och FÖRSTÅELSEN verken krävde( Vanessa gjordes flott i Malmö 2009,fö) Jag kände dessutom att murar för operakonstens trovärdighet stärktes…

Fortsätt läsa…

5 november, 2016

Pelléas och Mélisande in the woodlands: Lysande fransk svalka i värmen

Skribent:

Pelléas och Mélisande in the woodlands Av Claude Debussy Libretto av Maurice Maeterlinck Regi Benjamin Lazar Scenografi Adeline Caron Kostym Alain Blanchot Maskdesign Mathilde Benmoussa Ljus Mael Iger Dirigent Maxime Pascal Premiär på Malmö Opera 7 maj 2016 Malmö Opera avslutar sen ett antal år operasäsongen med ett mer krävande verk och litar på att operakännare hittar dit i stressiga maj- häromåret LEAR av Reimann, 2017 ANIARA av Blomdahl. I år PELLÉAS OCH MÉLISANDE av Debussy, grandiost uppsatt för sex föreställningar, sedan går den till Karlsruhe. Det franska teamet har omgärdat Maeterlinck/Debussys kammardrama med den största skog som nog växt…

Fortsätt läsa…

Oh, Moon of Copenhagen – en Salome i världsklass

Skribent:

Salome Regissör: Stefan Herheim Dirigent: Michael Boder Scenograf: Heike Scheele Kostymdesigner: Gesine Völlm Koreograf: Micke Strid Ljusdesign: Joachim Klein Videodesign: Fettfilm Premiär den 17 april på Det Kongelige Teater Stefan Herheim sätter upp Salome, först i Oslo och nu har samma produktion hamnat i Köpenhamn. Dom nya operahusen är rätt lika i storlek, lätt att byta runt produktioner. Vad gör han(och hans team) av Wildes och Strauss´ SALOME? Dom gör underverk! Dom gör natt . Natten och månen är centrala iu verket , en gigantisk stjärnkikare och dess ställning ger oss en redig fallos att vila ögonen på, den går…

Fortsätt läsa…

Hamlet dröjer sig kvar

Skribent:

Hamlet Regi Stephen Langridge Dirigent Henrik Schaefer Scenografi och kostymdesign Samal Blak Ljusdesign Paul Pyant Premiär på GöteborgsOperan 9 april 2016 Hamlet dröjer sig kvar. Först värjer jag mig lite i akt ett- är det här nu bra?; han är ingen Verdi; hum hum varför så lite spelad? Men – operachefen Stephen Langridges uppsättning lämnar mej inte. Han och hans team har av en Grand Opéra från 1868- det sista verket i genren, aldrig spelad i Sverige- gjort något både modernt, pampigt och avskalat. Den bedriften ihop med flera optimala rolltolkningar gör att jag tror att Ambroise Thomas´ HAMLET kommer…

Fortsätt läsa…

Madame Butterfly på Göteborgsoperan: Det handlar ju inte om några j-a körsbärsträd

Skribent:

Madame Butterfly Opera av Giacomo Puccini Dirigent (13/2–6/4) Manlio Benzi Dirigent (16/4–18/5) Ariane Matiakh Regi Yoshi Oïda Scenografi Tom Schenk Kostymdesign Thibault Vancraenenbroeck Ljusdesign Fabrice Kebour Premiär Göteborgsoperan 12 feb 20116 Var är vi? Är vi i Japan? På en teater? (här finns de klassiska sminkborden, fast ingen använder dem) I en filmstudio? I en militärhangar, fylld av korrugerad plåt och byggnadsställningar? Scenografen Tom Schenk och regissören Yoshi Oïda kastar gåtor över oss. Första akten liknar mest en sorts julkrubba, mer Turandot än Butterfly. Spelet spretar åt olika håll, varje sångare i sin spelstil. Vad vill dirigenten? Pinkerton dominerar akt…

Fortsätt läsa…

14 februari, 2016

King Lear på Det Kongelige Teater: En glödande rubin doppad i arsenik

Skribent:

King Lear Av William Shakespeare. Regi och översättning: Peter Langdal Scenografi och kostym: Karin Betz. Det Kongelige Teater, Skuespilshuset Premiär 5 februari 2016 När Peter Langdal tar sej an Kung Lear, Shakespeares största jakobsbrottning, får vi en juvel, ett oförglömligt mästerverk, i egen översättning. Se den ni som har chansen! Stilteater i historiska kostymer, men där finns intet damm, allt är stålblankt. Och se en tolkning av huvudrollen ni aldrig kommer att glömma, nånstans mellan… Iwar Wiklander och Orson Welles. Tommy Kenter, folkkär komiker som ersatt teaterns Grand Old Man Henning Jensen ,visar att komiken är tragikens fostermor, han ger…

Fortsätt läsa…

7 februari, 2016

Lohengrin på Det Kongelige Teater: Ondskan segrar på Holmen

Skribent:

Wagner: Lohengrin på Det Kongelige Teater, Köpenhamn Dirigent Alexander Vedernikov Regi Nicola Raab Scenografi George Souglides Kostymer Julia Müer Ljus Aaron Black Det Kongelige Kapel Det Kongelige Operakor Premiär 22 januari 2016 Konstig casting på Köpenhamnsoperan, men Tuija Knihtilä gör kvällen oförglömlig. Älska den du möter. Börja nu. Fråga inte alla frågorna direkt. Det som var är – då. På dom enkla frågorna bygger Wagner sin riddarromantiska saga LOHENGRIN, i var mans minne för sin brudmarsch. En ovanligt actionfylld sak för att vara den sege Wagner, alltså en ganska bra start för nybörjaren. Men ibland segar han- o my god!…

Fortsätt läsa…

23 januari, 2016

Onegin som kulturmannen i Malmö – värt en resa

Skribent:

Eugen Onegin Musik Pjotr Tjajkovskij Libretto Konstantin Sjilovskij & Modest Tjajkovskij efter Aleksandr Pusjkins versroman Jevgenij Onegin Scenografi: Magdalena Åberg Kostym: Kersti Vitali Rudolfsson Ljus: Torben Lendorph Videoscenografi: Eric Holmberg Koreografi & rörelseinstruktion: Christine Meldal Regi: Tobias Theorell Dirigent: Michail Jurowski/Gregor Bühl (9, 27 dec, 2, 7, 10 jan) Premiär på Malmö Opera 14 november 2015 ”Eugen Onegin” är i min värld en alldeles underbar opera av Pjotr Tjajkovskij efter Aleksandr Pusjkins versroman. Den spelas igen och igen och det är den värd, den talar om kärlek och inte minst obesvarad sådan, och livsval vi inte kan ångra. Hur livet…

Fortsätt läsa…

15 november, 2015

En Friskytt som ofta träffar rätt

Skribent:

Jægerbruden (Friskytten på svenska) Av Carl Maria von Webers Regi Kasper Holten Scenografi af Es Devlin Premiär på Det Kgl Teater i Köpenhamn 7 november 2015 Friskytten, som med sin danska titel JÄGERBRUDEN hade premiär på Det Kongelige i Köpenhamn i lördags är ett viktigt stycke i operahistorien, som nationalromantik, Sturm und Drang och inspiration för många, inklusive Wagner. Låt mej säga direkt att Kasper Holten med team gjort en praktfull och genomtänkt tolkning som varje sann operaälskare borde se- chansen kommer inte så ofta! Med urpremiär 1821 gavs den redan 1823 i Stockholm, ganska snart med Jenny Lind som…

Fortsätt läsa…

9 november, 2015